کد خبر: 1208034
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
دانشمندان متوجه شدند نوعی ویروس که با استفاده از فناوری کریسپر (CRISPR) اصلاح شده است، می‌تواند برای خنثی کردن سایر ویروس‌ها مانند تبخال و جلوگیری از ایجاد علائم آن استفاده شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از آنا، دانشمندان متوجه شدند نوعی ویروس که با استفاده از فناوری کریسپر (CRISPR) اصلاح شده است، می‌تواند برای خنثی کردن سایر ویروس‌ها مانند تبخال و جلوگیری از ایجاد علائم آن استفاده شود.

در این بررسی علمی، در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، یک ویروس مهندسی‌شده برای انتشار دی‌ان‌ای خود به ویروس‌های دیگر از طریق ویرایش ژن کریسپر، موفق شد سایر ویروس‌ها را بی‌ضرر کند.

در این رویکرد که به عنوان محرک ژنی شناخته می‌شود، دی‌ان‌ای می‌تواند به صورت بی‌ضرر تکثیر شود. در حالی که دانشمندان بسیاری از محرک‌های ژنی طبیعی را کشف کرده‌اند که از طریق مکانیسم‌های مختلف کار می‌کنند، ویرایش ژن به روش کریسپر می‌تواند محرک‌های ژن مصنوعی قدرتمندی ایجاد کند.

در ابتدا تصور می‌شد که محرک‌های ژنی بر ویروس‌ها کارساز نیستند؛ اما محققان کشف کرده‌اند که عفونت‌های مشترک در سلول‌ها فرصتی برای کارکرد محرک‌های ژنی فراهم می‌کند. اگر یک ویروس حامل محرک ژنی همزمان با یک ویروس معمولی یک سلول را آلوده کند، محرک ژنی می‌تواند خود را کپی کند و به دی‌ان‌ای همه ویروس‌های جدید بچسباند. اگر عفونت‌های مشترک بیشتری رخ دهد، در نهایت تمام ویروس‌هایی که باعث عفونت در یک فرد می‌شوند، محرک ژن را حمل می‌کنند.

گروه سازنده این ویروس که با استفاده از فناوری کریسپر مهندسی شده است، نسبت به پتانسیل آن خوشبین هستند، اما اذعان دارند که قبل از آزمایش انسانی، کار‌های زیادی باید انجام شود.

سال ۲۰۲۰، این گروه گزارش داد که یک محرک ژن ویروسی می‌تواند در سلول‌های انسانی کشت‌شده در آزمایشگاه اثرگذار باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار