کد خبر: 1203085
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
عضو مجمع نمایندگان همدان در گفتگو با «جوان»:
عضو مجمع نمایندگان همدان معتقد است سازوکار تولید بار اول علاوه بر مزیت بزرگ برای بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب خواهد شد صنعت نیز از این وضعیت به یک توسعه مهم صنعتی برسد. همچنین کالا‌ها و محصولات تولید بار اول شده برای جلوگیری از واردات و مبارزه با صرفه‌جویی و ارزبری به واحد‌های مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

جوان آنلاین: عضو مجمع نمایندگان همدان معتقد است سازوکار تولید بار اول علاوه بر مزیت بزرگ برای بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب خواهد شد صنعت نیز از این وضعیت به یک توسعه مهم صنعتی برسد. همچنین کالا‌ها و محصولات تولید بار اول شده برای جلوگیری از واردات و مبارزه با صرفه‌جویی و ارزبری به واحد‌های مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

مفهوم تولید بار اول به عنوان یک راه‌حل قابل توجه در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و فرایند‌های گلوگاه در صنایع پدیدار شده است. این سازوکار موفق با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان راه را برای بیش از ۷ هزارمیلیارد تومان بازارسازی تضمینی هموار و از این طریق بازاری وسیع برای اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کرده است.
سازوکار تولید بار اول که به عنوان تنها الگوی موفق بومی‌سازی در کشور شناخته شده، در قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب مجلس شورای اسلامی است و در این قانون موظف است شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های صنعتی و مدیران دولتی باید برای اولین بار برای تولید تجهیزات استراتژیک برای صنایع مربوط تلاش کنند، در نتیجه به آن‌ها اجازه داده می‌شود از تشریفات مناقصه عبور کنند و بوروکراسی اداری را در این بخش کاهش دهند و موانع متعدد همکاری بین بخش صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان را برطرف کنند.
یکی از مزیت‌های قابل توجه معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از تشریفات مناقصات در سازوکارتولید بار اول، توانایی آن‌ها در انجام پروژه‌های بومی‌سازی برای شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی است. این معافیت نه تنها ایجاد بازار برای این شرکت‌ها را تضمین می‌کند، بلکه بار مالی مربوط به شرکت در مناقصه را نیز کاهش می‌دهد، در نتیجه هزینه امضای قرارداد به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
احد آزادی‌خواه، عضو مجمع نمایندگان همدان در گفتگو با «جوان» با اشاره به رفع مشکلات خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و اقدامات معاون علمی و فناروی رئیس‌جمهور با ایجاد کار گروه تولید بار اول در راستای ترک تشریفات مزاحم در این بخش گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برابر آن سامانه‌ای که در وزارت صمت و برخی وزارتخانه‌های دیگر ایجاد کرده است، در این موضوع هماهنگ عمل می‌کند.
وی افزود: این سامانه اثبات می‌کند تولیدی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده، تولید مشابه ندارد. سازوکار تولید بار اول علاوه بر مزیت بزرگ برای بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب خواهد شد صنعت نیز از این وضعیت به یک توسعه مهم صنعتی برسد. همچنین کالا‌ها و محصولات تولید بار اول شده برای جلوگیری از واردات و مبارزه با صرفه‌جویی و ارز‌بری به واحد‌های مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین موضوع ترک تشریفات زمانی صدق پیدا می‌کند که شما چند مجموعه همتراز داشته باشید و بین این مجموعه‌ها مناقصات برگزار شود. در این شرایط وقتی تولیدکننده یک نفر است، دیگر مناقصه معنایی ندارد.
این نماینده مجلس بیان کرد: معاونت علمی و فناوری به درستی در این بخش اقدام کرده و به نظر می‌رسد این مسئله به صلاح کشور است.
آزادی‌خواه بیان کرد: کارگروه تولید بار اول در راستای ترک تشریفات مزاحم پیرو فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند مزیت‌های اقتصادی خوبی برای تولید محصولات دانش‌بنیان داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار