کد خبر: 1206724
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: به دنبال رایزنی‌ها و عملیاتی‌سازی بستر‌های پولی و بانکی و مذاکرات فنی بانک مرکزی کشورمان، اولین LC شبکه بانکی ایران در خارج از کشور از سوی بانک سپه در روسیه گشایش شد. این اقدام بعد از تحریم‌های ترامپ یا به اصطلاح «سیاست فشار حداکثری» بی‌سابقه است. ارزش این LC که از امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای شروع مبلغ ۱۷‌میلیون یورو است و با شرط پرداخت مدت‌دار در زمینه واردات استفاده می‌شود. این همکاری مشترک و راهگشا، نمایانگر آغاز فصل جدیدی از روابط بانکی ایران با کشور‌های خارجی خواهد بود. در واقع این گشایش اعتبار، امکان خرید آسان و اعتباری از سوی تجار ایرانی از کشور روسیه را فراهم می‌کند که در تسهیل واردات به کشور کمک‌کننده خواهد بود.

به گزارش «جوان» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به روسیه با هدف افزایش همکاری‌های پولی و بانکی با این کشور و همچنین تقویت مناسبات در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جلسه‌ای میان مدیران بانکی ازبربانک روسیه و بانک ملی ایران برگزار و بر اساس آن خط اعتباری به ارزش ۵/۶ میلیارد روبل برای واردات کالا‌های اساسی از روسیه برای ایران ایجاد شد. در این جلسه که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز حضور داشت، مدیران بانکی ازبربانک روسیه و بانک ملی ایران، گشایش خط اعتباری ۵/۶ میلیارد روبلی میان ایران و روسیه را مورد تأکید قرار دادند. این خط اعتباری قرار است از طریق ازبربانک روسیه و بانک ملی ایران جهت تأمین مالی واردات کالا‌های اساسی و مورد نیاز کشورمان صورت گیرد.
خط اعتباری ۵/۶ میلیارد روبلی، پیرو توافقات و قرارداد‌های منعقدشده کارگزاری میان دو بانک به صورت حداقلی و به عنوان شروع عملیات بانکی است. لازم به ذکر است، این گشایش اعتباری اولین گام مهم در راستای توسعه همکاری ایران و روسیه بعد از امضای توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیاست. توسعه روابط پولی و بانکی بین ایران و روسیه به تأکید رؤسای جمهور دو کشور صورت گرفته که ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و مقدمه و زیرساخت توسعه تجارت فی‌مابین است. همچنین در این جلسه دکتر فرزین با تأکید بر سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های ایران و روسیه، گسترش ظرفیت‌های اقتصادی طرفین را خواستار شد. ابوالفضل نجارزاده، مدیر عامل بانک ملی نیز با توجه به ظرفیت شرکت‌های زیرمجموعه این بانک در حوزه‌های دارویی، غذایی و پتروشیمی آمادگی بانک ملی برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک با روسیه را اعلام کرد. با وجود تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری ایران و ظرفیت‌های بالای اقتصاد کشورمان، گسترش روابط بانکی بین‌المللی در جهت توسعه این بخش اقدام بسیار مهمی به شمار می‌رود.

عملیاتی‌شدن بستر‌های پولی و بانکی ایران و روسیه
در دیدار و مذاکرات محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان با الویرا نبیولینا، رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه افزایش همکاری‌های پولی و بانکی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های بریکس و نهادسازی‌های پولی و بانکی جدید در این حوزه و همچنین تقویت مناسبات در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد تأکید قرار گرفت. به دنبال عملیاتی‌شدن بستر‌های پولی و بانکی میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه، فصل جدیدی از روابط بانکی دو کشور آغاز شد. زیرساخت‌ها و بستر‌هایی همچون اتصال سامانه‌های پیام‌رسان غیرسوئیفتی و برقراری روابط دوطرفه کارگزاری با پول‌های ملی میان بانک‌های تجاری دو کشور که قبلاً ایجاد شده بود، امروز مورد استفاده بانک‌ها و فعالان اقتصادی قرار گرفته است.
در دیدار و مذاکرات رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان با رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه، علاوه بر نهایی‌سازی توافق به‌کارگیری پول‌های ملی در مبادلات تجاری دو کشور به جای دلار، دکتر فرزین پیشنهاد‌هایی در زمینه بهره برداری از ظرفیت‌های گروه بریکس و نهادسازی‌های پولی و بانکی در این حوزه طی دوره ریاست روسیه بر این گروه در سال آتی میلادی مطرح کرد که مورد توجه رئیس کل بانک مرکزی روسیه قرار گرفت. بر اساس این گزارش، با توجه به نهایی‌شدن تمامی اقدامات توافق‌شده قبلی میان بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، قرار شد مفاد آن به صورت فنی و تخصصی، محور همکاری‌های آینده بانک‌های مرکزی دو کشور قرار گیرد.
گفتنی است در جریان سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به مسکو و به دنبال رایزنی‌ها و عملیاتی‌سازی بستر‌های پولی و بانکی، اولین LC شبکه بانکی ایران در خارج از کشور از سوی بانک سپه در روسیه گشایش شد. ارزش این LC که از امروز مورد استفاده قرار گرفته، برای شروع مبلغ ۱۷‌میلیون یورو است و با شرط پرداخت مدت دار جهت واردات استفاده می‌شود. همچنین با حضور فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان جلسه‌ای میان مدیران بانکی ازبربانک روسیه و بانک ملی ایران برگزار شد که بر اساس آن خط اعتباری به ارزش ۵/۶ میلیارد روبل برای واردات کالا‌های اساسی از روسیه برای ایران ایجاد شد. لازم به ذکر است خط اعتباری ۵/۶ میلیارد روبلی، پیرو توافقات و قرارداد‌های منعقدشده کارگزاری میان دو بانک به صورت حداقلی و به عنوان شروع عملیات بانکی است. این گشایش اعتباری اولین گام مهم در راستای توسعه همکاری ایران و روسیه بعد از امضای توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیاست. همچنین در این جلسه دکتر فرزین با تأکید بر سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های ایران و روسیه، گسترش ظرفیت‌های اقتصادی طرفین را خواستار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار