کد خبر: 1182284
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
صبح امروز، شماری از افسران ارشد ارتش گابن، با اعلام کودتای نظامی، اعلام کردند که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در این کشور باطل است.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، امروز (چهارشنبه، ۳۰ آگوست)، شماری از ژنرال‌های بلندپایه ارتش گابن، با حضور در تلویزیون اعلام کردند که دولت را برکنار و قدرت را به دست گرفته‌اند. 

گابن، واقع در غرب آفریقای مرکزی و در همسایگی خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته‌است و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است. این کشور یکی از مهمترین متحدان فرانسه در آفریقای مرکزی به شمار می‌آید که از سال ۲۰۰۹ تحت ریاست جمهوری «علی بونگو» اداره می‌شود.

 

 

این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا از سال ۲۰۲۰ به بعد به شمار می‌آید. آخرین کودتا، مربوط به نیجر است که در ۲۶ جولای گذشته صورت گرفت. 

به نوشته رویترز این افسران ارشد ارتش گابن با حضور در شبکه تلویزیونی «گابن ۲۴»، اعلام کردند که قدرت، هم‌اکنون در دست آن‌ها است. انتخابات برگزار شده اخیر قابل اعتماد نبود و نتایج آن را باطل اعلام می‌‌کنند و مرزهای این کشور را تا اطلاع‌ ثانوی می‌بندند.

 

خبرگزاری فرانسه نیز از شنیده شدن صدای تیراندازی از سلاح‌های خودکار در شهر «لیبرویل» پایتخت گابن خبر داد. 

این در حالی است که یکشنبه پیش (۲۷ آگوست)، برای نخستین‌بار در تاریخ گابن، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای محلی به صورت همزمان در سایه تدابیر شدید امنیتی، قطع اینترنت و وضع مقررات منع آمد و شد، برگزار شد. مرکز انتخابات گابن، صبح امروز،رسما اعلام کرد که «علی بونگو» (۶۴ ساله) با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است و رقیب اصلی او، «آلبرت اوندو اوسا» با ۳۰.۷۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.

 

 

اما مخالفان بونگو ضمن رد نتایج این انتخابات، مدعی تقلب گسترده در این انتخابات شدند. بونگو از سال ۲۰۰۹ که جانشین پدرش «عمر» شده‌است، در برابر ۱۸ رقیب، برای بار سوم رئیس‌جمهور جدید این کشور آفریقایی اعلام شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار