کد خبر: 1197670
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
صد‌ها هزار نفر از حامیان مردم فلسطین برای پنجمین هفته متوالی در خیابان‌های پایتخت انگلیس تظاهرات اعتراضی برپا و پس از تجمع مقابل سفارت ایالات متحده آمریکا، جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و با سردادن شعار‌هایی خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شدند.

جوان آنلاین: در یازدهمین روز از یازدهمین ماه سال میلادی که نقطه عطفی در پایان جنگ جهانی اول و برقراری آتش‌بس میان نیرو‌های متفقین و آلمان به شمار می‌رود، حامیان فلسطین در لندن، در تداوم اعتراضات ضد اسرائیلی، خواهان پایان کشتار فلسطینیان و برقراری آتش‌بس در نوار غزه هستند.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان پس از تجمع در بزرگترین پارک لندن (هایدپارک) به سمت سفارت ایالات متحده آمریکا راهپیمایی و با سردادن شعار‌هایی مواضع جانبدارانه دولت‌های غربی از رژیم صهیونیستی و سکوت دربرابر قتل‌عام فلسطینیان را محکوم کردند.

آن‌ها همچنین ضمن اهتزاز پرچم فلسطین شعارنوشته‌هایی را درباره ضرورت برقراری آتش‌بس و جلوگیری از افزایش آمار شهدای فلسطینی حمل می‌کردند.

این تظاهرات از سوی ده‌ها گروه طرفدار فلسطین از جمله کارزار همبستگی با فلسطین، ائتلاف توقف جنگ، دوستان الاقصی و انجمن مسلمانان بریتانیا برگزار شد.

دولت انگلیس هفته پیش از مدیران این موسسات خواسته بود که به دلیل تقارن این تظاهرات با سالروز بزرگداشت قربانیان جنگ‌جهانی، این حرکت اعتراضی را به تعویق بیندازند.

آده آدلکان دستیار رئیس پلیس لندن با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد: «خطر خشونت و بی نظمی از سوی برخی گروه‌ها در حال افزایش است و این مساله در یک آخر هفته مهم و شلوغ در پایتخت نگران کننده است.»

وی افزود: «پیام ما به سازمان‌دهندگان تظاهرات روشن است: از شما می‌خواهیم که به سرعت تجدید نظر کنید. برگزاری هیچ اعتراضی در لندن در آخر هفته مناسب نیست.»

بعد از آنکه، نمایندگان تظاهرات امروز تاکید کردند که این برنامه تداخلی با مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول ندارد، مارک رولی رئیس پلیس لندن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ قدرت مطلقی برای ممنوعیت اعتراض وجود ندارد، بنابراین در این آخر هفته تظاهرات اعتراضی برگزار خواهد شد.»

وی افزود که سازمان دهندگان تظاهرات روز شنبه «تمایل کامل خود را برای دوری از مراسم بزرگداشت نشان داده و هیچ قصدی برای برهم زدن این رویداد ندارند. ما هم اعلام کرده‌ایم که از قدرت‌های خود برای محافظت از مکان‌ها و مراسم مهم ملی به هر قیمتی استفاده خواهیم کرد.»

این به اصطلاح عقب‌نشینی با اعتراض برخی از مقام‌های دولت لندن از جمله سوئلا برآورمن وزیر کشور پرحاشیه انگلیس مواجه شد که ۲ هفته پیش هم در اظهاراتی توهین‌آمیز تظاهرات حامیان فلسطین را راهپیمایی نفرت‌انگیز توصیف کرده بود.

او طی یادداشتی برای روزنامه تایمز چاپ لندن مدعی شد که رئیس پلیس، درحالی با فعالان ضد صهیونیستی مدارا کرده است که در تظاهرات حامیان فلسطین، عناصر اسلام‌گرای افراطی حضور دارند. وی بر همین اساس خواستار لغو راهپیمایی حامیان فلسطین شد.

یادداشت ادعایی و تند این سیاستمدار انگلیسی، موجی از عصبانیت احزاب سیاسی و حامیان فلسطین را به همراه داشت و به این ترتیب مقام‌های دولت لندن برای حفظ اعتبار حزب حاکم از موضع‌گیری وی فاصله گرفتند.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس که تا مدتی سیبل حملات گروه‌های حقوق بشری بود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی جلسه با رئیس پلیس اطمینان یافته که تظاهرات حامیان فلسطین، از محل برگزاری مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی فاصله خواهد داشت و به همین خاطر مخالفتی با برگزاری آن ندارد.

این درحالیست که دولت انگلیس از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینیان، حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. این کشور برخلاف فراخوان سازمان ملل متحد مخالف برقراری آتش‌بس دائمی در غزه است و چنین طرحی را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌داند. رژیم صهیونیستی نیز در سایه حمایت لندن و کاخ سفید به حملات خود علیه غزه ادامه داده و تاکید دارد که پایان جنگ در دستور کار این رژیم نیست.

دیروز سخنگوی نخست وزیر انگلیس در جلسه توجیهی با نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی توضیح داد که دولت لندن با وجود جرائم جنگی در غزه و کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین، پای اسرائیل ایستاده است.

پاسخ او به سوالات پر احساس خبرنگاران درباره سکوت در برابر آمار بالای شهدای غزه، بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی و مصادیق بارز نسل‌کشی، یک جمله بود: «اسراییل حق دارد از خود دفاع کند.»

این حق ادعایی، اما نه حد و مرزی دارد و نه مورد پاسخگویی قرار خواهد گرفت؛ آنچه هست یک حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی به بهای پشت کردن به همه معیار‌ها و موازین بین‌المللی، چشم‌پوشی از جنایات هولناک علیه کودکان و زنان و مردان بی دفاع فلسطین و مخالفت با نهاد‌های بین‌المللی برای پایان جنگ است.

اما واقعیت این است که شعله اعتراض‌ها در انگلیس روز به روز و در جای جای انگلیس زبانه می‌کشد. پنجشنبه گذشته کارکنان کادر درمان مقابل ساختمان وزارت بهداشت انگلیس تجمع کردند؛ دانشجویان دانشکده اقتصاد انگلیس هم در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی کلاس‌های درس خود را رها و در محوطه دانشگاه تجمع اعتراضی به راه انداختند.

مسافران در داخل مترو و ایستگاه‌های قطار نیز شعار آزادی فلسطین سر می‌دهند و به نظر می‌رسد که عنصر زمان در جنگ غزه چندان به نفع دولت‌های حامیان تل‌آویو نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار