کد خبر: 1211627
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
استراتژی امریکا برای «کمپین حملات مداوم به یمن» برای تضعیف توان انصارالله
امریکا روز شنبه برای سومین بار ظرف کمتر از دو هفته به اهدافی در یمن حمله کرد. از جزئیات این حمله و حملات قبلی از جمله میزان خسارت آنها، گزارش رسمی که مورد تأیید دولت امریکا یا طرف یمنی باشد منتشر نشده، ولی گزارش‌های غیررسمی آمار‌هایی غیرقابل استناد از میزان تلفات و خسارات در یمن ارائه می‌کنند

جوان آنلاین: رئیس‌جمهور امریکا بعد از سه بار حمله به یمن گفته که نتوانسته حملات در دریای سرخ را متوقف کند و در حال طراحی برنامه‌هایی برای یک «کارزار نظامی مستمر» برای تضعیف انصارالله است، چیزی که مقام‌های امریکایی از آینده آن ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که می‌تواند «واشینگتن را وارد درگیری غیرقابل پیش‌بینی دیگری در خاورمیانه کند.»

به گزارش «جوان»، امریکا روز شنبه برای سومین بار ظرف کمتر از دو هفته به اهدافی در یمن حمله کرد. از جزئیات این حمله و حملات قبلی از جمله میزان خسارت آنها، گزارش رسمی که مورد تأیید دولت امریکا یا طرف یمنی باشد منتشر نشده، ولی گزارش‌های غیررسمی آمار‌هایی غیرقابل استناد از میزان تلفات و خسارات در یمن ارائه می‌کنند. منابع یمنی دیروز به شبکه بریتانیایی اسکای‌نیوز عربی گفتند که در سلسله‌حملات مشترک هوایی امریکا و انگلیس، «بیش از ۷۵ تن» کشته شده‌اند، آماری که نه انصارالله آن را تأیید می‌کند و نه دولت‌های امریکا یا انگلیس. منابعی که اسکای‌نیوز به آن‌ها استناد کرده، پا از این هم فراتر گذاشته و گفته‌اند که در این حملات، تلفاتی هم به نیرو‌های سپاه پاسداران و نیرو‌های حزب‌الله لبنان وارد شده است. در ورای این روایت‌های غیرقابل تأیید، از شواهد و قرائن پیداست که حملات دو هفته اخیر نتوانسته یمنی‌ها را از حمله به کشتی‌ها و محموله‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ منصرف کند، چیزی که مقام‌های بلندپایه امریکایی هم آن را تأیید می‌کنند و همین هم باعث شده که کاخ‌سفید در تدارک برنامه‌های جایگزین باشد. جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا پنج‌شنبه قبل، قبول کرد که حملات تاکنون نتوانسته رهبران انصارالله را از حملات در دریای سرخ منصرف کند. بایدن به خبرنگاران گفت: «آیا آن‌ها (حملات) حوثی‌ها را متوقف می‌کنند؟ نه، آیا (حملات) ادامه خواهند یافت؟ بله.» بر اساس گزارش واشینگتن پست، کاخ سفید چهارشنبه قبل مقامات بلندپایه را برای بحث در مورد گزینه‌های پیش رو در واکنش به حملات یمنی‌ها در دریای سرخ جمع کرد. بعد از این جلسه بود که امریکا روز شنبه سومین دور حملات خود به یمن را با تمرکز بر یک موشک ضد کشتی که برای پرتاب آماده شده بود، انجام داد.

نه مثل عراق یا افغانستان
مقامات دولت امریکا که نام‌شان فاش نشده به واشینگتن‌پست گفته‌اند که استراتژی کاخ سفید در یمن تلاش برای از بین بردن توان نظامی سطح بالای حوثی‌ها به اندازه‌ای است که توانایی آن‌ها برای هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن تضعیف شود یا اینکه حداقل، نوعی بازدارندگی مؤثر به وجود آید تا شرکت‌های کشتیرانی بتوانند اعزام کشتی‌ها را به دریای سرخ از سر بگیرند. یک مقام ارشد امریکایی می‌گوید: «ما به روشنی اینکه حوثی‌ها چه کسانی هستند و جهان‌بینی آن‌ها چیست را می‌دانیم. بنابراین ما مطمئن نیستیم که آن‌ها فوراً متوقف شوند، اما مطمئناً در تلاش هستیم تا توانایی‌های آن‌ها را کاهش دهیم و از بین ببریم.» دولت بایدن به شدت نگران است انجام عملیات بدون پایان، وضعیت منطقه را شکننده کرده و واشینگتن را وارد درگیری غیرقابل پیش‌بینی دیگر در خاورمیانه کند، چیزی که امریکا به شدت از آن احتراز می‌کند. با این حال مقام‌های امریکا در گفتگو با واشینگتن‌پست از نوعی «کمپین نظامی مداوم» علیه یمنی‌ها صحبت می‌کنند. آن‌ها گفته‌اند که این کمپین مداوم نظامی مثل جنگ‌های قبلی امریکا در عراق، افغانستان یا سوریه سال‌ها طول نخواهد کشید ولی در عین حال، این را هم تأیید می‌کنند که نمی‌توانند تاریخ پایانی را مشخص کنند یا تخمینی برای زمان کاهش توان نظامی یمنی‌ها به اندازه کافی ارائه کنند. یک دیپلمات امریکایی آشنا به موضوع گفته که «ما در تلاش برای شکست حوثی‌ها نیستیم» و تأکید کرده که «هیچ اشتهایی برای حمله به یمن وجود ندارد» ولی تأیید کرده که این تمایل وجود دارد که توانایی یمنی‌ها «برای راه‌اندازی این نوع حملات در آینده کاهش یابد.» یک مقام امریکایی دیگر گفته که حملات اولیه امریکا و بریتانیا موفق به «تضعیف قابل‌توجه» ادوات نظامی یمنی‌ها شده ولی این را هم تأیید کرده که که آن‌ها تسلیحات دیگری به دست آورده‌اند.


باز کردن جبهه شمال اشتباه بود
عصر دیروز منابع از شهید شدن دو نیری حزب‌الله لبنان در یک حمله پهپادی منتسب به اسرائیل به خودرویی در جنوب لبنان خبر دادند. این سومین حمله اسرائیلی‌ها به لبنان طی هفته‌های اخیر است. در حالی که منابع عبری خودرو هدف قرار گرفته را حامل فرماندهان رده‌بالای حزب‌الله اعلام کرده‌اند ولی تا لحظه تنظیم این گزارش، حزب‌الله چنین چیزی را تأیید نکرده است. المیادین هم گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی با پهپاد، تانک و مسلسل‌های سنگین، به مناطقی در جنوب لبنان حمله کرده و دو پایگاه حزب‌الله را در شهرک‌های «مرکبا» و «العدیسه» هدف قرار داده است. از طرف دیگر، حزب‌الله لبنان نیز دیروز پایگاه اسرائیلی «رویسه القرن» در مزارع اشغالی شبعا را هدف حمله موشکی قرار داد و اعلام کرد در این حمله تلفاتی قطعی به اشغالگران وارد کرده است. منابع عبری می‌گویند تل‌آویو به واشینگتن اطلاع داده اگر تا پایان ماه (ژانویه) راه‌حلی سیاسی برای وضعیت مرز‌های شمالی پیدا نشود، مجبور خواهد شد حملات خود را علیه حزب‌الله افزایش دهد. همچنین به نوشته روزنامه یدیعوت‌آحارونوت، شماری از فرماندهان ارتش اسرائیل پیشنهاد کرده‌اند که یک آتش بس دو روزه در جبهه شمالی با حزب‌الله، اجرایی شود و در صورتی که این آتش‌بس موقت نقض شود، جنوب لبنان به شدت مورد تهاجم ارتش اسرائیل قرار گیرد. با این حال، «عوفر سوور» وزیر مهاجرت رژیم صهیونیستی گفته که شرایط در جبهه شمالی و در برابر حزب‌الله لبنان برای تل‌آویو بسیار سخت شده است. او اضافه کرده است: «ما باید به یک راهکار سیاسی برای حل مسئله جبهه شمالی دست پیدا کنیم چرا که شرایط‌مان بسیار سخت است.» به گفته این وزیر صهیونیست، اسرائیل با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. بهتر بود تل‌آویو یک جبهه جدید در شمال طی مراحل اولیه جنگ علیه نوار غزه ایجاد نمی‌کرد. عوفر تأکید کرد: «باز کردن جبهه شمالی اشتباه بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار