کد خبر: 1203275
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
پس از توقف مذاکرات هسته‌ای و ادعای امریکایی‌ها مبنی بر کنار گذاشتن آن از روی میز، وزیر امور خارجه ایران هم در سخنانی تأیید کرد، «هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی خاصیت‌تر می‌شود».

جوان آنلاین: پس از توقف مذاکرات هسته‌ای و ادعای امریکایی‌ها مبنی بر کنار گذاشتن آن از روی میز، وزیر امور خارجه ایران هم در سخنانی تأیید کرد، «هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی خاصیت‌تر می‌شود».
درحالی که مقامات ایران بار‌ها گفته‌اند که در صورت حسن نیت امریکا حاضرند دوباره به تعهدات برجامی برگردند، اما نوع مواضع طرف‌های غربی مسیر رسیدن به توافق نهایی برای احیای پرونده هسته‌ای را دور و دراز کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه روز شنبه در نشست روز دانشجو در دانشگاه تهران، با بیان اینکه عملگرایی تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های دیگر است، گفت: «صرفاً نظریه پردازی نیست و این الگو را دوست و دشمن هم اعتراف کرده‌اند و بار‌ها گفته‌اند که به ایران و مخصوصاً به رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری غبطه می‌خوریم، آن‌ها می‌گویند ما دیدگاه‌های رهبر ایران را پیگیری می‌کنیم و می‌بینیم که این مطالب در عرصه‌های مختلف پیاده و عملیاتی می‌شود».
بنا بر گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش درباره توافق هسته‌ای، با بیان اینکه امروز در مسیر برجام نیستیم، اظهار کرد: «در برجام به دلیل اینکه خطوط قرمز ما در مقاطعی از طرف مقابل مورد قبول قرار نگرفت امروز در مسیر امضای توافق در مسیر برجام نیستیم، اما این به معنای کنار گذاشتن برجام از روی میز هم نیست و هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی خاصیت‌تر می‌شود». امیرعبداللهیان گفت: «ما از ابتدا گفتیم از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم. ما با یک سندی مواجه هستیم و به دلیل اینکه خطوط قرمز ما از طرف مقابل مورد توجه قرار نگرفت در مسیر امضای بازگشت به برجام قرار نگرفته‌ایم. این به معنی آن نیست که همیشه خود را گرفتار تونل تنگ برجام خواهیم کرد. در موضوع سیاست داخلی و سیاست خارجی عقلانیت با حفظ اصول باید شکل بگیرد. برجام با همه ایراد‌هایی که دارد اگر منافع ما را تأمین کند از آن بخش‌ها استفاده می‌کنیم. برجام به جای چندین قطعنامه یک متن قطور پیچیده جایگزین آن کرد». وی همچنین درباره کیفیت صنایع هسته‌ای ایران در تأمین مایحتاج داخلی گفت: با کیفیت‌ترین آب سنگین که در دنیا تولید می‌شود برای ایران است و امریکا با واسطه آب سنگین را از ما می‌خرد». اظهارات امیرعبداللهیان درحالی است که امریکا برخلاف ادعای ظاهری که می‌گوید دیپلماسی بهترین راه برای احیای برجام است، اما در عمل خلاف آن را انجام می‌دهد. پس از جنگ اخیر غزه، بسیاری از کارشناسان بر این نظر اجماع دارند که این درگیری‌ها روی برجام هم تأثیر منفی خواهد گذاشت و امریکا دیگر تمایلی برای بازگشت به آن ندارد. زیرا صهیونیست‌ها مانع بزرگی بر سر راه واشینگتن ایجاد خواهند کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار