کد خبر: 1191950
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
روزنامه‌های صهیونیستی و آمریکایی گزارش دادند، بخش انرژی اسرائیل و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در میادین گازی سرزمین‌های خارجی به دنبال عملیات طوفان الاقصی و طولانی شدن جنگ ضربه سنگینی متحمل می‌شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، با شروع نبرد  طوفان الاقصی مقاومت فلسطین و به دنبال آن تجاوز رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، وزارت انرژی این رژیم مجبور شد عرضه گاز از میدان تامار در 20 کیلومتری سواحل عسقلان را متوقف کند که بر اساس برآورد رسانه‌های صهیونیستی، توقف کار این میدان صدها میلیون دلار در هفته برای بخش انرژی و گاز رژیم صهیونیستی هزینه خواهد داشت.

شرکت نفت شورون آمریکا میدان گازی تامار رژیم صهیونیستی را اداره می‌کند و وزارت انرژی این رژیم سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که شورون صادرات گاز طبیعی را از طریق خط لوله دریایی گاز مدیترانه شرقی (EMG) بین اسرائیل و مصر متوقف کرده است، در حالی که از طریق یک خط لوله جایگزین از طریق اردن گاز صادر می کند.

اسرائیل پس از توقف استخراج جریان گاز از میدان تامار، با توجه به احتمال حمله موشکی از نوار غزه، تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف میادین گازی در سواحل خود اعمال کره است در جنگ‌های  قبلی هم این میدان مورد هدف قرار می‌گرفت که چندین روز کار آن را مختل می‌کرد و آخرین آن در نبرد سیف القدس در ماه مه 2021 بود.

کابینه رژیم صهیونیستی در تلاش برای جلوگیری از خسارات هنگفت در بخش گاز و انرژی، به یسرائیل کاتز، وزیر انرژی این رژیم در هفته اول جنگ، اختیاراتی را اعطا کرد تا در دو هفته آینده در بازار گاز طبیعی وضعیت اضطراری اعلام کند.

رژیم صهیونیستی به حساب خود با اعلام این وضعیت در صورت بروز مشکل در تامین گاز از یکی از میادین نزدیک سواحل اسرائیل، امکان تامین گازی را فراهم می‌کند که با قراردادهای امضا شده با شرکت‌های اسرائیلی و مصری مطابقت نداشته باشد تا امکان بهره‌برداری همه نیروگاه‌های اسرائیل فراهم شود.

مایکل روخورگر، سردبیر امور انرژی روزنامه صهیونیستی «د مارکر»نوشت که جنگ غزه سوالاتی را در مورد سرنوشت بسیاری از معاملات بزرگ در بخش انرژی و گاز اسرائیل به ارزش میلیاردها دلار ایجاد می‌کند که تعداد نه چندان کمی از سرمایه گذاران خارجی در آن مشارکت دارند.

روخورگر با بیان اینکه اولین معامله که مشخص نیست در چه شرایطی  اجرایی خواهد شد، در بازار گاز و نفت اسرائیل خواهد بود، تاکید کرد: این معامله شامل پیشنهاد شرکت ملی نفت ابوظبی «ADNOC» (آدنوک) و شرکت بین‌المللی انرژی بریتیش پترولیم «بی‌پی» برای خرید ۵۰ درصد از سهام واحدهای شرکت صهیونیستی «نیو مد انرژی» به قیمت ۳ دلار برای هر واحد مشارکت‌کننده و در مجموع حدود ۱.۸ میلیارد دلار است.

*کاهش صادرات گاز رژیم صهیونیستی

در همین چارچوب، همزمان با ورود جنگ غزه به هفته دوم، بخش انرژی و آب رژیم صهیونیستی برای مقابله با عرضه منظم گاز و آب به بازار این رژیم ابتدا با چالش‌هایی مواجه است.

به گفته شنی اشکنازی، خبرنگار انرژی روزنامه اقتصادی کالکالیس، اعلام وضعیت اضطراری در بازار گاز به معنای کاهش صادرات گاز اسرائیل به مصر و اردن به میزان لازم است.

اشکنازی توضیح داد که اگر کمبود گاز در بازار اسرائیل وجود داشته باشد، کابینه می‌تواند قراردادهای امضا شده با شرکت‌های گاز را لغو کند و مقادیر گاز را به شیوه‌ای متفاوت و غیرمعمول به بازار اختصاص دهد، از جمله اینکه صادرات را به میزان لازم کاهش دهد.

در همین حال نیازهای انرژی و گاز اقتصاد داخلی رژیم صهیونیستی به دلیل کاهش فعالیت اقتصادی در پرتو جنگ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و از همین رو است که هنوز نیازی به استفاده از گازوئیل به جای گاز نبوده است و به گفته اشکناری با توقف استخراج گاز از میدان تامار، میادین گازی لویاتان و کاریش و تنین مورد استفاده قرار گرفت که گاز اقتصاد محلی را تامین می‌کرد.

*کاهش عرضه گاز از میادین لویاتان و کاریش و تنین

روزنامه  کالکالیس هم نوشت وزارت انرژی اسرائیل نیز در حال آماده‌سازی برای راه اندازی نیروگاه‌هایی با سوخت های جایگزین و آلاینده تر مانند زغال سنگ، نفت کوره و گازوئیل است تا در صورت کمبود گاز و مشکلات تامین از میدان‌های لویتان و کاریش و تنین تداوم انرژی را در مواقع ضروری حفظ کند.

روزنامه اقتصادی دمارکر هم با توجه به ضررهای احتمالی که ممکن است بخش انرژی رژیم صهیونیستی در آینده متحمل شود، برآورد کرد که جنگ در جبهه غزه سرمایه گذاری گاز طبیعی در اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

این روزنامه پیش بینی کرد که جنگ غزه ضربه محکمی به جاه طلبی‌های اسرائیل برای تبدیل شدن به مرکزی برای صادرات گاز طبیعی به اروپا و سایر نقاط خواهد زد. این جاه طلبی‌ها زمانی تقویت شده بود که شرکت انرژی آمریکایی شورون سهام ذخایر گاز طبیعی در میادین تامار و ولفیتان را خریداری کرد و در سال 2020 شرکت آمریکایی و رقیب کوچک تر خود به نام نوبل انرژی را به مبلغ چهار میلیارد دلار خریداری کرد.

اختلال در فعالیت میادین گازی اسرائیل، ضربه به 70 درصد انرژی اسرائیل

به گزارش روزنامه «اسرائیل امروز»، میادین گاز طبیعی در سواحل سرزمین‌های اشغالی حدود 70 درصد از تولید برق و انرژی مورد نیاز رژیم صهیونیستی را پوشش می‌دهند.

همین روزنامه گزارش داد که کابینه اسرائیل در آگوست 2023 تصمیمی را تصویب کرد که به منظور تضمین عرضه منظم گاز به اقتصاد اسرائیل تا سال 2048 و افزودن صادرات گاز به مصر از طریق میدان تامار از سال 2026 به میزان 60 درصد اجازه توسعه تولید گاز از این میدان را می‌دهد.

وزارت انرژی رژیم صهیونیستی این اقدام را «مهم» ارزیابی کرده و گفته که این کار موجب افزایش و تقویت اقتصاد اسرائیل و روابط سیاسی بین اسرائیل و مصر می‌شود.

سونیا گورودسکی، خبرنگار امور اقتصادی روزنامه اسرائیل امروز  گفت: حدود یک سوم افزایش ظرفیت تولیدی برنامه‌ریزی شده از میدان تامار به بازار داخلی اختصاص خواهد یافت و پیش بینی می‌شود بین 15 تا 25 درصد از مصرف فعلی گاز طبیعی اسرائیل تامین شود  و در شرایط اضطراری، امکان استفاده از تمام تولید اضافی برای استفاده از اقتصاد محلی وجود خواهد داشت.

گورودسکی افزود: صادرات امکان توسعه تولید را فراهم می کند، میلیاردها دلار درآمد ایجاد و روابط انرژی با مصر و کشورهای منطقه را تقویت می‌کند تا موقعیت سیاسی و ژئوپلیتیکی اسرائیل را تقویت کند، اما در حال حاضر نامعلوم بودن آینده جنگ غزه  و وجود نگرانی‌ها به هر امیدی در این زمینه ضربه زده است.

کاهش سرعت سرمایه گذاری در میادین گازی

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، شرکت نفت شورون در حال کار بر روی طرحی برای توسعه تولید در میادین لویاتان و تامار و افزودن خطوط لوله ای است که جریان گاز از سرزمین‌های اشغالی به مصر را افزایش می‌دهد، مصری که گاز اسرائیل را به شکل گاز طبیعی مایع به طور غیرمستقیم صادر می‌کند، اما جنگ غزه این پروژه‌ها در توسعه زیرساخت خطوط لوله گاز در اسرائیل را مختل کرده است.

استنلی رید، خبرنگار انرژی این روزنامه گزارش داد که شورون همچنین در حال بررسی ایجاد یک تاسیسات شناور برای تبدیل گاز به گاز طبیعی مایع در آب‌های اسرائیل است، پروژه‌ای که هزینه آن می‌تواند به میلیاردها دلار برسد.

نیویورک تایمز افزود: این ترس وجود دارد که جنگ سرعت سرمایه‌گذاری در میادین گازی در منطقه را کاهش دهد و همچنین به تلاش‌های اسرائیل برای جذب شرکت‌های انرژی بین‌المللی بیشتر برای اکتشاف گاز آسیب برساند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار