کد خبر: 1180467
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
سخنگوی پنتاگون گفت کی‌یف باید معیار‌های مشخصی را رعایت کند تا واشنگتن بتواند درخواست هلند و دانمارک برای انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را تایید کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، یک سخنگوی پنتاگون گفت واشنگتن درخواست‌هایی از هلند و دانمارک برای انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین دریافت کرده، اما قبل از تایید این درخواست‌ها، کی‌یف باید معیار‌های مشخصی را رعایت کند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خبر داده توافقی مهم برای ارائه ۴۲ جنگنده اف-۱۶ به این کشور از سوی هلند حاصل شده است. جدای از آن دانمارک هم اعلام کرده قصد دارد ۱۹ جنگنده از این نوع به اوکراین بدهد و کی‌یف شش فروند آن را قبل از پایان سال میلادی جاری دریافت خواهد کرد. دانمارک و هلند همچنین پیش‌تر برنامه خود برای آموزش خلبانان اوکراینی با کمک بیش از نُه کشور دیگر را اعلام کرده‌اند.

به گزارش «راشا تودی»، «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا توضیح داد: برای این که انتقال از طرف ثالث تکمیل شود، معیار‌های خاصی باید رعایت شود، از جمله آموزش زبان انگلیسی و سایر چیز‌ها مثل تدارکات میدانی.

سینگ گفت سطح آموزش زبانی که خلبانان اوکراینی به آن نیاز دارند قابل توجه است و این روند مدتی طول خواهد کشید. وی افزود: بنابراین به محض آن که این معیار‌ها برآورده شود، ما در موقعیت دادن مجوز انتقال خواهیم بود.

او همچنین گفت ایالات متحده برای ایده آموزش خلبانان اوکراینی در صورتی که هلند و دانمارک توانایی آموزش همه خلبانانی که کی‌یف فرستاده را نداشته باشند، آمادگی دارد. به گفته این مقام ارشد آمریکایی، تعداد خلبانانی که آموزش استفاده از این جنگنده‌ها را می‌بینند به کی‌یف بستگی دارد و افزود اوکراین هنوز درباره تعداد نهایی تصمیم‌گیری نکرده است.

اواسط مرداد پایگاه آمریکایی «پولیتیکو» به نقل از منابع مطلع گزارش داد تلاش‌های غرب برای آموزش هدایت جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی به دلیل مهارت‌های ضعیف زبان انگلیسی آن‌ها به مانع خورده است.

به گفته یک مقام آمریکایی و یک فرد آشنا به موضوع، یک گروه اولیه متشکل از هشت خلبان اوکراینی که به ربان انگلیسی مسلط هستند، آماده‌اند آموزش به پرواز درآوردن این جنگنده‌ها را به محض آن که یک برنامه آموزشی رسمی توسط چند کشور اروپایی تهیه و از سوی آمریکا تایید شود، آغاز کنند. این رسانه آمریکایی افزود با این حال، مهارت زبانی، همچنان برای بقیه ۳۲ خلبانی که برای آموزش اف-۱۶ در نظر گرفته شده‌اند، مانع است.

تاکید کشور‌های هلند و دانمارک برای ارائه محموله اول جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه، واکنش تند دیپلمات ارشد مسکو در کپنهاگ را همراه شد. «ولادیمیر باربین» سفیر مسکو در دانمارک روز دوشنبه گفت که تصمیم دو کشور برای ارائه این هواپیما‌های جنگی به اوکراین فقط جنگ را تشدید و روند عملیات نظامی ویژه روسیه را طولانی‌تر می‌کند.

«دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه هم در اظهارنظر درباره تصمیم غرب برای ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، به اروپا توصیه کرد به خاطر هواپیما‌های اسباب بازی‌اش هیجان‌زده نشود.

او در اظهارنظر درباره اظهارات «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان که در واکنش به تصمیم هلند و دانمارک برای ارائه این جنگنده‌ها به اوکراین، مدعی روز خوب برای اوکراین و اروپا شد، در صفحه تلگرام خود نوشت: «بچه‌ها خیلی با بازی‌های هواپیما‌های اسباب بازی در جعبه شن خود، ذوق‌زده و از خود بیخود نشوید. "روز خوب" بعدی برای اروپا ممکن است آخرین روزش شود».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار