کد خبر: 1199624
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
یاسر احمدوند با تأکید بر لزوم تقویت فرهنگ کتابخوانی در کشور عنوان کرد
طبق آمار قبل از بهمن ماه ۱۳۵۷ کمتر از ۳ هزار عنوان کتاب داشتیم، اما اکنون سالانه ۱۱۰ هزار عنوان کتاب چاپ می‌شود و تاکنون ۲ میلیون کتاب نیز ثبت شده است. بنابراین اکنون ایران از لحاظ سرانه مطالعه در منطقه رتبه نخست را دارد و در جهان جزو کشور‌های برتر به شمار می‌رود
سیدمرتضی ذاکر

جوان آنلاین: معاون فرهنگی وزیر ارشاد ضمن اشاره به وضعیت نامساعد فرهنگی و کتابخوانی در کشور و لزوم تقویت آن گفت: البته ایران از لحاظ سرانه مطالعه در منطقه رتبه نخست را دارد و در جهان جزو کشور‌های برتر به شمار می‌رود.
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع گفت: طبق آمار قبل از بهمن ماه ۱۳۵۷ کمتر از ۳ هزار عنوان کتاب داشتیم، اما اکنون سالانه ۱۱۰ هزار عنوان کتاب چاپ می‌شود و تاکنون ۲ میلیون کتاب نیز ثبت شده است. بنابراین اکنون ایران از لحاظ سرانه مطالعه در منطقه رتبه نخست را دارد و در جهان جزو کشور‌های برتر به شمار می‌رود. معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: با وجود اینکه ایرانی‌ها کتاب می‌خوانند، اما وضعیت فرهنگی و کتابخوانی کشور مساعد نیست. مهارت کتابخوانی یک کار عملی است که از دوران نوزادی و خردسالی باید شکل بگیرد و فرهنگ‌سازی شود.
احمدوند ادامه داد: اگر هموطنان امکان خرید کتاب را ندارند، می‌توانند برای مطالعه از کتابخانه‌های مجهزی که در سراسر کشور وجود دارد استفاده کنند یا اینکه از کتب الکترونیک بهره‌مند شوند. شهروندان نباید فایل کتاب‌ها را رایگان تهیه کنند، زیرا این امر اجحاف به نویسندگان و ناشران است، چراکه تهیه رایگان فایل و تکثیر کتاب شرعاً حرام و از نظر قانونی اشکال دارد و ظلم در حق نویسنده و ناشر است، در حالی که این اقدام به‌طور معمول در مراکز دانشگاهی با تکثیر کتاب‌های درسی انجام می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه برای حمایت از نویسندگان و ناشران کتاب باید خریداری شود، افزود: حق نویسنده، مؤلف و ناشر باید حفظ شود و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: وقایع اخیر در جهان نشان می‌دهد باید کشور‌ها قوی باشند، در غیر این صورت مورد ظلم قرار می‌گیرند. ایران نیز مستثنا از این موضوع نیست و باید قوی و قدرتمند باشد.
وی با تأکید بر اینکه ریشه قدرت در علم و دانش است، ادامه داد: حتی اگر کشوری ثروت اقتصادی داشته باشد، اما علم و دانش نداشته باشد، قدرتش تزئینی است و واقعی نیست، اما کشوری که تولید علم دارد قدرتمند است و قدرتش از بین رفتنی نیست. پژوهش‌های کاربردی و ترویج باید منجر به تولید ثروت شود در غیر این صورت به‌طور حتم جایی از کار اشکال دارد.
احمدوند در پایان خاطرنشان کرد: ایران به عنوان یک کشور قدرتمند باید به جای غم، اندوه و فقر، شادی و امید را در معرض دید جهانیان قرار دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار