کد خبر: 1213565
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رضا صارمی

هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نزدیک می‌شویم اتفاقات بی‌سابقه بیشتری در عرصه سیاسی امریکا رخ می‌دهد. هنوز مدت زمان زیادی از طرح حذف ترامپ از لیست انتخاباتی دو ایالت کلرادو و مین نگذشته، اختلاف میان ایالت تگزاس و دولت فدرال تشدید شده است و سطح تنش به جایی رسیده که بعضی از احزاب و گروه‌ها صحبت از تگزیت کرده‌اند، یعنی خروج تگزاس از اتحادیه و ایجاد کشور مستقل تگزاس. شاید در نگاه اول به نظر برسد که این موضوع ربطی به انتخابات ندارد ولی اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که یکی از شعار‌های انتخاباتی بایدن برداشتن موانع مرزی بود که به منظور مقابله با مهاجران غیرقانونی ایجاد شده است. داستان از آنجا شروع شد که ترامپ در زمان فعالیت‌های انتخاباتی خود گفت اگر رئیس‌جمهور شود برخورد با مهاجران را تشدید و دیوارکشی در مرز‌های مکزیک را آغاز می‌کند و به این وعده خود هم عمل کرد و با وجود مخالفت کنگره میلیارد‌ها دلار از بودجه دولت فدرال را صرف ساختن این دیوار در مرز مکزیک کرد. در پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و زمانی که بایدن در سال ۲۰۲۰ مشغول فعالیت‌های انتخاباتی بود ادعا کرد که در صورت پیروزی این موانع را برمی دارد، او نیز تلاش کرد که وعده خود را عملی کند ولی این اقدام او با مخالفت گرگ ابوت، فرماندار تگزاس، روبه‌رو شد و از نیرو‌های گارد ملی ایالت خواست در کنار موانع مستقر شوند و از اقدام مأموران فدرال برای برداشتن دیوار جلوگیری کنند. به دنبال این موضوع، دولت فدرال از تگزاس در دیوان عالی فدرال شکایت کرد و اخیراً هم دیوان عالی فدرال رأی به نفع دولت داده و از تصمیم بایدن حمایت کرد و حال دولت می‌خواهد این حکم را اجرا کند ولی فرماندار جمهوریخواه از انجام حکم جلوگیری می‌کند. در نتیجه دولت هم در راستای خلع سلاح ایالت در حال بررسی این موضوع است که فرماندهی نیرو‌های گارد ملی را از دست فرماندار خارج کند و خود مستقیم به نیرو‌های گارد ملی ایالت تگزاس دستور برداشتن موانع را بدهد. همزمان ۲۵ فرماندار ایالتی که همگی از جمهوریخواهان هستند از تگزاس حمایت کرده‌اند و ترامپ هم از فرمانداران ایالتی درخواست کرده است که نیرو‌های گارد ملی ایالت خود را برای کمک به تگزاس اعزام کنند که تاکنون ۱۰ ایالت اعلام آمادگی کرده‌اند. 
تگزاس با حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت پس از کالیفرنیا دومین ایالت پرجمعیت و با ۱۵۰ هزار کیلومتر مساحت پس از آلاسکا وسیع‌ترین ایالت امریکا محسوب می‌شود. تگزاس تنها ایالت امریکا است که به مدت ۱۰ سال از ۱۸۳۶ تا ۱۸۴۶ یک کشور مستقل بوده است و پس از آن هم ناتوانی در بازپرداخت بدهی ۱۰ میلیون دلاری به همسایه شمالی‌اش باعث شد که تن به عضویت در اتحادیه ایالت‌ها بدهد. تجربه یک جنگ داخلی و حضور تگزاسی‌ها در طرف بازنده جنگ و شکست در پرونده مشهور تگزاس علیه وایت در سال ۱۸۶۹ که منجر به رأی مشهور دادگاه عالی مبنی بر غیرقانونی بودن خروج تگزاس از ایالات متحده شد، همه و همه باعث شکل‌گیری یک بدبینی تاریخی نسبت به سازوکار دولت مرکزی در بین مردم این ایالت شده است. 
اصولاً ایالت تگزاس جزو ایالت‌هایی است که همیشه در اختیار جمهوریخواهان بوده و به قول معروف جزو ایالت‌های قرمز محسوب می‌شود. در تمام انتخابات ریاست‌جمهوری چند دهه اخیر آرای الکترال این ایالت در سبد کاندیدای جمهوریخواه بوده است و رؤسای‌جمهوری که دموکرات باشند هم زیاد رابطه خوبی با این ایالت ندارند. شاید بدترین خاطره آن‌ها کشته شدن جان اف. کندی در شهر دالاس ایالت تگزاس بوده است. اوباما در تمام دوران هشت ساله ریاست‌جمهوری خود حتی یک بار هم به تگزاس سفر نکرد. بایدن نیز طی سه سالی که از ریاست‌جمهوری خود گذرانده هیچ سفری به این ایالت نداشته است. 
تگزاس در حال حاضر تولید ناخالص داخلی برابر کشور هند دارد. شرکت‌ها و برند‌های بزرگ بین‌المللی حوزه فناوری مانند اپل، دل، گوگل و فیس‌بوک در این ایالت هستند. بزرگ‌ترین مرکز پزشکی جهان در شهر هیوستن این ایالت است. این ایالت جزو تولیدکنندگان اصلی نفت در امریکا است. تگزاس به علت فرصت‌های شغلی زیاد هزینه زندگی پایین و کیفیت زندگی بالا، یکی از ایالت‌هایی است که هم مهاجر داخلی دارد و هم مهاجر خارجی. در سه سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از ایالت‌های دیگر امریکا به این ایالت مهاجرت کرده‌اند. حدود ۲ میلیون نفر هم مهاجر خارجی در این ایالت زندگی می‌کنند. 
در مجموع می‌توان گفت که ایالت تگزاس هم توانایی و شرایط و هم انگیزه لازم را برای جدا شدن از ایالات متحده دارد. از سال ۲۰۱۶ و با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ شکاف‌های قومی-نژادی در امریکا بیش از هر وقت دیگری در دهه‌های اخیر عمیق‌تر شده است و مسائلی همچون حضور مهاجران در جامعه امریکا تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین معضلات دولت شده است. در کنار این موارد افزایش اختلافات طبقاتی، رویکرد یکجانبه‌گرایی امریکا و افزایش هزینه‌های نظامی این زمینه را ایجاد می‌کند که ایالت‌های دیگری مثل ایالت ورمونت و کالیفرنیا در آینده به فکر جدایی از ایالات متحده بیفتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار