کد خبر: 1202497
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
کره‌شمالی نسبت به مقابله نظامی با همسایه جنوبی خود هشدار داد و اعلام کرد این موضوع بعد از تعلیق شدن توافق‌نامه نظامی میان دوکشور که با هدف جلوگیری از اقدامات خصمانه تنظیم شده بود، غیرقابل اجتناب است.

جوان آنلاین: «توافقنامه جامع نظامی» روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۸ شهریور ۹۷) در زمان ریاست جمهوری مون جه این امضا شد. در این توافقنامه آمده است همه فعالیت‌های نظامی خصمانه میان دوکره لغو، مناطق حائل در دریا ایجاد و منطقه غیرنظامی به منطقه ای صلح‌آمیز مبدل شود.

به گزارش ایرنا، سئول ماه گذشته بخشی از قرارداد میان دوکره را تعلیق کرد. این اقدام در اعتراض به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره شناسایی کره شمالی انجام شد. کره جنوبی این اقدام پیونگ یانگ را نقض قوانین می‌داند. کره شمالی ماه نوامبر گفت همه تدابیر تعلیق شده خود را مجددا اتخاذ می کند.

یک مقام نظامی کره شمالی در مصاحبه ای گفته است: درگیری و جنگ در شبه جزیره کره اجتناب ناپذیر است و یک احتمال نیست. اقدامات سئول ممکن است موجب مقابله شدید نظامی شود.

پیونگ یانگ روز یکشنبه بر هشدار خود تاکید کرد و گفت اگر اقدامات کره جنوبی خصمانه باشد، با فروپاشی کامل مواجه خواهد شد.

در واکنش به این بیانیه، وزارت امورخارجه سئول گفت هرگونه پرتاب موشک از سوی کره شمالی نقض آشکار قوانین شورای امنیت سازمان ملل است. این وزارتخانه اظهار کرد پرتاب های موشکی سئول قانونی بوده و به صلح و امنیت منطقه لطمه ای نزده است.

پیونگ یانگ در پاسخ به این واکنش‌ها، هشدار داد از حقوق مشروعش که پرتاب‌های ماهواره‌ای را شامل می‌شود استفاده خواهد کرد.

یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت: ما شدیدا از کره شمالی می خواهیم که درباره اقدامات ما فتنه انگیزی نکند و هیچ گونه تحریکات اضافه ای انجام ندهد و به روند خلع سلاح هسته ای بازگردد.

کره شمالی روز دوشنبه سیاست‌های دوگانه آمریکا را در زمینه برنامه‌های هوافضا و کمک به کره جنوبی برای پرتاب یک ماهواره شناسایی نظامی درعین زیر سوال بردن اقدام مشابه پیونگ یانگ، محکوم کرد.

یک سخنگو در سازمان ملی فناوری هوافضای کره شمالی گفت: آمریکا سیاست دوگانه‌ای دارد و درحالی که علنا به پرتاب سئول کمک کرد، حق حاکمیت پیونگ یانگ را زیر سوال می‌برد.

وی در بیانیه‌ای گفت: اجبار به پیروی از سیاست دوگانه آمریکا حتی در زمینه فضا که نعمتی برای تمام بشریت است، هیچ وقت نباید پذیرفته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار