کد خبر: 1205061
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
تحرکات و فضا‌سازی چندهفته‌ای امریکا علیه جنبش انصارالله یمن نتوانست جهانیان را به اقدام فراگیر علیه صنعا مجاب کند و امریکا این بار هم در ائتلاف‌سازی علیه دشمنانش ناکام ماند. لوید آستین، وزیر دفاع امریکا روز سه شنبه رسماً از تشکیل ائتلاف چندملیتی با هدف تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌های تجاری در دریای سرخ خبر داد

جوان آنلاین: وزیر دفاع امریکا رسماً تشکیل یک ائتلاف چندملیتی با هدف تأمین امنیت عبور کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و مقابله با انصارالله را اعلام کرد، اما عصاره این ائتلاف نمایشی باب میل واشینگتن نبود و تنها ۹ کشور از ۴۳ کشور به این طرح پیوستند که در این میان فقط یک کشور (بحرین) از منطقه است و دیگران به خواسته پنتاگون وقعی ننهادند تا شانس واشینگتن برای هرگونه اقدام نظامی علیه صنعا به پایین‌ترین سطح نزول کند.
تحرکات و فضا‌سازی چندهفته‌ای امریکا علیه جنبش انصارالله یمن نتوانست جهانیان را به اقدام فراگیر علیه صنعا مجاب کند و امریکا این بار هم در ائتلاف‌سازی علیه دشمنانش ناکام ماند. لوید آستین، وزیر دفاع امریکا روز سه شنبه رسماً از تشکیل ائتلاف چندملیتی با هدف تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌های تجاری در دریای سرخ خبر داد. به گزارش اسکای‌نیوز، آستین تأیید کرد که این ائتلاف با هدف مقابله با چالش‌های بین‌المللی گشت‌زنی‌های مشترکی را در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام خواهد داد و این ابتکار را «عملیات نگهبان رفاه» نامید. آستین همچنین مدعی شد تشدید تنش از سوی یمن جریان تجارت آزاد را تهدید و قانون بین‌الملل را نقض می‌کند. رئیس پنتاگون مدعی شد: «من با وزرای دفاع و نمایندگان ارشد ۴۳ کشور، ناتو و اتحادیه اروپا در مورد تهدید فزاینده حوثی‌ها علیه امنیت دریایی در دریای سرخ صحبت کردم. جامعه بین‌المللی با چالش بی‌سابقه‌ای مواجه است که نیازمند اقدام مشترک است.» با وجود رایزنی با مقامات ده‌ها کشور، طبق اعلام وزیر دفاع امریکا، فقط کشور‌های بحرین، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا در این ائتلاف شرکت خواهند کرد. یکی از نکات قابل توجه ائتلاف مذکور، عدم مشارکت عربستان و امارات در این گروه است. این ابتکار که به رهبری امریکا مدیریت می‌شود، در پاسخ به عملیات موشکی و پهپادی انصارالله علیه کشتی‌های صهیونیستی است که از دریای سرخ عبور می‌کنند. امریکا می‌خواست با این ادعا که حملات انصارالله امنیت دریانوردی بین‌المللی را تهدید می‌کند کشور‌های بیشتری را به ائتلاف خود وارد کرده و فشار‌ها را به دولت صنعا تشدید کند، اما به نظر می‌رسد حتی متحدان غربی و عربی واشینگتن هم حاضر نشدند به درخواست این کشور پاسخ مثبت دهند. حضور چند کشور انگشت‌شمار در این ائتلاف که برخی از آن‌ها حتی امنیت‌شان را به امریکا سپرده‌اند، دست مقامات کاخ سفید را از واکنش احتمالی به عملیات انصارالله می‌بندد. مقامات کاخ سفید درحالی انصارالله را تهدید برای صلح و امنیت جهانی معرفی می‌کنند که حتی افکارعمومی داخل امریکا و مقامات سابق این کشور هم آن را باور نمی‌کنند. در این رابطه اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی امریکا با کنایه تلاش‌های امریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی علیه یمن را زیر سؤال برد و تأکید کرد: «ایالات متحده در حال آماده شدن برای جنگ علیه یمن است. ابرقدرتی که سالانه نزدیک به یک تریلیون دلار برای ارتش خود هزینه می‌کند، آماده می‌شود تا با کشوری فقیر وارد جنگ شود که ۷۰ درصد جمعیت آن به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. زیرا حوثی‌های یمن از اسرائیل می‌خواهند که نسل‌کشی علیه مردم غزه را متوقف کند. انتخاب ما بین فشار بر اسرائیل برای موافقت با آتش‌بس یا جنگ با حوثی‌ها بود. ما جنگ را انتخاب کردیم. فکر نمی‌کنم این برای امریکا یا اسرائیل پایان خوبی داشته باشد.»

انصارالله: با هر ائتلافی مقابله می‌کنیم
به رغم تهدیدات امریکا برای مقابله با عملیات انصارالله، رهبران این جنبش یمنی بدون هیچ‌گونه واهمه‌ای هشدار دادند که همه تحرکات امریکا را خنثی خواهند کرد. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله هشدار داد که اگر امریکا به یمن حمله کند، از نظر نظامی و اخلاقی شکست خواهد خورد. البخیتی با اشاره به اینکه نیرو‌های مسلح یمن، گزینه‌های دردناکی برای پاسخ به هرگونه تجاوز به یمن در اختیار دارند، گفت: ما فقط کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهیم که یا اسرائیلی هستند یا به سمت رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند. البخیتی با اشاره به اینکه یمن به دنبال حفظ سلامت ترابری دریایی است، تصریح کرد: ما فقط علیه منافع رژیم صهیونیستی عمل می‌کنیم. ما با هر ائتلافی که امریکا در دریای سرخ تشکیل دهد، مقابله خواهیم کرد. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله هم به خبرگزاری رویترز گفت: «تشکیل ائتلاف دریایی چندملیتی موضع ما را در قبال وقایع غزه تغییر نخواهد داد. هیچ نیازی به تشکیل ائتلاف دریایی که امریکا هدایت آن را برعهده دارد، نیست، چون همه کشتی‌ها به جز کشتی‌های صهیونیستی و کشتی‌های عازم اراضی اشغالی در امان هستند.» عبدالسلام تأکید کرد: «عملیات دریایی یمن با هدف حمایت از مردم فلسطین در مقابله با تجاوزات و محاصره غزه انجام می‌شود و نمایش قدرت و چالشی برای هیچ‌کس نیست و هر کسی که به دنبال گسترش درگیری باشد، باید عواقب اقداماتش را بپذیرد.» رهبران صنعا بار‌ها گفته‌اند که حملات آن‌ها به کشتی‌های اسرائیلی تا زمانی که جنگ در غزه متوقف نشده است، ادامه دارد و نسبت به عواقب جنگ‌افروزی واشینگتن و متحدانش در دریای سرخ هشدار داده‌اند. باتوجه به اراده راسخ یمنی‌ها در دفاع از مردم مظلوم غزه، در صورت اقدام نظامی امریکا علیه یمن، بدون تردید آتش جنگ در منطقه شعله‌ور خواهد شد. به همین منظور است که کشور‌های عربستان و امارات که پیش‌تر ضرب‌شست انصارالله را چشیده‌اند، حاضر نشدند در ائتلاف نمایشی امریکا شرکت کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار