کد خبر: 1178693
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
سخنگوی قوه قضائیه:
سخنگوی قوه قضائیه ضمن محکومیت حادثه تروریستی مجدد کوردلان در حرم مطهر شاهچراغ، گفت: این اقدام در رسانه‌های مخوف جریان تروریست‌پرور بین‌المللی عادی‌سازی و توجیه شد و در عین حال هیچ صدایی از مدعیان حقوق بشر شنیده نشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود ستایشی با اشاره به وقوع حادثه تروریستی مجدد کوردلان در حرم مطهر شاهچراغ ابراز تأسف کرد و ضمن تسلیت و تعزیت شهادت و مجروحیت تعدادی از شهروندان با خانواده‌های آنها ابراز همدردی کرد.

وی ادامه داد: حتی تاسف بیشتر آنجاست که این اقدام تروریستی که تحت سیاست‌های کلی ایجاد ناامنی توسط تروریست‌پروران بین‌المللی انجام می‌شود، در لایه دیگر توسط رسانه‌های مخوف این جریان نیز عادی‌سازی می‌شود و در عین حال هیچ صدایی از مدعیان حقوق بشر شنیده نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: رئیس قوه قضائیه ضمن محکومیت حادثه تروریستی در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) در شیراز به مقامات قضایی در استان فارس تاکید کرد علاوه بر مباشر این اقدام جنایتکارانه که دستگیر شده است، عناصر و عوامل دخیل در این حادثه تروریستی اعم از معاونان و مسببان و کسانی را شناسایی و دستگیر کنند و پس از تکمیل دقیق و سریع پرونده آنها و ارسال به دادگاه، در محکمه منطبق با قانون و با فوریت، مجازات شایسته برای این افراد درنظر گرفته شود.

تعطیلی زندان رجایی‌شهر مطالبه مردم بود

ستایشی با اشاره به تعطیلی زندان رجایی شهر، افزود: این موضوع از بزرگترین مطالبات مردم استان البرز در شهرستان کرج بود که محقق شد و درب ندامتگاه برای همیشه بسته شد تا این پیام به مردم منتقل شود که خواست مردم در اولویت اساسی برای دستگاه قضائی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: زندان رجایی شهر یکی از برترین و مجهزترین ندامتگاه‌ها در سراسر کشور بود که به دلیل اینکه در وسط شهر قرار داشت، آسیب‌ها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی برای مردم منطقه ایجاد کرده بود و مطالبه عمومی مردم در سفر استانی رئیس قوه قضائیه شنیده شد و بعد از برنامه‌ریزی جامع در کمترین زمان ممکن با بهترین کیفیت انجام شد.

توضیح سخنگوی قوه قضاییه درباره رأی غیرقطعی اخیر دیوان عدالت اداری

سخنگوی قوه قضائیه درباره رأی غیرقطعی اخیر دیوان عدالت اداری گفت: قوه قضائیه ایجاد ۲ قطبی میان عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و قانون‌گرایی را نه تنها به رسمیت نمی‌شناسد که تنها مجرای عدالت‌طلبی و مبارزه با فساد و تقلب را رعایت و احترام به قانون و حقوق اساسی ملت در تضمین حق قانونی آنان می‌داند.

ستایشی ادامه داد: برخی بحث‌هایی که در فضای رسانه ای کشور مطرح می شود،نمی تواند رفاقت قوای سه گانه را مخدوش کند. ما همچون سایر مسؤولان دغدغه جوانان را داریم و باید ضمن اصرار حقوقی و موازینی که به حق تشخیص می‌دهیم نسبت به انتقال این پیام به جوانان اهتمام لازم را به خرج دهیم. معتقدیم نباید از قانون سوءاستفاده شود و راه‌های این امر هم باید مسدود شود.

آخرین وضعیت پرونده نگین غرب

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی کلاهبرداری پرونده نگین غرب گفت: این پرونده در سال ۱۳۸۱ تشکیل و در سال ۱۳۸۹ به صدور حکم منجر شد و یکی از موارد حکم ضبط اموال محکومان پرونده بود اما رسیدگی به این پرونده با وجود بیش از ۱۵ هزار شاکی بسیار کار بزرگی است.

وی ادامه داد: با توجه به حجم بالا و شرایط خاص این پرونده تا سال ۱۳۹۶ مبالغی به حساب ۱۱ هزار و ۷۹۶ نفر از شکایت پرونده واریز شد و تاریخ پنجم تیر امسال حدود دو هزار نفر واحدهای مسکونی خود را تحویل و تسویه حساب کامل شد.

ستایشی خاطرنشان کرد: همه اهتمام قوه قضائیه با تمسک به اصل قانونی بودن جرم و مجازات با استناد به موازین شرعی و مقررات قانونی با رسیدگی منصفانه، عدالت را متجلی کند.

وی به بازدارندگی مجازات اشاره کرد و افزود: اگر اشکالی در احکام صادره هم وجود داشته باشد، روندها و فرایندها به جهتی است که حقی از احدی تضییع نشود.

ستایشی اظهارداشت: در امور کیفری و مدنی میزان بدهی، طلبکاران، زمان تشکیل پرونده از جمله موارد موثر در پرونده است و نمیتوان برای همه پرونده‌ها حکم یکسان صادر کرد بلکه هر موضوع مبتنی بر اسناد و مدارک پرونده‌ها حکم شرعی و قانونی صادر می‌شود.

وی به پرونده‌های دارای چند هزار خواهان و شاکی گفت: حجم بالایی از انرژی دستگاه قضائی برای رسیدگی و بررسی دقیق پرونده‌های کثیرالشاکی صرف می‌شود ضمن آنکه حکم باید مبتنی بر موازین شرعی و قانونی و متناسب با جرم باشد البته حکم باید واجد بازدارندگی هم باشد و اگر برای فعل یا ترک فعلی مجازات و کیفر خفیف درنظر گرفته شده باشد مربوط به موازین قانونی است و قوه قضائیه برای تصمیم‌گیری متمسک به قانون است.
 

آخرین وضعیت پرونده کثیرالشاکی پرشین خودرو

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده کثیرالشاکی پرشین خودرو با اشاره به اینکه متهمان این پرونده به حبس محکوم شدند، افزود: هیچگونه ارفاقی برای متهملن این پرونده در نظر گرفته نشد درخواست مرخصی برای پیگیری اموالشان برای رد مال داده شده بود که البته با مبلغی که ۲ برابر رد مالشان بود، وثیقه گرفته شده تا به مرخصی بروند همچنین رضایت برخی از شاکیان را جلب کرده‌اند.

تشکیل پرونده‌هایی برای حسن روحانی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات حسن روحانی در مداخلات ارزی همچنین مداخلات در حوزه بورس، گفت: ایشان در کسوت روحانیت قرار دارد، پرونده‌هایی برای وی در دادستانی ویژه روحانیت با حفظ حوزه قضایی مربوطه تشکیل شده است و مرجع مورد نظر باید پاسخگوی سوال باشد.

واکنش سخنگوی قوه قضائیه به توییت سفیر انگلیس در روز خبرنگار

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره واکنش قوه قضائیه درباره توییت سفیر انگلیس در روز خبرنگار گفت: نماینده یک کشور سلطنتی باید سابقه سیلی خوردن خود از مردم ایران که در اثر دخالت ها صورت گرفته را در اتاق کاری خود نصب کند که در اینصورت دیگر به خود اجازه چنین جسارت‌هایی را نخواهد داد؛ در تاریخ نامی از دخالت کنندگان در امور داخلی ایران باقی نمانده است و وزارت امور خارجه اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار داده است و قوه قضائیه اجازه هیچ دخالتی را نمی‌دهد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره انهدام یک گروهک تروریستی که سرکرده آنها در دانمارک و هلند قرار دارد درباره اقدامات قضائی در این رابطه گفت: عده‌ای از آنها دستگیر شدند و اقدامات مجدانه‌ای برای شناسایی و دستگیری مابقی مرتبطان و عاملان آنها تا دامه دارد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه پرونده اکنون در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد، در رابطه با این پرونده بعداً اطلاع رسانی خواهد شد و وزارت امور خارجه اقدامات حقوقی و قانونی را نسبت به کشورهایی که مأمن تروریست‌ها هستند، انجام می‌دهد.

ستایشی خاطرنشان کرد: برای وجه دیپلماتیک اروپاییان زیبنده نیست که این کشورها مرجع جانیان و تروریست‌ها و سرکردگان مفاسد اقتصادی باشد و جمهوری اسلامی ایران حق پیگیری نسبت به این موضوع را برای خود محفوظ می‌دارد و پیگیری‌های ضابطه‌مند در این زمینه را انجام می‌دهیم.

آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی اظهارداشت: این پرونده‌، هشت متهم دارد و قتل، محاربه، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از جمله اتهامات مطرح در این پرونده است.

وی ادامه داد: در این پرونده نواقصی وجود داشت و امیدواریم با رفع نواقص تا پایان مرداد امسال این پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شود.

وی خاطرنشان کرد: داغ شهدای امنیت ما شهید فرید کرم پور، دانیال زاده، رسول دوست محمدی و سایر شهدایی که خون عزیزشان مظلومانه توسط اعتشاشاگران به کف خیابان ریخت، همچنان تازه است.

ستایشی اضافه کرد: لکه ننگ سیاه این موضوع بر چهره امران و عاملان آن باقی خواهد ماند. قوه قضائیه قول داده است که نگذارد خون این عزیزان پایمال شود. دستگاه قضا خود را نسبت به خون این عزیزان متعهد می‌داند.

آخرین وضعیت پرونده شهرک ژاندارمری

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شهرک ژاندارمری گفت: این پرونده اکنون در حال رسیدگی است و قضات استعلام‌هایی را از مبادی ذیربط داشتند و منتظر پاسخ آنها هستند و برخی جواب‌ها نیز دریافت شده است همچنین بخشی از پرونده به هیات کارشناسی ارجاع شده بود که البته حسب اطلاع نسبت به نظریه کارشناسان رسمی دادگستری اعتراض شده است و و قضات درحال بررسی هستند.

ستایشی اظهارداشت: این پرونده اکنون مقید به وقت نظارت است و با توجه به اهمیت پرونده با دقت و سرعت تعیین تکلیف خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده کثیرالشاکی رضایت خودرو

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کثیرالشاکی رضایت خودرو گفت: این پرونده در حوزه قضایی شهرستان تاکستان در استان قزوین مطرح است و مجوز این شرکت خرید و فروش خودرو به صورت نقدی بوده اما اقدامات آنها در چارچوب قانونی نبوده و اقدامات این شرکت موجب تورم کاذب شده است و دستگاه قضایی در راستای احقاق حقوق عامه اقدام کرده است و تا تسویه حساب نهایی پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: اتهام متهم اصلی این پرونده، مشارکت در اخلال عمده به صورت قبول سپرده اشخاص حقیقی، تصاحب اموال مردم و تشکیل و رهبری شبکه کلاهبرداری است.

ستایشی اضافه کرد: ۸۰۴ فقره شکایت مربوط به حدود چهار هزار شکات به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان است و افراد متهم با صدور قرار بازداشت موقت در زندان هستند همچنین متهمان و شرکای جرم این پرونده هم حدود ۱۲ نفر هستند و اتهام آنها معاونت در کلاهبرداری و اخلال در نظام اقتصادی است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: تحقیقات از متهمان ادامه دارد و شناسایی و توقیف اموال متهمان انجام شده است و امور قضائی با قدرت و دقت در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به سوالی درباره سامانه سیاق و اقدامات این سامانه که حدود یک ماه قبل در همکاری با بانک مرکزی راه‌اندازی شد، گفت: در گذشته یکی از دغدغه‌های قوه قضائیه طولانی بودن فرایند شناسایی اموال محکومان بود که اجرای ناقص و دیرهنگام احکام را سبب می‌شد.

وی ادامه داد: در سند تحول قضائی یکی از تکالیف مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه فراهم سازی دسترسی برخط به منظور شناسایی دارایی و اموال منقول و غیرمنقول محکومان بود و در این راستا سامانه سامانه هوشمند استعلامات مالی (سهام) راه‌اندازی شد.

ستایشی اضافه کرد: در سامانه سهام چهار استعلام مهم مربوط به حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک ثبتی در لحظه و برخط انجام می‌شود و مهمترین استعلام مربوط به استعلام از حسابهای بانکی بود.

وی با اشاره به اینکه این سامانه‌ها از اطاله دادرسی جلوگیری شده است، افزود: قبل از راه‌اندازی این سامانه باید برای دریافت استعلام حساب بانکی با ۲۳ بانک مکاتبه می‌شد که زمانبر بود اما اکنون این اقدام در سه دقیقه انجام می‌شود و سامانه سهام از دو سال قبل راه‌اندازی شد و بیش از ۵۰۰ درصد رشد استعلام در لحظه داشته است.

ستایشی درباره سامانه سیاق گفت: اگر متهمی بدهی داشته باشد با همکاری بانک مرکزی و قوه قضاییه بلافاصله از طریق سامانه سیاق حساب متهم مسدود می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده کریپتولند

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده کریپتولند گفت: این پرونده در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در جریان رسیدگی قرار دارد.

وی ادامه داد: اتهام متهم پرونده اخلال در نظام اقتصادی از طریق خرید و فروش غیرقانونی رمز ارز و عدم وصول مطالبات مردم است که با صدور کیفرخواست به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع شده است و روز گذشته نیز نخستین جلسه دادگاه برگزار شد.

حسن رعیت در زندان است

سخنگوی قوه قضائه در پاسخ به سوالی درباره پرونده حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت گفت: نامبرده براساس دادنامه صادره از دیوان عالی کشور با اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به تحمل ۲۵ سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعزیری بابت رشوه، سه سال حبس بابت جعل مهر و یک سال حبس بابت محکومیت یافته است که از باب مقررات طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اشد مجازات اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر محکومیت حبس، محکومیت‌های مالی نیز دارد که این فرد در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و به لحاظ تادیه حقوق تحت الحفظ امور را انجام می‌دهد.

ستایشی در مورد رد مال از سوی این محکوم گفت: آنچه در رأی قرار دارد، مطابق مقررات در حال اجرا است.

نماینده قوه قضائیه در بررسی لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون قضایی مجلس حضور دارد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: نظرات قوه قضائیه در زمینه ابعاد مختلف عفاف و حجاب توسط رئیس قوه قضاییه و سخنگو ابراز شده است.

وی یادآور شد: لایحه قضایی مقدمتا با ۹ ماده تقدیم دولت شد و دولت در این رابطه نکاتی را اضافه کردند و در قالب ۱۵ ماده برای بررسی و قانون گذاری تحت عنوان لایحه قضایی به مجلس تقدیم شد.

ستایشی اظهارداشت: اخیرا برای این لایحه قضایی در صحن مجلس پیشنهاد اصل ۸۵ را کسب کرد و در مجلس توسط نمایندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد گیرد تا تصمیم قانونی لازم را اتخاذ کنند که در این رابطه نماینده قوه قضاییه در کمیسیون‌های مجلس حضور دارد.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: اینکه این موضوع نیاز به قانون دارد هیچ بحثی نیست اما در جزئیات قوه قضاییه نظرات خود را اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اصل موضوع مربوط به مجلس شورای اسلامی است و در صورتی که تبدیل به قانون شود برای قوه قضاییه هم لازم الاجرا است.

تشکیل هیات ۹ نفره کارشناسان رسمی دادگستری در پرونده حادثه خلازیر

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل پرونده قضایی برای حادثه خلازیر گفت: پرونده ای در ناحیه ۲۷ دادگستری عمومی تهران تشکیل شده و تحقیقات درباره ابعاد تخریب ساختمان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون دستورهای قانونی از ناحیه قاضی صادر شده و موضوع به هیات کارشناسی متشکل از ۹ نفر از کارشناسان رسمی دادگستری حوزه سازه، راه و ساختمان، حوادث ناشی از کار و انفجار ارجاع شده است.

وی ادامه داد: کارفرمای مربوطه معرفی شده‌ و تحقیقات مقدماتی در دستور کار قرار دارد و به محض آنکه امکان اطلاع رسانی وجود داشته باشد این کار انجام می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار