کد خبر: 1214221
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
با اینکه برخی جریان‌های سیاسی بر اساس سیاست مألوف خود برای فرار یا توجیه شکست، شرایط برگزاری انتخابات را مهیا نمی‌دانند، اما اقداماتی که صورت گرفته است، نشان می‌دهد واقعیت ورای بهانه‌سازی‌های سیاسی، چیز دیگری است.

جوان آنلاین: با اینکه برخی جریان‌های سیاسی بر اساس سیاست مألوف خود برای فرار یا توجیه شکست، شرایط برگزاری انتخابات را مهیا نمی‌دانند، اما اقداماتی که صورت گرفته است، نشان می‌دهد واقعیت ورای بهانه‌سازی‌های سیاسی، چیز دیگری است. 
 با اینکه برخی جریان‌های سیاسی سعی دارند در یک بازی مألوف، فضا و شرایط انتخابات مجلس دوازدهم را نابسامان نشان دهند، اما اگر نگاهی به شرایطی که دستگاه‌های مختلف متولی و حاضر در صحنه که در آن مشغول فعالیت هستند، بیندازیم، به خوبی مشاهده می‌کنیم حتی فضای بازتر سیاسی برای حضور سلایق مختلف در صحنه انتخابات و برگزاری گرم و پرشور یک رویداد مهم سیاسی دموکراتیک مهیاست. اینکه برخی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی نان‌شان در انتقاد و سیاه‌نمایی است و با همین روند و با در دست داشتن رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف سیاست جناحی، کار خود را پیش می‌برند، با واقعیت موجود بسیار منافات دارد. 
در همین رابطه دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و تبلیغاتی انتخابات از جمله وزارت کشور، شورای نگهبان و صداوسیما، همه و همه با تسهیل فضای انتخاباتی سعی کرده‌اند فارغ از بهانه‌سازی‌های سیاسی به طور واقعی فضا را برای برگزاری انتخابات که روند رسمی و مشروع چرخش قدرت و جابه‌جایی نخبگان سیاسی است، مهیا سازند که در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم. 
شورای نگهبان: شاید بیشترین هجمه‌ها به خصوص از برخی جریان‌های سیاسی به شورای نگهبان است؛ شورایی که باید بر اساس مصلحت‌های کشور و منافع ملی عمل کند و در این راستا در چند مرحله نشان داده که در تأییدصلاحیت‌ها با دیدی بازتر از هر انتخابات دیگری عمل کرده است و تنها بیش از هزارو ۵۰۰ نفر اصلاح‌طلب در این انتخابات تأییدصلاحیت شده‌اند و روز‌به‌روز بر تعداد تأییدصلاحیت‌شدگان افزوده می‌شود؛ چه اینکه اخبار مختلفی در این خصوص در حال انتشار است. جالب این است که در بخش رسانه‌ای نیز این شورا در این انتخابات در حال پاسخگویی به شبهات مختلف خصوصاً در حوزه‌های انتخابیه استانی و شهرستان‌های مختلف است، از این رو است که اعضای شورا خبر می‌دهند که مثلاً ۱۰۰ کاندیدای جدید تأیید شده‌اند و این روند به خوبی نشان می‌دهد حتی شورا با بازبینی‌های مجدد سعی دارد تعداد حضور سلایق مختلف سیاسی را در انتخابات ارتقا دهد. تا این لحظه بیش از ۱۳ هزارو ۲۰۰ نفر برای انتخابات مجلس تأیید شده‌اند که حدود سه برابر دوره گذشته است و عملاً قرار است برای هر کرسی مجلس ۴۵ نفر رقابت کنند. 
وزارت کشور: وزارت کشور از ابتدای امر به عنوان مجری سعی کرده است فضای کشور را مهیای برگزاری انتخابات کند. موضوع پیش‌ثبت‌نام‌های انتخاباتی از جمله این موارد بود که برابر قانون انجام شد و فضا را به سمت برنامه‌ریزی و حضور جدی داوطلبان آماده کرد. در واقع با این موضوع هر فردی که تصمیم به حضور جدی داشت، می‌توانست زودتر عمل کند و کار را به دقایق انتهایی نکشاند و در تصمیم خود مصمم‌تر شود. از سوی دیگر استفاده از منابع دولتی برای هر یک از داوطلبان به طور مساوی از جمله این برنامه‌ها بوده است. همچنین وزارت کشور برای تسهیل اخذ رأی اقدامات اساسی انجام داده است. به عنوان مثال در ادوار گذشته، ضرب مهر در شناسنامه برای انتخابات الزامی بود و رأی‌دهنده حتماً باید شناسنامه خود را به حوزه اخذ رأی ارائه می‌داد، اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم، قانونگذار پنج مدرک هویتی را به عنوان مدارک اصلی رأی‌دهندگی اعلام کرده است. همچنین وزارت کشور به ستاد‌های انتخابات سراسر کشور ابلاغ کرده است حتماً شعب اخذ رأی، در بوستان‌ها، پارک‌ها، بیمارستان‌ها، پادگان‌ها و کارخانجات فعال شود و رأی‌دهندگان می‌توانند با ارائه یکی از مدارک هویتی اعلام‌شده، رأی دهند. همچنین ادغام و تجمیع برگه رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان یکی از اقدامات خوب وزارت کشور است که هم در کاستن از حجم تعرفه‌ها و هم در سرعت و عدم‌معطلی و انتظار رأی‌دهندگان مؤثر است. 
صداوسیما: رسانه ملی به عنوان نهاد تبلیغاتی با آیین‌نامه‌ای که از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است، در جهت فراهم‌شدن فضای تبلیغاتی مناسب و عادلانه پای کار آمده است و از ظرفیت این رسانه برای تبلیغ نامزد‌ها استفاده می‌شود، حتی در ابتدای امر موضوع هزینه‌های تبلیغاتی در رسانه ملی مطرح شد که این مسئله نیز خیلی زود مرتفع شد تا فضای تبلیغاتی برای داوطلبان بهینه‌تر شود. راه‌اندازی شبکه‌های محلی در راستای معرفی کاندیدا‌ها از جمله ابتکارات خوب رسانه ملی در جهت تبلیغات داوطلبان بوده است. همچنین در کنار راه‌اندازی شبکه انتخاب، سایر شبکه‌های ملی و پیام‌رسان‌ها نیز در راستای جلب مشارکت حداکثری مردم در امر انتخابات فعالیت دارند. 
مجلس: مجلس شورای اسلامی نیز اقدامات قابل توجهی برای بهینه‌سازی برگزاری انتخابات خصوصاً با ایجاد فضای قانونی جدید در دستور کار قرار داده و عملی کرده است. قانون انتخابات نیز باید با توجه به شرایط زمانی بهینه می‌شد، در واقع ورژن جدیدی از قانون ارائه شد که حداقل حسن آن، این بود که فضای انتخاباتی را شفاف‌تر کرده و از ابهام دور می‌کرد، بنابراین توسعه زمانی فرایند‌های اجرایی و نظارت با ایجاد یا تدقیق تکالیف و حقوق متقابل برای مجریان، ناظران، نامزد‌ها و مردم از جمله این اقدامات بوده است. متأسفانه برخی از فضا‌های خلاف اخلاق رقابتی باعث شده است مجلس یازدهم در اثرگذاری در فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد نکوهش و تخریب قرار گیرد. همین موضوع شاید از سوی برخی جناح‌های سیاسی با دیده تبلیغاتی برای تخریب رقیب سنتی صورت گیرد، اما در عمل این تبلیغات سیاه شاید باعث ناامیدی مردم نیز شود. در این راستا برخی نمایندگان مجلس با احصای عملکرد مجلس یازدهم موارد کلیدی، چون افزایش حقوق سربازان، پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری، قانون رتبه‌بندی معلمان، قانون جهش تولید مسکن و قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن، اصلاح قانون پتروپالایشگاه‌ها و خصوصاً اصلاح قانون‌های انتخاباتی را یادآور شدند که همین موضوع نشان‌دهنده، تنوع اقدامات و نزدیکی اقدامات مجلس یازدهم با دغدغه‌ها و مطالبات مردم و اثرگذاری آن روی قشر‌های مختلف است. بر همین اساس تأثیر مجلس در سرنوشت کشور به خوبی مشخص است، از همین رو «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی اولویت اول برای همه فعالان و جریان‌های سیاسی را افزایش مشارکت مردم در انتخابات عنوان کرده و برگزاری انتخابات باشکوه بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب را اصل اقدامات مجلس در برهه انتخابات مجلس یازدهم دانسته است. 
از سوی دیگر باید به کار کلی دولت در برگزاری انتخابات سالم و فعالیت نهاد‌های امنیتی در این راستا اشاره کرد. به هیچ عنوان نمی‌توان به دولت سیزدهم انگ و برچسب کاندیداسازی انتخاباتی و تلاش برای حضور طرفدارانی در مجلس را چسباند. رئیسی بر نقش هیئت‌های اجرایی و نظارت در رقابتی‌بودن و همچنین میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو تأکید و تصریح کرد: «دولت به دنبال انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و امن است و در موضوع تأییدصلاحیت‌ها نیز معتقد است اصل بر صلاحیت است، مگر آنکه دلیل معتبری بر عدم‌صلاحیت فرد وجود داشته باشد.»
با این حال انتخابات مجلس دوازدهم یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی کشور محسوب می‌شود که می‌تواند بر سرنوشت تک‌تک افراد جامعه اثرگذار باشد. در واقع قوانین هستند که می‌توانند فضای کشور را به سمت تسهیل امور و رفع مشکلات سوق دهند. نکته اساسی دروغ و دورویی سیاسی برخی گروه‌ها و جناح‌هاست که با وجود اینکه سیاه‌نمایی می‌کنند، اما با قوت و قدرت خود در انتخابات شرکت می‌کنند چراکه به خوبی می‌دانند انتخابات راه اساسی و اولین و آخرین مسیر ماندن در صحنه سیاسی کشور است.
منبع: جهان‌نیوز

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
0
0
تصویر زن‌های بدحجاب رو منتشر نکنید. روی مرزهای الهی حساسیت داشته باشید. اميرالمؤمنين: «شدیدترين گناهان، گناهی است که گناه‌کار آن را ناچيز و آسان شمرد.»
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
تصویر زن‌های بدحجاب رو منتشر نکنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار