کد خبر: 1208902
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه با اشاره به پرونده شهید سلیمانی گفت: این پرونده دارای ۹۶ متهم امریکایی است.

جوان آنلاین: کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی یک مکتب و مسیر بود، افزود: اقدام امریکا در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش کاملاً جنایتکارانه و نقض همه قواعد بین‌الملل و منشور ملل متحد است.
وی با اشاره به گزارش گزارشگر ویژه کالامرد در سال ۲۰۲۰ گفت: براساس آنچه در این گزارش به صراحت بیان شده‌است، اقدام امریکا نقض منشور ملل متحد، نقض استاندارد‌های اصل منع توسل به زور و نقض قوانین و حقوق بین‌الملل بوده‌است، همچنین بهانه اینکه امریکایی‌ها مدعی شدند که اقدامات حاج قاسم سلیمانی تروریستی بوده‌است، بهانه‌ای غیرقانونی است.
غریب‌آبادی با اشاره به کنوانسیون ۱۹۷۳ به عنوان یک ظرفیت بین‌المللی برای پیگیری پرونده حاج قاسم سلیمانی در بعد بین‌المللی افزود: امریکا و ایران هر دو عضو آن است و بر اساس این کنوانسیون، همه مقامات و کارمندان و دیپلمات‌های کشور اگر در مأموریت در کشور دیگر باشند و در آن کشور کسی مرتکب تعرض یا قتل آن‌ها شود، جرم تلقی می‌شود و امریکایی‌ها این کنوانسیون و حتی حاکمیت عراق را نیز نقض کرده‌اند.
وی ادامه داد: البته این کنوانسیون یک استثنا هم دارد و اینکه اگر آن اقدام با رضایت دولت میزبان صورت گرفته‌باشد، پذیرفته شده‌است، اما در این جنایت به هیچ‌وجه اینگونه نبوده و عراق بلافاصله به دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت نامه ارسال کردند و خواهان پیگیری و محکومیت اقدام امریکا شدند.
غریب‌آبادی به مباحث قضایی اشاره کرد و افزود: از همان سال اول سه مسیر باید طی می‌شد و پیگیری در محاکم داخلی و خارجی (عراق به عنوان محل وقوع جرم) و در بعد بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت.
دبیر ستاد حقوق بشر درباره اقدامات و پیگیری‌ها در محاکم داخلی اظهار داشت: در ایران صدور کیفرخواست طول کشید، چون تحقیقات گسترده و دقیقی باید انجام می‌شد. در نهایت در اردیبهشت امسال کیفرخواست صادر و به دادگستری استان تهران ارسال شد و براساس آن، دو اتهام اصلی اقدام تروریستی منتهی به قتل عمد و تأمین مالی بود.
وی ادامه داد: این پرونده کیفری ۹۶ متهم امریکایی داشت که برای ۲۶ نفر منع تعقیب صادر شد و ۷۳ متهم دیگر کیفرخواست دارند و البته پرونده منحصر به امریکایی‌ها نیست، بلکه اشخاص حقیقی و حقوقی پنج الی شش کشور دیگر هم هستند که تصمیم گرفته‌شد، ابتدا به اتهامات متهمان امریکایی رسیدگی شود.
معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه بیان کرد: اقدامات دو کشور غربی انگلیس و آلمان نیز در این پرونده مطرح است و نیابت قضایی برای آن‌ها ارسال شده‌است، اما همکاری ندارند و براساس آنچه در رسانه‌های آلمانی آمده‌است پایگاه آلمان باید پاسخگو باشد هر چند که درست است که آن پایگاه در دست امریکایی‌ها قرار داشته، اما به هر حال آلمان باید در این زمینه پاسخ دهد.
به گفته غریب‌آبادی دادگاه کیفری رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی مرکب از سه قاضی به زودی تعیین وقت رسیدگی خواهد شد و اوایل سال آینده نخستین جلسه دادگاه برگزار می‌شود.
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه به پیگیری‌های قضایی در عراق اشاره کرد و افزود: تحقیقات در عراق ادامه دارد و همواه از مقامات عراقی تسریع در تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست را خواستار هستیم و اخیراً که مقامات عراقی در تهران حاضر شدند، قول دادند که به زودی تحقیقات تمام خواهد شد و شاهد رسیدگی قضایی در عراق نیز خواهیم بود.
غریب‌آبادی درباره اقدامات قضایی در بعد بین‌المللی اظهار داشت: این امر در دولت در حال پیگیری است و باید موضوع و اصل بی‌کیفرمانی مورد تأکید قرار گیرد.
تصمیم گرفته شد تا دولت از ظرفیت کنوانسیون ۱۹۷۳ استفاده کند که در این راستا فرایند مکاتبات دیپلماتیک انجام شده و مهلت‌هایی مقرر شده‌است تا پس از انقضای مهلت‌های مقرر، طرح دیوان بین‌المللی دادگستری انجام شود.
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: فرایند‌ها طولانی شده‌است و هر چند در دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شد، اما باید گفت که همه اطلاعات را در اختیار نداشتیم، چهار دور گفتگو با عراق انجام شد و مستندات بسیاری رد و بدل شد به عنوان نمونه اطلاعات مربوط به تعدادی از عراقی‌ها که در این پرونده مظنون هستند در اختیار طرف عراقی قرار گرفت و آن‌ها نیز اطلاعات و مستندات خوبی به ما ارائه دادند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار