کد خبر: 1212919
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رسانه‌های امریکایی و عبری مدعی شدند

جوان آنلاین: منابع رسانه‌ای امریکایی و رژیم صهیونیستی به نشستی بین‌المللی به رهبری امریکا اشاره کردند که هدف آن دستیابی به توافقی برای تبادل اسرا میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی و پیشرفت در مذاکرات در این زمینه است. 
برخی گزارش‌ها حاکی از این است که مقامات امریکا، قطر، مصر و رژیم صهیونیستی به پاریس رفته‌اند تا درباره پیش‌نویس تهیه‌شده یک توافق که به آزادی اسرای صهیونیست در ازای وقفه دوماهه در جنگ غزه می‌پردازد، گفتگو کنند. بنابر آنچه خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده، در نشست پاریس ویلیام برنز رئیس سیا، محمد بن‌عبدالرحمان آل‌ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، عباس کامل رئیس اطلاعات مصر و داوید بارنیا رئیس موساد، شرکت دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در این باره نوشته است کشور‌های میانجیگر شامل امریکا، مصر و قطر، با ادغام پیشنهاد‌های امریکا و جنبش حماس در روز‌های گذشته، پیش‌نویس یک توافق مقدماتی را تدوین کرده‌اند. برخی مقامات امریکایی که نام‌شان فاش نشد به نیویورک‌تایمز گفته‌اند هنوز اختلافات مهمی وجود دارد، اما آن‌ها به در دسترس بودن توافق نهایی خوش‌بین هستند. این روزنامه امریکایی درباره جزئیات پیش‌نویس تدوین شده این توافق نوشت: در مرحله اول وقفه‌ای به مدت ۳۰ روز در جنگ برقرار می‌شود و جنبش حماس برخی از اسرای اسرائیل، شامل زنان، افراد مسن و زخمی‌ها را آزاد می‌کند. در طول این وقفه دو طرف به بررسی جزئیات مرحله دوم توافق خواهند پرداخت که شامل آزادی دیگر اسرای صهیونیست از جمله سربازان در ازای ۳۰ روز وقفه دیگر در جنگ است.
 نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از منابع خود اضافه کرد مذاکرات درباره تعداد فلسطینی‌هایی که قرار است در چارچوب این توافق از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شوند هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. این توافق همچنین امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر را به غزه فراهم می‌کند. 
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی هم گزارش داد که حماس شروطی برای امضای این توافق دارد که از جمله مهم‌ترین شروط حماس، آزادی ۱۰۰ اسیر فلسطینی در ازای آزادی هر اسیر صهیونیست و خروج کامل ارتش رژیم اشغالگر از نوار غزه است. حماس همچنین این شرط را گذاشته است که قبل از آزادی هر اسیر صهیونیست ۱۰ تا ۱۴روز آتش‌بس و پیش از آغاز هر دور جدید تبادل اسرا دو ماه آتش‌بس اعلام شود. روزنامه عبری هاآرتص به نقل از یک منبع آگاه از مذاکرات نوشت: «اسرائیل و حماس به تفاهم‌های اولیه در مورد بیشتر مفاد قرارداد تبادل اسرا دست یافته‌اند. این معامله به مدت ۳۵روز ادامه خواهد داشت و در ازای آزادی اسرای فلسطینی و ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، اسرای اسرائیلی در غزه آزاد خواهند شد.» این منبع همچنین اعلام کرد: «بر سر تعداد اسیران فلسطینی که آزاد خواهند شد توافق شده است و مذاکرات در حال حاضر درباره هویت آن‌ها در جریان است.» 
همه این‌ها در شرایطی است که روزنامه اسرائیل‌هیوم، ضمن تکذیب هرگونه پیشرفت در مذاکرات برای تبادل اسرا به نقل از منابع صهیونیست نوشت که آنچه نیویورک‌تایمز در مورد آماده کردن شرایط برای یک معامله تبادل اسرا منتشر کرد، دور از واقعیت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار