کد خبر: 1210696
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
حمله مجدد به کشتی باری در باب المندب
هرچند مقامات تل‌آویو انتظار داشتند با حملات اخیر ائتلاف دریایی امریکا به یمن، کشتی‌های صهیونیستی با امنیت از دریای سرخ عبور کنند، اما جنبش انصارالله یمن طبق وعده‌هایی که قبلاً داده بود، بار دیگر این اجازه را به اشغالگران نداد

جوان آنلاین: امریکا و انگلیس تصور می‌کردند با حمله به مواضع نظامی یمن، انصارالله از حمله به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ عقب‌نشینی خواهد کرد، اما یمنی‌ها دیروز با حمله به یک کشتی باری عازم سرزمین‌های اشغالی، نشان دادند که در حمایت از مردم مظلوم غزه استوار و مصمم ایستاده‌اند و حملات واشینگتن هم آن‌ها را از مسیری که شروع کرده‌اند باز نخواهد داشت.

به گزارش «جوان»، با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه، سایه تهدیدات در دریای سرخ علیه صهیونیست‌ها هم گسترش یافته است. هرچند مقامات تل‌آویو انتظار داشتند با حملات اخیر ائتلاف دریایی امریکا به یمن، کشتی‌های صهیونیستی با امنیت از دریای سرخ عبور کنند، اما جنبش انصارالله یمن طبق وعده‌هایی که قبلاً داده بود، بار دیگر این اجازه را به اشغالگران نداد. در این ارتباط، چند روز پس از حملات ائتلاف دریایی به یمن، انصارالله دیروز بار دیگر یک کشتی عازم سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. آژانس امنیت دریایی بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک موشک به کشتی باری با پرچم مالت در حال عبور از دریای سرخ اصابت کرد. به گزارش رویترز، آژانس امنیت دریایی بریتانیا گفت که این کشتی در ۷۶ مایل دریایی شمال غربی سلیف در یمن مورد اصابت قرار گرفت. روزنامه تلگراف هم به نقل از یک منبع گزارش داد، کشتی مورد هدف در دریای سرخ از ویتنام به سمت اسرائیل حرکت می‌کرد. محمد البخیتی، از اعضای دفتر سیاسی انصارالله دیروز ضمن تأیید این خبر، اعلام کرد: «امروز یمن قوانین تعامل و جلوگیری از عبور کشتی‌های امریکایی و اسرائیلی را وضع می‌کند و نیرو‌های مسلح یمن درحال توسعه موشک‌ها و قابلیت‌های نظامی خود هستند و شگفتی‌های جدیدی در راه است.» درحالی که مقامات امریکایی مدعی هستند که عملیات انصارالله در دریای سرخ امنیت دریانوردی بین‌المللی را به خطر انداخته است، رهبران صنعا این ادعا‌ها را رد کرده‌اند. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله دیروز در سخنانی گفت که روزانه صد‌ها کشتی از تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند و هیچ تهدیدی علیه آن‌ها وجود ندارد و موضع برخی شرکت‌ها نادرست و در راستای تبلیغات امریکاست. به گفته عبدالسلام، تعدادی از شرکت‌های کشتیرانی به بهانه خطرات زیاد در دریای سرخ ناشی از فشار امریکا، فعالیت خود را متوقف کردند. رهبران صنعا بار‌ها اعلام کرده‌اند که عملیات آن‌ها فقط علیه کشتی‌های صهیونیستی است و تهدیدی برای سایر کشور‌ها وجود ندارد، اما مقامات کاخ سفید با موج‌سواری روی این مسئله سعی دارند انصارالله را تهدید برای صلح و امنیت جهانی معرفی کرده و فشار‌ها را علیه این جنبش افزایش دهند.

هشدار به امریکا
حمله دیروز به کشتی عازم سرزمین‌های اشغالی درحالی است که انصارالله روز دوشنبه هم یک کشتی امریکایی را هدف قرار داد که اولین واکنش جدی به حملات اخیر ائتلاف دریایی به یمن بود. در این ارتباط، یک منبع نظامی یمنی روز سه‌شنبه به شبکه المیادین گفت که عملیات علیه کشتی امریکایی در خلیج عدن مدت زیادی به طول انجامید زیرا هدف بسیار دور بود، اما یمنی‌ها سلاح مناسبی برای حمله در اختیار داشتند. این مقام یمنی توضیح داد: «یمن کشتی تجاری امریکایی را هدف قرار داد تا به امریکا پیام دهد که در یمن گرفتار می‌شود. این یک هشدار بزرگ برای نیرو‌های امریکایی و عملیاتی بسیار غافلگیر‌کننده برای آن‌ها بود.» المیادین به نقل از این منبع نظامی یمنی افزود: «این عملیات به نیرو‌های امریکایی پیام داد که یمن می‌تواند اهداف دوردست را با سلاح‌های مناسب و دقیق هدف قرار دهد.» عبدالله بن عامر، معاون مدیر اداره ارشاد اخلاقی وابسته به وزارت دفاع یمن هم درباره عملیات اخیر این جنبش علیه یک فروند کشتی امریکایی در خلیج عدن اظهار کرد: «این عملیات پس از حمله امریکا-انگلیس و ادعای آن‌ها درباره اینکه توانستند ظرفیت‌های دریایی ما را خنثی کرده و ظرفیت‌های یمن را هدف قرار دهند، انجام شد.» به گزارش شبکه المسیره، عامر تأکید کرد: ««این عملیات با وجود پرواز مستمر جنگنده‌های دشمن و به‌کارگیری ظرفیت‌های نظامی و جاسوسی دشمن امریکایی-انگلیسی برای ناکام گذاشتن هرگونه عملیات یمن انجام شد. این حمله امریکایی-انگلیسی از دریای سرخ علیه ما انجام شد و ما آن را از دریای عرب انجام دادیم.»
با حملات اخیر امریکا و انگلیس به یمن و هشدار‌های انصارالله برای گرفتن انتقام سخت از دشمنان، نگرانی‌ها نسبت به گسترش دامنه بحران در خاورمیانه افزایش یافته است. به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره تحولات غزه و تنش‌ها در دریای سرخ رایزنی کرد. امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی بار دیگر بر ضرورت توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه تأکید کرد. وزیر خارجه همچنین با اشاره به تحولات اخیر در دریای سرخ، بار دیگر بر موضع اصولی ایران مبنی بر حفظ امنیت کشتیرانی و دریانوردی تأکید و اعلام کرد که هدف یمن از توقف کشتی‌ها به مقصد سرزمین‌های اشغالی، متوقف کردن جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه شهروندان غزه است. وی اقدامات غیرقانونی امریکا و انگلیس در حمله به یمن را خطایی راهبردی خواند که منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار