کد خبر: 1210672
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

جوان آنلاین: این روز‌ها موضوع واردات و تولید برنج بر سر زبان‌ها افتاده است، از رسانه‌ها گرفته تا نمایندگان شهر‌های شمالی و تشکل‌های واردکننده برنج همگی از بی‌نیازی کشور به واردات برنج و تخلف وزارت جهاد کشاورزی از انحصار در واردات برنج سخن می‌گویند.
دبیر انجمن تولید کنندگان و تأمین کنندگان برنج با اشاره به واردات ۸۰۵‌هزار تنی برنج از ابتدای امسال تاکنون می‌گوید: برخی از اظهارنظر‌های غیرکارشناسی می‌تواند به برهم‌خوردن بازار این محصول در کشور منجر شود، به طوری که یکی از نمایندگان در حالی اعلام کرده بود ۳ میلیون تن برنج در کشور تولید شده است که وزارت جهاد کشاورزی این رقم را ۳/۲ میلیون تن اعلام کرده بود.
مسیح کشاورز در نشست خبری با بیان اینکه ۱۴۹شرکت کار واردات را انجام می‌دهند، می‌گوید: تاکنون ۸۰۵‌هزارتن برنج به ارزش یک‌میلیارد دلار وارد کشور شده است. انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران از ابتدای سال تاکنون ۲۵۶‌هزار تن برنج به ارزش ۳۰۰میلیون دلار و انجمن واردکنندگان نیز ۳۴۷‌هزار تن به ارزش ۴۱۲میلیون دلار وارد کرده و مابقی نیز از سوی دولت وارد شده است. وی می‌افزاید: همچنین سهم شرکتی که شایعاتی در فضای مجازی علیه آن ایجاد شده ۱۷۶هزار تن و سهم آن به نسبت کل واردات بخش خصوصی ۱۷درصد است.
کشاورز با رد بروز فساد در واردات برنج در سال جاری می‌گوید: توقف مقطعی واردات برنج در سال ۱۴۰۰ قیمت این محصول را ۳۰۰ درصد افزایش داد، اما اکنون به ثبات رسیده است، به طوری که هر کیلوگرم برنج هاشمی، امروز حدود ۸۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.
وی تأکید می‌کند: از دیگر اقداماتی که با ورود شرکت‌های بزرگ به بازار برنج ایرانی انجام شد، خرید محصول کشاورزان داخلی بود که محصولات روی دست‌شان باقی مانده بود، به طوری که با هماهنگی انجمن و وزارت جهاد کشاورزی محصول کشاورزان خرید توافقی و همین محصولات در نهایت برای تنظیم بازار داخلی استفاده شد.
در ادامه این نشست محمد مختاریانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج نیز در واکنش به گزارش‌هایی که در آن‌ها به فساد در بازار برنج و تخصیص ۷۰۰میلیون دلار ارز به یکی از شرکت‌ها اشاره شده بود، می‌گوید: با وجود اینکه از منابع منتشر کننده این اخبار درخواست کردیم سند و مدارک خود را در خصوص این موضوع به ما ارائه کنند، تاکنون مدرکی ارائه نشده است.
وی می‌افزاید: گفته شده بود شرکت مذکور به صورت صوری برنج از کشاورزان داخلی خریداری کرده است که اینطور نیست. در استان‌های مازندران و گیلان از کشاورزان درخواست شد که اگر برنج دارند از آن‌ها خریداری می‌شود. آن‌ها نیز حدود ۲۲ تا ۲۳‌هزارتن برنج به این برند خاص تحویل دادند که حدود ۳۰‌هزار تومان ارزان‌تر خریداری و با قیمت ارزان‌تر از سال گذشته در فروشگاه‌ها عرضه شد.
مختاریانی تصریح می‌کند: اگر ارز ۲۸هزارو۵۰۰ تومانی برنج تغییر کند و به تالار دوم برود، این موضوع تأثیر زیادی روی قیمت تمام‌شده برنج در بازار ندارد و میزان افزایش قیمت برنج، به اندازه تفاوت دو نرخ ارز نیست، زیرا ارز تالار دوم با سرعت بیشتری تأمین و در نهایت هزینه‌های مالی کمتری به واردکنندگان تحمیل می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت مذکور وام برای واردات ماشین‌آلات دریافت کرده است، می‌گوید: این شرکت وام دریافت کرده ولی وام مخصوص ماشین‌آلات دریافت نکرده است. وی همچنین تأکید می‌کند: سیاست واردات برنج امسال تا حدود یک‌میلیون تن است و هر شرکت سهم مشخصی از این واردات دارد. وزارت جهاد نیز بر اساس سابقه واردات، رتبه اعتباری این سهم را مشخص می‌کند و شرکت مذکور نیز بر این اساس سهم ۱۷درصدی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار