کد خبر: 1204200
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است باید برای کنترل ناترازی بنزین، بحث واردات خودرو را دنبال کنیم. با حذف انحصار از بازار داخلی برای خودروسازان داخلی و کاهش تعرفه واردات زمینه رقابت‌پذیری صنعت خودروی داخلی مهیا می‌شود و از طرف دیگر احکامی در جهت الزام بهبود کیفیت موتور خودرو می‌تواند کمک‌کننده باشد. خودرو‌های هیبریدی نیز می‌تواند کمک زیادی به حل مشکل ناترازی بنزین در کشور کند، زیرا این نوع خودرو‌ها در سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت از برق استفاده می‌کنند و در ترافیک به شدت میزان مصرف بنزین را کاهش می‌دهند.

شواهد نشان می‌دهد با وجود اینکه در سال ۱۴۰۱ به صادرات بنزین می‌پرداختیم و ارزآوری یک‌میلیارد دلاری برای کشور داشتیم، حالا نه تنها این مزیت را از دست داده‌ایم، بلکه مجبوریم برای واردات بنزین نیز هزینه کنیم. طی سال جاری حدود ۶/۰ میلیارد دلار برای واردات بنزین به انحای مختلف از جمله تهاتر هزینه کرده‌ایم. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است که به چیزی حدود ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین نیاز داریم، این به معنای تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی به بودجه سال آتی است. یکی از دلایل مهم ردکلیات بودجه مربوط به بند‌های مربوط به هدفمندی یارانه‌ها بود. موضوع ناترازی بنزین به طرز عجیبی اقتصاد کشور را رنج می‌دهد. از شواهد این طور برمی‌آید که این مشکل در حال بزرگ‌تر شدن است و نیاز به چاره‌اندیشی‌های اساسی برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن موضوع داریم.
محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با «جوان» در خصوص زوایای پیدا و پنهان موضوع ناترازی بنزین و لزوم حل‌و‌فصل این مشکل، ضمن تأیید این موضوع که آمار موجود مبنی بر اینکه ناترازی بنزین و نیاز به واردات، کسری بودجه ۲۰۰ همتی را به بودجه سال آتی کشور تحمیل کرده است و به چیزی حدود ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین نیاز داریم، گفت: شواهد نشان می‌دهد مشکل ناترازی بنزین در کشور در حال تشدید است و تبدیل به یک واردکننده بنزین شده‌ایم. ناترازی بنزین یک راه‌حل ندارد و باید مجموعه‌ای از راهکار‌ها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می‌شود.
وی ادامه داد: تنوع سبد سوختی کشور یکی از مهم‌ترین راهکارهاست که می‌توانیم برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور در دستور کار قرار دهیم. گازسوزکردن خودرو‌ها و ارزان‌کردن قیمت گاز در برابر بنزین می‌تواند به افزایش استفاده از این سوخت در کشور کمک کند.
این کارشناس انرژی توضیح داد: قیمت پایین بنزین باعث شده است هیچ انگیزه‌ای برای رفتن به سمت استفاده از گونه‌های دیگر خودرو‌ها وجود نداشته باشد، مثلاً رغبتی برای استفاده از خودرو‌های برقی و گازسوز وجود ندارد، زیرا افراد با قیمت بسیار پایین می‌توانند بنزین را تهیه و از آن استفاده کنند. مهرجو گفت: یکی از اقدامات پیشگیرانه که می‌توانیم در راستای جلوگیری از وخامت بیشتر موضوع ناترازی بنزین در کشور مدنظر قرار دهیم، این است که ناوگان خودرو‌های گازسوز را در کشور گسترش دهیم. وی ادامه داد: استفاده از ال‌پی‌جی می‌تواند مدنظر باشد. این نوع سوخت نسبت به سی‌ان‌جی گرمای کمتری ایجاد می‌کند و آسیب کمتری به خودرو‌ها می‌زند. جایگزین‌کردن ال‌پی‌جی به جای بنزین می‌تواند کمک‌کننده باشد. این کارشناس انرژی توضیح داد: استفاده از خودرو‌های برقی نیز می‌تواند راهکار مناسبی باشد. در این زمینه باید سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشیم و مردم را تشویق کنیم که به استفاده از خودروی برقی روی بیاورند. باید همزمان زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این نوع خودرو در کشور ایجاد شود.
مهرجو گفت: اصلاح قیمت بنزین نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. به این ترتیب، از یک طرف جلوی قاچاق را می‌گیریم و از طرف دیگر استفاده از برق، سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی را به صرفه می‌کنیم. این کارشناس انرژی توضیح داد: الزام خودروسازان داخلی به اینکه خودرو‌های بنزین‌سوز را بهبود کیفیت بدهند و میزان مصرفش را پایین بیاورند، راه دور و درازی است، اگر قرار بود اتفاقی در این زمینه بیفتد تا الان افتاده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار