کد خبر: 1205632
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
نژادپرستی و محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا به مخاطره‌ای جدی برای رنگین پوستان این کشور به‌ویژه سیاه‌پوستان تبدیل شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از میزان، یک مرد سیاه‌پوست آمریکایی که در سال ۱۹۷۵ به دلیل قتل مقصر شناخته شده بود، پس از گذراندن حدود ۵۰ سال حبس تبرئه و از زندان آزاد شد؛ وی نخست به اعدام محکوم شده بود، اما دیوان عالی آمریکا در سال ۱۹۷۷ حکم او را به حبس ابد تغییر داد.

گلین سیمونز ۷۱ ساله مبتلا به سرطان که اکنون واجد شرایط دریافت غرامت ۱۷۵ هزار دلاری به دلیل محکومیت اشتباه است، یکی از قربانیان صدور احکام حبس زندان براساس تبعیض نژادی است.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها در انتظار اثبات بی‌گناهی خود بود، می‌گوید قصد دارد در صورت دریافت غرامت از این پول برای درمان خود استفاده کند.

گلین سیمونز که ۴۸ سال و یک ماه و ۱۸ روز را در زندان به سر برد، رکوردار طولانی‌ترین مدت حبس اشتباه در آمریکا است.

تلاش برای کشف محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا

در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا آشکار شدند، از جمله یک مورد کوک‌کانتی ایالت کالیفرنیا و ۲ مورد در لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا.

این موارد به خوبی نشان می‌دهند که افراد بی‌گناه زیادی که مرتکب جنایتی نشده‌اند، در سیستم عدالت کیفری آمریکا به حبس و دیگر مجازات‌ها محکوم شده و به زندان فرستاده می‌شوند.

براساس آمار‌های موجود، از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ مورد تبرئه از محکومیت‌های اشتباه در آمریکا وجود داشته است؛ نژاد در این محکومیت‌های اشتباه نقش مهمی داشته است.

در حال حاضر تیم‌های مختلفی برای کشف موارد محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا تلاش می‌کنند.

آمار محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا

مبارزه برای تبرئه در سیستم عدالت کیفری آمریکا در جریان است و سیاه‌پوستان به‌عنوان اصلی‌ترین قربانیان این بحران هستند.

نژادپرستی، شناسایی نادرست شاهد، اتهام کاذب، شواهد معیوب پزشکی قانونی، دفاع حقوقی ناکافی، سوءرفتار پلیس، سوء رفتار دادستانی، اعتراف دروغین و ناموفق بودن پلیس در کشف شواهد و موارد دیگر سبب می‌شود تا محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا یک بحران جدی باشد.

پروژه ردیابی تبرئه دانشگاه‌های ارواین، دانشکده حقوق دانشگاه میشیگان و دانشکده حقوق دانشگاه ایالتی میشیگان از سال ۱۹۸۹ تاکنون دست‌کم ۳ هزار و ۲۸۷ مورد تبرئه را ثبت کرده است.

سهم سیاه‌پوستان آمریکایی از این تعداد موارد محکومیت‌های اشتباه حدود ۵۳ درصد است؛ این در حالی است که سیاه‌پوستان حدود ۱۳.۵ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند؛ سیاه‌پوستان در عین حال، حدود ۳۸ درصد جمعیت زندان‌های آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس اطلاعات این پروژه بیش از ۲۹ هزار و ۱۰۰ مورد محکومیت اشتباه کشف شده در آمریکا در دهه‌های گذشته، در زندان جان خود را از دست داده‌اند.

پروژه ردیابی تبرئه در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که آمریکایی‌های سیاه‌پوست بی‌گناه ۷ برابر بیشتر از همتایان سفیدپوست خود به دروغ به جنایت‌های جدی محکوم می‌شوند.

فهرست افراد تبرئه شده در سال ۲۰۲۳ در آمریکا

فهرست زندانیان تبرئه شده در آمریکا طولانی است؛ برخی از موارد محکومیت‌های اشتباه که در سال ۲۰۲۳ معکوس شدند، در زیر آمده است:

گلین سیمونز با ۴۸ سال و یک ماه و ۱۸ روز حبس به‌تازگی تبرئه شد؛ وی رکورددار طولانی‌ترین مدت حبس اشتباه در آمریکا است.

سیدنی هولمز ۵۷ ساله، بیش از ۳۴ سال از مدت حبس ۴۰۰ ساله خود را در یک زندان ایالت فلوریدا گذراند؛ بررسی مجدد پرونده او مشخص کرد که او اصلا جرمی مرتکب نشده است و هولمز قربانی یک شناسایی نادرست شده است.

در ایالت میسوری، لامار جانسون تقریبا ۲۸ سال از عمر خود را در پشت میله‌های زندان به جرم قتل گذراند؛ این در حالی است که وی مرتبا تاکید کرد که بی‌گناه است.

لئون بنسون در سال ۱۹۹۹ به جرم قتل درجه یک محکوم شد و تقریبا ۲۵ سال در زندان به سر برد؛ در نهایت تلاش تیم‌های کشف‌کننده محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا توانست بی‌گناهی این مرد را ثابت کند.

نژاد و محکومیت اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا

تقریبا ۶۰ درصد از افرادی که پروژه تبرئه از سال ۱۹۹۲ به آزادی یا تبرئه آن‌ها کمک کرده است، سیاه‌پوست هستند.

این آمار با داده‌های موجود درباره اینکه بیش از نیمی از ۳ هزار و ۳۰۰ نفری که بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۲۰۲۲ معاف شده‌اند، سیاه‌پوست هستند، مطابقت دارد.

عدم تناسب نژادی در موارد محکومیت اشتباه نشان‌دهنده نژادپرستی مداوم در سیستم حقوقی جنایی است.

سیاه‌پوستان، رنگین‌پوستان و لاتین‌تبار‌ها با نرخ نامتناسبی قربانی محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا می‌شوند.

بی‌عدالتی نژادی در تمام مراحل سیستم عدالت کیفری آمریکا وجود دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار