کد خبر: 1203885
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
ایده‌های کاربران توئیتر برای توسعه فرهنگ کتابخوانی بین دانش‌آموزان
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی از کاربران پرسید: «چطور دانش‌آموزان را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم؟

جوان آنلاین: یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی از کاربران پرسید: «چطور دانش‌آموزان را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم؟ پیشنهادی دارید؟» کاربران در پاسخ به وی، ایده‌هایی را طرح کردند که برخی از آن‌ها خلاقانه و قابل توجه است و می‌تواند مبنایی برای طراحی برنامه‌هایی در آتی قرار گیرد. برخی از کاربران نیز تذکراتی را پیشنهاد دادند که باید در برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان لحاظ شود و ندیدن آن‌ها ممکن است موجب تأثیر معکوس برنامه‌ها شود. در ادامه بخش‌هایی از این ایده‌ها را مرور کرده‌ایم.

سلمان سلیمانی:
چند کار تو مدرسمون انجام دادم، نتیجه خوبی حاصل شده: از خانواده‌ها خواستم الگو باشن و شب‌ها گعده کتابخوانی داشته باشن ولو به مدت ۱۰دقیقه، باشگاه کتابخوانی زدیم، تأسیس کافه کتاب در مدرسه، تشویق بچه‌های کتابخوان، تهیه کتاب‌های مورد علاقه و فردی برای هر شخص، درگیر کردن معلم‌ها، معرفی الگو‌های مناسب، برگزاری کلاس‌های تندخوانی و شیوه مطالعه.
رضا حاجی‌آبادی:
۱. ساعت کتابخوانی در مدارس ۲. معرفی ناگفته‌های تاریخ ادبیات ۳. حضور نویسندگان و مؤلفان در مدارس ۴. تأسیس کتابخانه مدرسه ۵. احیای ساعت انشا.
زهره سادات:
مشارکت در آماده‌سازی یک کتابخانه کوچک، من از بچه‌ها می‌خواستم اگه تمایل دارن داستانی رو که خوندن تعریف کنن یا نمایش اجرا کنن. خودم گاهی داستان می‌خوندم و با سؤال و گام‌به‌گام پیش می‌رفتم. براشون جذاب بود.
علی محمدپور:
گیمیفیکیشن (بازی‌آفرینی مبتنی بر کتاب. برای درگیرکردن کاربر‌ها با کتاب، مسابقه رقابت). کاهش هزینه تهیه و دسترسی به کتاب (بیشتر کتابفروشی‌ها کتاب کودک ندارند. بستر‌های دیجیتال یکی از راه‌هاست). امکانپذیری دسترسی به کتاب (میگیم بخونه، اصلاً نداره که بخونه). زنگ انشا و کتابخوانی و غیره.
ساره گودرزی:
اگر زنگ کتاب به معنای واقعی محقق بشه و کتابخانه مدارس تقویت بشن، گام‌های اصلی برداشته میشه.
م. زمانیان:
دعوت از نویسندگان در مدارس. امضای کتاب و اهدای همون کتاب به بچه‌ها. وقتی بچه‌ها ببینن کسی که کتاب رو نوشته چه ارج و قربی داره، نگاه‌شون به نویسنده عوض میشه و به خوندن اثر نویسنده ترغیب میشن.
محمدصادق دهنادی:
نیاز به نسل جدیدی از کتاب داریم، کتاب‌های چند رسانه‌ای و نوع جدیدی از نویسندگی با رویکرد شناختی کسب، نگهداشت و افزایش توجه.
جواد حسینی:
پدران و مادران نقش مهمی در کتابخوان‌شدن فرزندان دارند. بچه‌ها غیرمستقیم از والدین الگو می‌گیرند.
علی معصومی:
باید شروع کتابخوانی‌شون با کتاب‌هایی باشه که به موضوعش علاقه‌مند هستن. این باعث میشه از کتاب لذت ببرن و به تفریح مورد علاقه‌شون تبدیل بشه.
علیرضا رفیعی:
وقتی کاری را (خواندن یا خلاصه کتاب) با اشتیاق و لذت جلوی آن‌ها انجام دهید، مسلماً توجه‌شان جلب خواهد شد و علاقه‌مند می‌شوند، اما اگر فقط در مرحله تعریف باقی بماند، در قالب نصیحت کردن، حتی دلزده هم خواهند شد.
س. واحدی:
بشر کاری را انجام می‌دهد که فایده داشته باشد و لزوماً فایده مادی مطرح نیست. اگر در اطرافیان اهل مطالعه‌بودن ارج وقرب داشته باشد، تشویق می‌شوند. اگر جامعه به باسواد‌ها امتیاز دهد، همه در مطالعه سبقت می‌گیرند. الان چقدر نسل جدید اشتیاق خواندن زبان دارد؟ دلیلش احتمال به دست آوردن شرایط بهتر زندگی است.
عبدالمحمد شعرانی:
معلم را کتابخوان کنید، بچه‌ها هم کتابخوان خواهند شد. بن خرید کتاب به معلم‌ها بدهید. نویسنده و شاعران کودک را به استان‌ها و مدارس روستایی بفرستید. کتاب کتابخانه‌های مدارس را تأمین کنید. از آموزش و پرورش بخواهید گارد بسته‌اش را در مقابل سمن‌های حوزه کتاب باز کند.
علی رمضانی:
طرحی در اداره کل فرهنگی- هنری وزارت آموزش‌وپرورش با حضور و مشارکت نویسندگان و ناشران به نام «دانایی و توانایی» در جریان هست، انتظار است در کنار ۵۰ هزار مدرسه- ۵۰ هزار نمایشگاه، وزارت ارشاد به این طرح هم کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار