کد خبر: 1179968
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
پس از پایان رایزنی‌های چند روزه هیات رسمی عمان در صنعا پایتخت یمن، منابع مطلع از حاصل شدن توافقاتی میان دو طرف برای پاسخگویی به خواسته‌های انسانی صنعا در راستای دستیابی به توافق آتش‌بس در یمن خبر دادند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، هیات رسمی عمان امروز پس از مذاکرات سه روزه با جنبش انصارالله و دولت نجات ملی یمن، صنعا را ترک کرد.

یک منبع سیاسی یمنی نزدیک به انصارالله در این باره به اسپوتنیک گفت: مذاکرات با دستیابی به اجماع و توافق درباره تعدادی از موضوعات مورد مناقشه به پایان رسید که مانعی بر سر راه رسیدن به توافق آتش بس فراگیر در یمن و آغاز راه حل سیاسی بود.

به گفته این منبع، هیات عمانی در پرونده انسانی با انصارالله به توافق اولیه دست یافت.

وی گفت که انصارالله بر اولویت قراردادن پرونده انسانی شامل پرداخت حقوق کارمندان دولت، تشکیل کمیته‌هایی زیر نظر سازمان ملل برای پرداخت آن، بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا و افزایش پرواز‌های آن، لغو محدودیت‌ها در بندر حدیده و موافقت با بازگشایی جاده‌های بسته در تعدادی از استان‌ها تاکید دارد.

این منبع در ادامه تصریح کرد که با وجود توافقات مذکور، اما همچنان مسائل حل نشده‌ای درباره سازوکار اجرای توافق وجود دارد و میانجی عمانی پیشنهاد‌های انصارالله را به عربستان سعودی منتقل خواهد کرد.

پیشتر محمد عبدالسلام رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن، گفته بود: سفر هیات عمانی به صنعا، پایتخت، در چارچوب تلاش‌های میانجی‌گرایانه عمان برای احیای روند مذاکرات و ارزیابی این مرحله انجام می‌شود.

محمد عبدالسلام پیش‌تر در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: ما و هیات عمانی برای رایزنی با مسوولان ارشد، ارزیابی مرحله و از سرگیری روند مذاکرات که مهمترین آن رسیدگی به پرونده‌های بشردوستانه است، وارد صنعا شدیم.

سفر هیات عمانی به صنعا ۲ روز پس از سفر هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به مسقط صورت گرفته است.

هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن روز سه‌شنبه در سفرش به عمان با خلیفه بن علی الحارثی قائم مقام وزارت خارجه عمان در امور سیاسی دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، دو طرف در خصوص تلاش‌های انجام شده برای کمک به طرف‌های یمنی برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران در این کشور گفتگو کردند.

وزارت خارجه عمان اعلام کرد که الحارثی با گروندبرگ نقش سازمان ملل متحد را در سطح سیاسی و بشردوستانه در یمن بررسی کرد.

آوریل گذشته دو هیات از عربستان سعودی و عمان مذاکراتی را با رهبران انصارالله در صنعا آغاز کردند که به مدت ۶ روز به طول انجامید و راه‌های تمدید آتش بس و برقراری صلح در یمن را بررسی کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار