کد خبر: 1180982
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
"پیتر استانو" سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به پیوستن ایران و کشور‌های دیگر به گروه اقتصاد‌های نوظهور (BRICS) گفت که گسترش بریکس مورد توجه این نهاد اروپایی قرار دارد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، استانو گفت که عضویت ایران و پنج کشور دیگر به گروه اقتصاد‌های نوظهور موسوم به بریکس مورد توجه این نهاد اروپایی قرار دارد.

به گزارش به گزارش وبگاه خبری یونایتد نیوز آو ایندیا، استانو اظهار داشت: اتحادیه اروپا عضوی از بریکس نیست، بنابراین تصمیمات مربوط به گسترش آن تنها توسط اعضا گرفته می‌شود و ما نیز به آن توجه داریم.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشور‌های جهان غیرغربی در چارچوب بریکس از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوم شهریور ماه (امروز) در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ ادامه دارد.

در ادامه نشست رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، امروز با عضویت ایران و پنج کشور عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه - یکم شهریور - در صدر هیأتی سیاسی در نخستین سفر رسمی و به‌منظور حضور در نشست سران کشور‌های عضو «بریکس»، به دعوت «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی عازم ژوهانسبورگ شد.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکرد‌های اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار