کد خبر: 1203593
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با اشاره به رصد جایگاه فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران از صعود ۵۱ پله‌ای ایران در یک دهه اخیر خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایسنا، سید احمد فاضل‌زاده در افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار که در مصلای امام خمینی در حال برگزاری است، گفت: مؤسسه ISC وظیفه رصد و پایش علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، کشور‌های اسلامی و جهان را بر عهده دارد.

وی گفت: همراستا با رصد و پایش علم در سطح ملی و جهانی، رصد جایگاه فناوری و نوآوری نیز بسیار حائز اهمیت است. کشور‌ها با توجه به ابرچالش‌ها و اولویت‌های پژوهشی و فناوری خود در سطح محلی، ملی و بین‌المللی بایدزمینه‌های تحقیق و فناوری‌های کاربردی مورد نیاز را مورد توجه قرار دهند.

رئیس مؤسسه ISC اظهار کرد: بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در خصوص اقتصاد‌های نوآور برتر، کشور‌های هند، ایران و قزاقستان در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته‌اند.

وی افزود: طبق گزارش‌های شاخص جهانی نوآوری، در بین کشور‌هایی که طی یک دهه گذشته بیشترین رشد و صعود را داشته‌اند، کشور جمهوری اسلامی ایران با ۵۱ پله بیشترین صعود را از رتبه ۱۱۳ به رتبه ۶۲ داشته است.

فاضل زاده ادامه داد: شاخص‌های نوآوری و فناوری جهانی عبارتند از شاخص خروجی‌های خلاق، دانش و فناوری، پژوهش و سرمایه انسانی و پیچیدگی‌های کسب و کار. ایران در دو شاخص خروجی‌های خلاق و خروجی‌های پس از ترکیه رتبه دوم را در بین کشور‌های پیشرو اسلامی به دست آورده است.

جایگاه ایران به لحاظ تعداد ثبت اختراع بین‌المللی در بازه زمانی ۲۰۲۳-۲۰۱۳

فاضل‌زاده گفت: مقالات تحقیقاتی نماد برونداد علمی و پروانه‌های ثبت اختراع نماد برونداد فناوری و نوآوری است که می‌تواند منجر به تجاری‌سازی شود. بیشترین تعداد اختراعات ثبت شده در کشور‌های ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بوده است و ایران با ۱۷۶۸ پروانه ثبت اختراع رتبه ۵۱ جهان را از آن خود کرده است.

نسبت تولیدات علمی به پروانه‌های ثبت اختراع

رئیس مؤسسه ISC گفت: در تمامی کشور‌های جهان، تعداد تولیدات علمی از تعداد تولیدات فناورانه (پروانه‌های ثبت اختراع) بیشتر است. درصد پروانه‌های ثبت اختراع به انتشارات علمی در کشور‌های پیشرو در ثبت اختراعات مانند ژاپن، تایوان، کره و آمریکا به ترتیب ۵۱/۸۶ درصد، ۱۶/۷۰ درصد، ۳۴/۵۴ درصد و ۱۳/۴۵ درصد است.

اختراعات بین‌المللی ثبت شده کشور‌های اسلامی پیشرو

فاضل‌زاده گفت: در بین کشور‌های اسلامی به لحاظ تعداد پروانه ثبت اختراع، ایران با ۱۷۶۸ پروانه ثبت اختراع، جایگاه پنجم را از آن خود کرده است. کشور‌های عربستان سعودی، مالزی، ترکیه و امارات متحده عربی به ترتیب با ۱۷۰۸۸، ۸۱۱۶، ۵۷۶۵ و ۲۹۴۲ در جایگاه اول تا چهارم کشور‌های اسلامی قرار دارند.

اختراعات ملی ثبت شده مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور

وی ادامه داد: تعداد اختراعات ملی ثبت شده توسط مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور در سال‌های ۱۳۹۷ لغایت ۱۳۹۹ نشان می‌دهد به طور میانگین در هر سال ۴۴۰ پروانه ثبت اختراع ملی صادر شده است که در مقایسه با تعداد مقالات علمی تولید شده بسیار کم است.

رئیس مؤسسه ISC گفت: با توجه به زنجیره ارزش علم و فناوری، باید دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور با برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه مناسب اقدام به ثبت دستاورد‌های علمی و فناوری در پایگاه‌های ملی و بین‌المللی ثبت اختراعات کنند. بدیهی است در این راستا باید متولیان امر با تخصیص بودجه‌های مناسب و تامین و تجهیز آزمایشگاه‌های تحقیقاتی زمینه توسعه تبدیل علم به فناوری و محصولات دانش‌بنیان را فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن‌بازار از امروز ۲۰ آذر ماه در محل مصلای تهران آغاز به کار کرده و تا ۲۲ آذر ماه ادامه دارد. هفته ملی پژوهش و فناوری با شعار «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم» از روز گذشته کلید خورده است و نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن‌بازار نیز از برنامه‌های این هفته محسوب می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار