کد خبر: 1201721
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس اقتصادی معتقد است مصوبه مهم قانون برنامه هفتم توسعه در جهت شکستن انحصار در صنعت نفت و گاز ایران گامی مهم در جهت افزایش رقابت‌پذیری، تنوع بخشیدن به منابع فروش و افزایش بهره‌وری است. این افزایش رقابت همچنین هزینه‌ها و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و به موجب آن امکان بازارسازی بیشتر برای کشور فراهم خواهد شد.
با اجازه دادن به مشارکت بخش خصوصی در توسعه میادین، ایران می‌تواند ظرفیت کامل ذخایر نفت و گاز خود را باز کند و به رشد و شکوفایی اقتصادی بیشتری دست یابد.
محمدحبیب دولابی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» پیرامون اهمیت شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز در برنامه هفتم توسعه گفت: یکی از مزایای عمده شکستن انحصار در صنعت نفت و گاز ایران، افزایش رقابت‌پذیری این بخش است. با ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار، رقابت و نوآوری بیشتری وجود خواهد داشت که به بهبود کارایی و بهره‌وری منجر می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین شکستن انحصار به توسعه بازار‌های صادراتی ایران و تنوع در منابع فروش منجر می‌شود. در حال حاضر شرکت ملی نفت ایران تنها مسئول صادرات نفت و گاز بوده است. با اجازه دادن به شرکت‌های بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه میدان‌ها و فعالیت‌های استخراج، ایران می‌تواند به بازار‌های جدید دست یابد و با طیف وسیع‌تری از خریداران بین‌المللی مشارکت برقرار کند. این تنوع منابع فروش نه تنها وابستگی به تعداد محدودی از مشتریان را کاهش می‌دهد، بلکه بازار باثبات و امن‌تر صادرات نفت و گاز ایران را تضمین می‌کند.
حبیب دولابی، کارشناس اقتصادی پیرامون اهمیت تخصیص فناوری مناسب و جدید در جهت افزایش بهره‌وری و افزایش ظرفیت تولید میادین نفت و گاز کشور با شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز کشور گفت: یکی دیگر از مزایای مهم باز کردن صنعت نفت و گاز به روی بخش خصوصی، ظرفیت افزایش بهره‌وری است. شرکت‌های خصوصی اغلب فناوری‌ها، تخصص و سرمایه‌گذاری جدید را به ارمغان می‌آورند که به بهبود روش‌های استخراج و تولید منجر می‌شود. این موضوع می‌تواند به بازدهی بیشتر نفت و گاز منجر شود و به ایران امکان می‌دهد ظرفیت خود را به حداکثر برساند و تقاضای رو به رشد داخلی و بین‌المللی را برآورده کند. افزایش بهره‌وری همچنین موقعیت ایران را در بازار‌های جهانی ارتقا می‌دهد، زیرا این کشور قادر خواهد بود مقادیر بیشتری نفت و گاز را برای رفع نیاز‌های خریداران عرضه کند.
کارشناس اقتصادی تأکید کرد علاوه بر این منافع اقتصادی، توسعه میادین مشترک نفت و گاز از طریق مشارکت بخش خصوصی نیز به رشد درآمد‌های ارزی ایران کمک خواهد کرد. در حال حاضر صنعت نفت و گاز منبع اصلی تأمین ارز برای ایران است و صادرات نفت بخش قابل توجهی از درآمد این کشور را تشکیل می‌دهد. با رقابت شرکت‌های خصوصی برای توسعه میدان‌ها، ایران می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری جذب کند و درآمد ارزی خود را افزایش دهد. این امر موقعیت اقتصادی کشور را تقویت و درآمد بسیار مورد نیاز را برای توسعه سایر بخش‌ها تأمین می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار