کد خبر: 1211559
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
یکی از استان‌های توانمند در کشاورزی ایران، مازندران است. منطقه‌ای که به خاطر اقلیم و آب و هوای حاکم بر آن محصولات باکیفیتی تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌کند.
حوریه ملکی

جوان آنلاین: با اینکه مازندران رتبه نخست کشوری در تولید محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است، اما هنوز هم ظرفیت‌های زیادی در این عرصه وجود دارد که بدون استفاده باقی مانده است. بی‌شک بخش کشاورزی مازندران در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم این استان با تولید محصولات مختلف، علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی، بخش زیادی از محصولات را به آنطرف مرز‌ها صادر می‌کنند که ارزآوری مناسبی به همراه دارد.

وقتی از امنیت غذایی صحبت به میان می‌آید تمام نگاه‌ها به سمت صنعت کشاورزی می‌چرخد. در تمام کشور‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای این حفظ و شکوفایی صنعت کشاورزی شده است و در ایران هم با اینکه طرح‌های زیادی در جهت احیای کشاورزی و بالابردن بهره‌وری در عرصه‌های مختلف آن ارائه می‌شود، اما سرعت انجام کار‌ها آنقدر کند است که گویی عزمی برای به نتیجه رسیدن امور وجود ندارد.
یکی از استان‌های توانمند در کشاورزی ایران، مازندران است. منطقه‌ای که به خاطر اقلیم و آب و هوای حاکم بر آن محصولات باکیفیتی تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌کند.
موضوعی که استاندار مازندران هم آن را تأیید کرده و با اشاره به ظرفیت بالای این منطقه در تولید محصولات مختلف کشاورزی، بر لزوم ایجاد تحول در این حوزه از اقتصاد منطقه تأکید می‌کند.
سیدمحمود حسینی‌پور با بیان اینکه لازمه تحول در تولید، اجرای کامل سیاست‌ها، تصمیم‌سازی قاطع و اراده جهادی مسئولان است، می‌گوید: «هم اکنون تنها ۷۰ درصد زمین‌ها در مازندران در اختیار بخش کشاورزی است و در صورت اجرای کامل راهبرد‌ها و سیاست‌های درست جهاد کشاورزی، این آمادگی را داریم تا بخش کشاورزی استان را متحول کنیم. اولویت نخست در این منطقه تولید محصولات مختلف کشاورزی است و برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تاکنون هزینه‌های زیادی داده‌ایم.»
به گفته این مسئول، فعالیت در حرفه کشاورزی برای مردم مازندران مقدس است و تولید به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در طی سال‌های اخیر مورد توجه اساسی قرار گرفته است.

رشد نرخ اقتصادی
در دنیای کنونی تولید غذا به عنوان مهم‌ترین مؤلفه امنیت در هر کشوری محسوب می‌شود. تولید غذا در اقتدار ملی کشور‌ها نقش اساسی دارد و مردم مازندران نیز با تولید محصولات کشاورزی مختلف برای تحقق این مهم نقش بسزایی دارند.
مازندران در تولید روغن خوراکی و مرغ دارای ظرفیت بسیار بالایی است. ضمن اینکه این استان در تولید ۱۴ نوع محصولات مختلف کشاورزی رتبه نخست کشوری را در اختیار دارد.
استاندار مازندران با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی این استان پس از ۱۰ سال که منفی بود اکنون به بیش از چهار درصد افزایش یافته است، می‌گوید: «بخش کشاورزی مازندران در ایجاد اشتغال پایدار نقش اساسی دارد و با بررسی‌های صورت گرفته، ۸/۱۴ درصد اشتغال ایجاد شده در استان مربوط به بخش کشاورزی است و به دنبال این هستیم تا این میزان افزایش یابد.»
وی نرخ مشارکت اقتصادی در مازندران را ۸/۴۴ درصد اعلام کرده و ادامه می‌دهد: «گرایش دانش بنیان‌ها اکنون بیشتر به سمت تولیدات محصولات کشاورزی معطوف شده است که این امر علاوه بر افزایش صادرات، در افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت محصولات نیز نقش اساسی دارد.»

پای لنگ صنایع تبدیلی
برنج‌کاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تأمین می‌شود. این استان تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.
همچنین مازندران با برخورداری تنها ۵/۲ درصد از زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای نیز از رویکرد‌ها و سیاست‌های اصلی مازندران است که در این مسیر باید تأمین زمین مورد توجه قرار گیرد.
با این اوصاف یکی از مشکلات مازندران این است که زهکشی اراضی کشاورزی در مقایسه با کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
استاندار مازندران معتقد است که اگر به بخش کشاورزی مازندران توجه ویژه شود علاوه بر جلوگیری از واردات بسیاری از محصولات، به یک صادر کننده قوی نیز تبدیل می‌شود.
حسینی‌پور با عنوان اینکه در بخش زراعت چوب هیچ سیاستگذاری دقیقی برای مازندران نشده، می‌گوید: «در صورت سیاستگذاری اصولی، علاوه بر تأمین نیاز داخلی، از واردات چوب نیز جلو‌گیری می‌شود.»
این مسئول با بیان اینکه برنامه‌های راهبردی کشاورزی با رویکرد جهادی محقق می‌شود، می‌گوید: «این رویکرد براساس سند آمایش سرزمین عملیاتی می‌شود که اتحادیه و تعاونی‌های کشاورزی نقش اساسی در پیگیری مطالبات کشاورزان دارد.» وی با بیان اینکه طبق اساسنامه و دستورالعمل اتاق اصناف کشاورزی ارائه خدمات بخش کشاورزی منوط به داشتن پروانه نظام صنفی کشاورزی است، ادامه می‌دهد: «در زمان حاضر کشاورزان باید با مراجعه به سامانه سبک و دریافت پروانه کسب کشاورزی، ثبت نام کنند.» این مسئول با تأکید بر اینکه ظرفیت و توان مازندران در تولیدات کشاورزی بسیار بالاست و می‌تواند تحول اقتصادی شگرفی را رقم بزند، تصریح می‌کند: «تحقق این هدف منوط به هم‌افزایی کشاورزان برای شکوفا شدن ظرفیت‌ها و به‌روزآوری فعالیت‌های کشاورزی و همچنین حمایت‌های دولت برای معرفی این ظرفیت به بازار‌های داخلی و خارجی است.»
حسینی با تأکید بر اینکه وجود و فعالیت دلالان مهم‌ترین چالش حوزه کشاورزی و بازار مرکبات در مازندران است و با وجود تولید بسیار زیاد مرکبات صنایع تبدیلی در استان وجود ندارد و خام‌فروشی سبب شده که میزان ضایعات تولید محصولات کشاورزی زیاد باشد، ادامه می‌دهد: «همه فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی باید از ساختار دولتی خارج و به مردم سپرده شود که برای تحقق این هدف تشکیل شرکت‌های تعاونی با عضویت کشاورزان و بهره‌برداران ضروری است.»
استاندار مازندران با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های صادرات مرکبات از راه دریا می‌گوید: «این موضوع در رشد صادرات و حمایت از باغداران تأثیر بسزایی دارد.»
مقام عالی دولت در مازندران از کشاورزان استان خواست تا با مراجعه به سامانه جامع نظام صنفی کشاورزی کشور sabak. org ثبت نام را انجام دهند. زیرا نظام صنفی کشاورزی خدماتی را به صورت الکترونیک ارائه می‌دهد که کشاورزان به دنبال دستیابی به آن هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار