کد خبر: 1214052
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
وزیر نیرو در پاسخ به «جوان»:
اقشار مرفهی که بیش از دو برابر الگوی استاندارد مصرف برق دارند، طبق اعلام وزارت نیرو، سالانه ۱۵هزارمیلیارد تومان یارانه انرژی دریافت می‌کنند
بهناز قاسمی
جوان آنلاین: اقشار مرفهی که بیش از دو برابر الگوی استاندارد مصرف برق دارند، طبق اعلام وزارت نیرو، سالانه ۱۵هزارمیلیارد تومان یارانه انرژی دریافت می‌کنند. با وجود تکلیف قانونی برای حذف یارانه برق مرفهین از سال ۱۴۰۰، وزارت نیرو یارانه برق اقشار پرمصرف و مرفه را قطع نکرده است. وزیر نیرو در خصوص دلایل عدم‌حذف یارانه برق پرمصرف‌ها می‌گوید: میزان مصرف برق اقشار مرفه تا سقف الگوی مصرف مانند تمامی اقشار جامعه یارانه‌ای محاسبه می‌شود، اما اضافه مصرف این اقشار به صورت پلکانی افزایش می‌یابد. وزارت نیرو در این دو سال، افزایش تعرفه‌های برق را با شیب ملایم انجام داده است تا پرمصرف‌ها به صرفه‌جویی ترغیب شوند. 
هزینه تولید هر کیلووات برق با انرژی یارانه‌دار ۴٠٠تومان و بدون یارانه ۳ هزار تومان است. دولت از سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت تعرفه برق پرمصرف‌ها را تغییر دهد، از این رو بر اساس بند «ی» تبصره۸ قانون بودجه سال۱۴۰۰، مشترکانی که مصرف آن‌ها کمتر از الگوی تعریف‌شده برق مصرف کنند، از تعرفه یارانه‌ای برق برخوردار می‌شوند و تعرفه مشترکانی که بیش از الگو مصرف داشته باشند، به صورت پلکانی افزایش می‌یابد. به عبارتی دیگر مشترکانی که بیشتر از الگو مصرف کنند، متناسب با این افزایش از یارانه آن‌ها کاسته خواهد شد. همچنین اقشاری که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و زیر الگوی برق مصرف کنند، تخفیف می‌گیرند و جایزه خوش‌مصرفی از وزارت نیرو دریافت می‌کردند. این تکلیف در سال‌های بعد نیز در قانون‌های بودجه سنواتی گنجانده شد، اما همچنان مرفهینی که بیش از دوبرابر الگوی استاندارد مصرف برق دارند، سالانه ۱۵هزارمیلیارد تومان یارانه انرژی را هدر می‌دهند. 
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو روز شنبه همزمان با ایام‌الله دهه فجر در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال «جوان» در خصوص دلایل عدم اجرای قانون حذف یارانه برق مشترکان پرمصرف می‌گوید: میزان مصرف آب و برق اقشار پرمصرف تا سقف الگوی مصرف مانند تمامی اقشار جامعه به صورت یارانه‌ای محاسبه می‌شود. مابقی مصرف‌شان به صورت پلکانی با تعرفه بالاتر محاسبه می‌شود. 
وی همچنین در پاسخ به این سؤال «جوان» که چرا یارانه مصرف آب و برق این اقشار قطع نشده است، می‌افزاید: ما در این دو سال تعرفه‌ها را به صورت پلکانی با شیب ملایم محاسبه کردیم، زیرا معتقدیم با شیب ملایم پرمصرف‌ها به صرفه‌جویی ترغیب می‌شوند و اگر از سال ۱۴۰۰ طبق تکلیف قانونی عمل می‌کردیم، ممکن بود به خوبی پیش نرود. 
وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرا برای نوسازی شبکه فرسوده برق می‌گوید: در بخش‌هایی که افت ولتاژ داریم و تحمل شبکه برای تأمین تقاضا پایین است، پروژه‌های نوسازی در اولویت قرار می‌گیرد. در حال حاضر استان‌های مازندران، گلستان، تهران و شمال خوزستان جزو مناطق بحرانی هستند و عمده پروژه‌های وزارت نیرو در این استان‌ها متمرکز شده است. محرابیان در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت صادرات برق از سوی تجدیدپذیر‌ها می‌افزاید: یکی از جراحی‌های اقتصادی موضوع امکان صادرات برق تجدیدپذیرهاست؛ تقاضا برای تحقق این مسئله سابقه طولانی دارد که تاکنون اراده انجام این کار وجود نداشته است. اکنون این ظرفیت ایجاد شده است که می‌توان از آن بهره برد و با توجه به اینکه در دو سال اخیر با ناترازی برق در تابستان مواجهیم، امکان صادرات برق در دیگر فصول فراهم است. 
وزیر نیرو با بیان اینکه بخش تجدیدپذیر می‌تواند از طریق خطوط ارتباطی وزارت نیرو یا ایجاد کریدور اختصاصی با هماهنگی مدیریت شبکه اقدام به صادرات برق کند، اظهار می‌کند: در کشور‌های اطراف امکان صادرات برق به صورت روزانه نیز فراهم است که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. اخیراً دو و سه خط را افتتاح کردیم؛ یک خط برای پاکستان و یک خط بین ایران و ترکیه به بهره‌برداری رسیده که از طریق پست بک‌توبک تأمین ۶۰۰مگاوات برق را فراهم کرده است. وی با بیان اینکه این خط می‌تواند عکس عمل کند، یعنی در زمان نیاز برق وارد کنیم، می‌گوید: تجدیدپذیر‌ها از طریق تابلوی سبز در طول چهار ماه برق را به بخش داخلی به فروش می‌رسانند و در هشت ماه دیگر سال امکان صادرات برق دارند. 
 
 تراز سالانه ۸۰‌درصد صادرات و ۲۰‌درصد واردات است
وزیر نیرو با اشاره به آخرین وضعیت صادرات و واردات برق در کشور می‌گوید: بر مبنای انرژی، ۸۰‌درصد ظرفیت صادرات و ۲۰‌درصد ظرفیت واردات وجود دارد، اما سیاست دولت مبادله انرژی است. در حال حاضر در چهارمین سال خشک قرار داریم و در میزان بارش‌ها نسبت به شرایط نرمال ۳۰‌درصد عقب‌تر هستیم، با این حال تدابیری را در نظر گرفته‌ایم. 
 
 اجرای پروژه‌های آب و برق در ۵۰کشور جهان از سوی ایران
وزیر نیرو با بیان اینکه متخصصان صنعت آب و برق ایرانی در بیش از ۵۰کشور جهان فعال هستند، می‌گوید: امروز صنعت آب و برق ایران از صنعتی کاملاً وابسته به خودکفایی کامل رسیده که تلاش متخصصان داخلی سبب این افتخارآفرینی شده است. 
وی با بیان اینکه متخصصان داخلی اکنون نه فقط نیاز داخل را برطرف می‌کنند، بلکه بسیاری از کشور‌های همسایه به خدمات ایران نیاز دارند و در بخش مهندسی اکنون شرکت‌های توانمند زیادی داریم، تأکید می‌کند: عملکرد کشور در بخش خدمات فنی و مهندسی افتخارآمیز است و خدمات خوبی در کشور‌های منطقه ارائه می‌دهیم و امروزه متخصصان صنعت آب و برق کشورمان در بیش از ۵۰کشور جهان فعال هستند. 
 
 در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳‌درصد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد
وزیر نیرو با تأکید بر اینکه برای رفع ناترازی انرژی هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو برنامه‌هایی را در دستور کار دارند که به زودی درخواست‌های پشتیبانی از سایر بخش‌های دولتی را برای رفع ناترازی‌ها به هیئت دولت ارائه می‌کنیم، می‌گوید: در بخش ناترازی برق، برنامه ما همان برنامه‌هایی است که ارائه کرده بودیم و با اقداماتی که صورت می‌گیرد، این ناترازی را از بین خواهیم برد. محرابیان با بیان اینکه در دولت‌های هفتم و هشتم ۶۰‌درصد، در دولت‌های نهم و دهم ۶۸‌درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳‌درصد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد، می‌افزاید: یک طرح تحقیق و تفحص و فنی از سوی مجلس شورای اسلامی برای بررسی کاهش محسوس این رقم ایجاد شد. 
 
 ادامه پژوهش و اکتشاف در آب‌های ژرف
وی با اشاره به رویکرد وزارت نیرو به برداشت از آب‌های ژرف تصریح می‌کند: آب ژرف یک منبع بسیار ارزشمند است که باید برای برداشت آن برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد. در سال‌های گذشته در بخش پژوهش کار‌هایی صورت گرفت که نتایج خوبی را به همراه داشت. آنچه امروز باید در دستور کار قرار گیرد، تعریف و اجرای پروژه‌ای است که در مراحل اجرایی اطمینان‌بخش باشد. وزیر نیرو اضافه می‌کند: تعدادی پروژه در منطقه سیستان‌وبلوچستان تعریف شده که برخی از آن‌ها اجرایی و برخی از آن‌ها در مرحله پژوهش و تحقیق است. زمانی که آب ژرف را بهره‌برداری می‌کنیم، باید به چند عامل گرما، فشار و میزان شوری توجه شود چراکه این آب در فرایند شیرین‌سازی قرار می‌گیرد و این سه پارامتر باید مورد توجه قرار گیرد. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر کار تحقیق و پژوهش و اکتشاف در آب‌های ژرف ادامه دارد، تصریح می‌کند: در کنار این مسئله پروژه‌ای را که جنبه بهره‌برداری و تحقیق داشته باشد نیز در دست اجرا داریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار