کد خبر: 1186570
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
یک اندیشکده صهیونیستی با اشاره به برخی ویژگی‌های جامعه ایران اذعان کرد که براندازی در ایران ممکن نیست.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، تحلیل یک اندیشکده امنیتی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد نهادها، رسانه‌ها و محافل فکری این رژیم براندازی حکومت جمهوری اسلامی را با توجه به ویژگی‌های جامعه ایران امری ناممکن تلقی می‌کنند.

موسسه مطالعات امنیت اسرائیل (INSS) اخیراً در گزارشی به بررسی امکان تغییر نظام در ایران پرداخته و نوشته که حدود ۷۰ درصد از جامعه ایران را اقشار عملگرا و سنتی تشکیل می‌دهند که بدون مشارکت آنها هر گونه تلاش برای تغییر حکومت به ثمر نخواهد نشست.

INSS در این تحلیل همچنین تصریح کرده که تلاش برای تغییر حکومت در ایران تنها با مشارکت اقشار لیبرال و ایرانی‌های در تبعید که در خارج از کشور زندگی می‌کنند میسر نخواهد شد.

نشریه جروزالم‌پست در توضیح درباره این مقاله INSS آن را یکی از جامع‌ترین و به‌روزترین تحلیل‌ها درباره «موزائیک اجتماعی جامعه ایران» به ویژه بعد از ناآرامی‌های سپتامبر ۲۰۲۲ توصیف کرده است. این مقاله را «راز زیمت»، تحلیلگر مسائل ایران در اندیشکده INSS نوشته است.

زیمت خاطرنشان می‌کند مقام‌ها و سازمان‌ها در آمریکا و اسرائیل معمولاً تمایل دارند خودشان را در جبهه «سازمان‌های سکولار غرب‌گرا و طرفدار اسرائیل که خواستار انقلاب در ایران هستند تعریف کنند.»

او این مسئله را آشکار و طبیعی دانسته اما نوشته مشخص نیست که چنین گروه‌هایی از ظرفیت لازم برای اثرگذاری مطلوب بر تحولات برخوردار باشند.

زیمت می‌نویسد: «احتمال تغییر سیاسی در ایران تا حد زیادی به توانایی برای ایجاد یک ائتلاف فراگیر با حضور اقشارِ مختلفی با دیدگاه‌های متنوع بستگی دارد.»

وی سپس خاطرنشان می‌کند: «یک ضعفِ قابل توجه در موجِ اخیرِ اعتراضات، نبود اقشار اجتماعی و اقتصادی مختلف از جمله کارگران صنایع مهم و بخش‌های خدماتی بود. این گروه‌ها از مشارکت در تظاهرات‌هایی که اکثر آنها را نوجوانان و دانشجویان دانشگاه تشکیل می‌دادند خودداری کردند.»

وی اضافه می‌کند: «به چالش کشیدنِ ثباتِ رژیم مستلزم تشکیل یک ائتلاف ملی است. این ائتلاف باید قادر به ایجاد اتحاد میان گروه‌های مختلف باشد و مثلا بتواند کارگران و مستمری‌بگیرانی را که بهبود اقتصادی و مساوات اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهند در کنار گروه‌های نخبه سیاسی مانند دانشجویانی قرار دهد که به دنبال آزادی‌های سیاسی و مدنی هستند.»

زیمت همچنین خاطرنشان کرده که ایران از جمعیت متنوعی شامل افراد دارای اعتقادات عمیق مذهبی و افراد سکولار تشکیل شده است. وی می‌نویسد: «جمعیت ایران شامل منتقدان و حامیان و مخالفان رژیم است؛ در میان جمعیت هم دانشجویان جوان لیبرال حضور دارند و هم افراد تندرو ضدغرب؛ جامعه ایران هم طبقات متوسط تحصیل‌کرده در شهر که خواستار تغییر هستند را شامل می‌شود و هم طبقات پایین‌تری را که حفظ وضع موجود را به ویژه بدون توسل به خشونت و روش‌های انقلابی ترجیح می‌دهند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرده است: «تحلیلی ساده‌انگارانه که گوناگونی جامعه ایران را در نظر نگیرد فرمولی برای ارزیابی‌های اشتباه خواهد بود که اغلب به اتخاذ راهبردهای غلط منجر می‌شود.»

زیمت اذعان کرده که در سال‌های گذشته اسرائیل نیت خود برای تضعیف ثبات در ایران را پنهان نکرده است.

در اواخرسال ۲۰۲۱ میلادی، نهادهای امنیتی اسرائیل نهادهای امنیتی این رژیم راهبردی طراحی کردند که در آن ادعا شده بود فشار از سوی مردم ایران می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌های مقام‌های حکومت ایران در خصوص برنامه هسته‌ای اثر بگذارد. این ادعا بعد از یک حمله سایبری مطرح شد که باعث ایجاد اخلال در تأمین سوخت در داخل ایران شد.

این تحلیلگر مسائل ایران می‌نویسد: «ایده این بود که صف‌های طولانی در پمپ بنزین ممکن است که ساکنان مرفه در مناطق شمال تهران را به سمت فشار بر حکومت برای دست کشیدن از آرمان‌های هسته‌ای سوق دهد.»

با این حال، این راهبرد ناکارآمد نشان داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار