کد خبر: 1208359
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
برگزیده بخش ویراستاری جایزه جلال آل‌احمد:
مریم شعبانی

جوان آنلاین: در آیین اختتامیه شانزدهمین جایزه جلال آل‌احمد که شامگاه چهارشنبه ششم دی در تالار وحدت برگزار شد، برگزیدگان این رویداد معرفی شدند. در بخش ویراستاری «سپیده شاهی» برای ویراستاری کتاب «روز‌های پیام‌بری» نوشته روح‌الله شریفی از انتشارات سوره مهر لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی را دریافت کرد. سپیده شاهی معتقد است: «هر چه بیشتر به حوزه ویراستاری توجه شود، کتاب وکتابخوانی رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ چیزی که تاکنون اهالی فرهنگ از آن غافل شده‌اند.» گفت‌وگوی ما با سپیده شاهی را بخوانید.
سپیده شاهی با بیان اینکه، چون حوزه مورد علاقه‌ام ادبیات هنر مقاومت است، معمولاً کتاب‌های ادبیات هنر مقاومت را انتخاب می‌کنم، ادامه داد: «تا جایی که به خاطر دارم کتاب روز‌های پیام‌بری را خودم انتخاب کردم و ویراستاری‌اش را انجام دادم. موضوع کتاب یک مقوله جدید بود؛ کسی که با آمبولانس پیکر شهدا را حمل می‌کرد و خبر شهادت شهدا را به خانواده‌های‌شان می‌داد و این برایش یک شغل شده بود. کتاب به نسبت کتاب‌های دیگری که خوانده بودم فضای متفاوت‌تری داشت. من در حدی که دست در سبک و سیاق نویسنده نبرم، سعی کردم متن را پاکیزه کنم. به طور کل کتاب به بازنویسی نیاز نداشت و تنها به ویراستاری نیاز داشت که متن پاکیزه‌تر شود.»
توجه به ویراستاری
وی در پاسخ این سؤال که انتظار داشتید به خاطر ویراستاری این کتاب جایزه جلال را ببرید؟ می‌گوید: «به صورت موردی ودر این کتاب انتظارش را نداشتم، اما من حدود ۱۷سال است در انتشارات مختلف کار ویراستاری انجام می‌دهم. از وقتی در انتشارات سوره مشغولم، اغلب کتاب‌های ادبیات پایداری را ویراستاری می‌کنم. بزرگ‌ترین افتخارم این است که کار‌هایی را که درباره شهداست، می‌خوانم و از این بابت دارم کار مفیدی انجام می‌دهم، باید تلاش‌های من جایی دیده می‌شد، شاید انتظارم از این بابت بود، اما اینکه بخشی از جایزه معتبری مثل جایزه جلال را به ویراستاری اختصاص داده‌اند، به نوعی قدردانی از ویراستار‌هاست.» این ویراستار اضافه می‌کند: «جوایزی از این دست مسلماً موجب می‌شود همکاران‌مان در این حوزه تلاش‌شان را مضاعف و دانش‌شان را بیشتر کنند. از سوی دیگر ناشر‌ها هم به این حوزه اهمیت بیشتری دهند. یک نویسنده وقتی کتابی را می‌نویسد، لزوماً نویسنده یک ویراستار نیست و کارش به ویراستاری نیاز دارد. در نتیجه ناشر‌ها باید توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند، اگر توجه نشود کتاب با نقص‌های بسیاری چاپ و این به ضعف کار منجر می‌شود. جایزه جلال یک جایزه معتبر است و ارزش مادی و معنوی‌اش کم نیست، همین امر اهمیت این موضوع را می‌رساند. انتظار داریم بعد از این به این حوزه توجه بیشتری شود، چون نثر پاکیزه کمک می‌کند خواننده بهتر و بیشتر با کتاب ارتباط برقرار کند و مفهوم و محتوای کتاب را بیشتر متوجه شود. هر چه بیشتر به این حوزه توجه شود، کتاب و کتابخوانی رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ چیزی که متأسفانه از آن غافل شده‌اند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار