کد خبر: 1202811
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:

کارشناس انرژی معتقد است برآورد اولیه در بودجه ۱۴۰۳ تخصیص بیش از ۱۳۰ هزارمیلیارد تومان از منابع بودجه کشور برای واردات بنزین به معنای تشدید واردات بنزین است، اگر به سمت جلوگیری از مصرف بیشتر بنزین نرویم، در دو سال آتی بخش بزرگی از درآمد‌های نفتی کشور را باید دودستی جهت واردات بنزین تقدیم کنیم، از همین رو اصلاحات فوری و سریع در این حوزه نیاز است که اصلاح سبد سوختی کشور و تمرکز بر افزایش LPG و CNG بیشتر به سبد سوختی کشور باید در دستور کار قرار گیرد.

سیدعلی مرتضوی، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با برآورد اولیه بیش از ۶/۲ میلیارد دلاری بنزین در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: موضوع ناترازی تولید و مصرف بنزین یک نگرانی قابل توجه در بسیاری از کشورهاست و توجه فوری را می‌طلبد. یکی از مشکلات اساسی در این زمینه وابستگی زیاد خودرو‌های شخصی به بنزین و عدم‌تنوع در سبد سوخت خودرو‌های سواری است. این ناترازی به افزایش نگران‌کننده واردات بنزین منجر شده و منابع ارزی یک کشور را تحت فشار قرار داده است. اتکای فزاینده به واردات بنزین روند نگران‌کننده‌ای است که باید فوراً به آن رسیدگی شود.
وی افزود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ میزان واردات بنزین نسبت به سال قبل از آن به میزان ۲ میلیارد دلار افزایش یافته است، این امر تشدید مسئله ناترازی بنزین و وابستگی فزاینده به واردات را نشان می‌دهد. واردات بیش از ۶/۲ میلیارد دلاری بنزین در سال ۱۴۰۳ که در لایحه بودجه آمده است، نه تنها منابع ارزی کشور را مستهلک، بلکه نارضایتی از این وضعیت را نیز نمایان می‌کند. برای جلوگیری از هدررفت بیشتر و نابودی منابع کشور برای واردات بنزین در آینده، یافتن راه‌حلی برای حل این مشکل، یعنی وابستگی بیش از حد سبد سوخت کشور به بنزین، به‌ویژه در صنعت خودرو ضروری است.
مرتضوی تصریح کرد: پرداختن به موضوع ناترازی بنزین نیازمند رویکردی جامع با تمرکز بر اصلاح صنعت خودرو و تنوع‌بخشیدن به سبد سوخت است. برای دستیابی به این هدف می‌توان چندین اقدام کلیدی انجام داد؛ توسعه سوخت‌های جایگزین و ترویج استفاده از آن‌ها در خودرو‌های سواری گامی اولیه در جهت کاهش وابستگی به بنزین است. معرفی خودرو‌های دوگانه‌سوز که می‌توانند با استفاده از بنزین و سوخت‌های جایگزین مانند گاز طبیعی فشرده (CNG) کار کنند، یک راه‌حل مناسب ارائه می‌دهد. هیبرید‌کردن خودرو‌ها یا تغییر خودرو‌ها به گازسوز می‌تواند به افزایش استفاده از سوخت‌های جایگزین، کاهش مصرف بنزین و متعاقباً کاهش واردات بنزین کمک کند. این راه‌حل باید به سرعت از سوی سیاستگذاران پذیرفته و اولویت‌بندی شود.
وی ادامه داد: بهره‌وری سوخت خودرو‌های مورد استفاده در کشور نیاز به بهبود قابل توجهی دارد. برای مدیریت مؤثر مصرف بنزین، اولویت‌بندی بهبود بهره‌وری سوخت از طریق اسقاط خودرو‌های فرسوده و ترویج استفاده از خودرو‌های برقی و دوگانه‌سوز ضروری است. با تشویق به استفاده از خودرو‌های کم‌مصرف‌تر و سازگار با محیط زیست، می‌توان بخش قابل توجهی از مصرف بنزین را به حداقل رساند.
کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: ناترازی تولید و مصرف بنزین یک موضوع مبرم است که نیاز به توجه فوری دارد. وابستگی فزاینده به واردات بنزین نه تنها منابع ارزی یک کشور را تحت فشار قرار می‌دهد، بلکه نیاز فوری به اصلاحات در صنعت خودرو و تنوع سبد سوخت را نیز برجسته می‌کند. با تمرکز بر توسعه سوخت‌های جایگزین، ترویج استفاده از خودرو‌های دوگانه‌سوز و ارتقای بهره‌وری سوخت از طریق جایگزینی خودرو‌های فرسوده، می‌توان مصرف بنزین و نیاز به واردات را کاهش داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار