کد خبر: 1219561
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۰
سارا عرفانی، نویسنده و مدیر مسئول مرکز «بانوی فرهنگ»:
هفت سال پیش چند خانم نویسنده دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند صرفاً یک کار ساده انجام دهند. مثلاً ماهی یک‌بار دور هم جمع شوند و درباره ادبیات و داستان‌نویسی گفتگو کنند. هرکدام از آن‌ها به تنهایی کار‌هایی انجام می‌دادند. برخی کلاس‌ها داستان‌نویسی و شاگردان داستان‌نویس داشتند
 فاطمه شعبانی
هفت سال پیش چند خانم نویسنده دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند صرفاً یک کار ساده انجام دهند. مثلاً ماهی یک‌بار دور هم جمع شوند و درباره ادبیات و داستان‌نویسی گفتگو کنند. هرکدام از آن‌ها به تنهایی کار‌هایی انجام می‌دادند. برخی کلاس‌ها داستان‌نویسی و شاگردان داستان‌نویس داشتند. در این دورهمی‌ها گاهی کتاب خوب معرفی می‌کردند و گاهی داستان‌های جدید خوانده و نقد و بررسی می‌شد. اگر داستان خوب بود برای چاپ به ناشر معرفی می‌شد. این جمع که تعدادش به انگشتان یک دست می‌رسید امروز دامنه فعالیتش در سطح کشور گسترده شده است. هفته گذشته به مناسبت هفتمین سالگرد تأسیس این باشگاه گردهمایی بانوان نویسنده در حوزه هنری برگزار شد. به گفته «سارا عرفانی» - مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ - هدف ما تربیت نویسنده، تولید اثر و هم‌افزایی بانوان نویسنده است. گفت‌و‌گوی ما را با عرفانی بخوانید. 
 
 تولد یک باشگاه ادبی
سارا عرفانی با بیان اینکه در آن مقطع زمانی تصمیم گرفتیم دور هم جمع شویم و از ظرفیت دور هم جمع شدنمان استفاده کنیم، اضافه می‌کند: «اتفاق بزرگی در ذهنمان نبود و نمی‌خواستیم کار بزرگی انجام دهیم. آن زمان در فرهنگسرای انقلاب اسلامی دور هم جمع می‌شدیم. اعتقاد داشتیم همین دور هم جمع شدن‌های ساده خودش خیر و برکت دارد. بعد از چند جلسه نقد کتاب گذاشتیم. به تدریج دوستان دیگری به جمع ما اضافه شدند. برخی نویسنده، ویراستار و برخی علاقه‌مند به داستان بودند. کم‌کم جمع ما گسترش پیدا کرد و دیدیم چقدر چنین کانونی مورد نیاز است. اینکه ممکن است خانم‌ها به خاطر مسائل خانواده، همسر و بچه‌ها کمتر بتوانند در جامعه حضور داشته باشند و در کلاس‌ها شرکت کنند، برای همین سعی کردیم بستر را برای حضورشان فراهم کنیم. حتی گاهی اتاقی به عنوان مهدکودک در کنار برنامه‌ها در نظر می‌گرفتیم تا این دغدغه مادران هم رفع شود. با پیوستن و همراه شدن دوستان بیشتر به ما باشگاه ادبی بانوی فرهنگ شکل گرفت. هدف ما در بانوی فرهنگ تربیت نویسنده، تولید اثر و هم‌افزایی بانوان نویسنده است. همین که دور هم جمع می‌شویم به قدرتمندشدن و قوی‌تر شدن ما کمک می‌کند.»
 
 عضوگیری
مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ درباره نحوه عضوگیری این کانون می‌گوید: «اوایل خیلی پیچیده نبود صرفاً کسانی که دوست داشتند با ما همراه شوند به جلسات ما می‌آمدند و در کلاس‌ها شرکت می‌کردند. ما دفتری نداشتیم و کارمان را در صفحات مجازی انجام می‌دادیم. اگر برنامه‌ای بود از طریق صفحه‌هایمان منتشر می‌کردیم و دوستان دیگر هم می‌آمدند و همدیگر را پیدا می‌کردیم. ما چند سال آهسته و پیوسته کلاس‌ها را برگزار کردیم و دوستانی به ما پیوستند. خیلی از دوستان که شهرستان‌ها بودند به ما می‌گفتند حیف که این جلسات در شهر ما نیست. با همه‌گیری کرونا یک‌سری از کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کردیم و طبیعتاً دوستانی که امکان شرکت در جلسات حضوری را نداشتند شرایط برایشان فراهم شد که در کلاس‌های مجازی شرکت کنند. این کلاس‌ها دو سال به صورت مجازی برگزار شد. بعد از پایان دوران کرونا همه کلاس‌های ما به صورت حضوری و مجازی به صورت برخط و برون خط برگزار می‌شود. نیمی از اعضای بانوی فرهنگ از غیر تهران هستند که از این کلاس‌ها استفاده می‌کنند. این کلاس‌ها هیچ وقت در شهر خودشان برگزار نمی‌شود، ولی الان امکان حضور وجود دارد و حدود ۲۰۰ عضو فعال داریم.»
 
 خروجی
به گفته خانم عرفانی خروجی این جلسات قاعدتاً باید کتاب باشد. امسال رونمایی از پنج کتاب داریم که از مدرسان و هنرجو‌هاست. چندین کتاب دیگر هم نوشته شده، اما به مراسم امسال نرسید. البته به رسم سال‌های قبل در مناسبات دیگر رونمایی می‌شود. ممکن است خروجی کتاب نباشد مثلاً ما داستان‌های کوتاه کوتاه داریم. دوستان به مناسبت‌های مختلف داستانک می‌نویسند که قابلیت این را دارند تبدیل به فیلم شوند. یا در بیلبورد‌های شهری و ایستگاه‌های مترو کار شود. حتی بعضی سفارش‌دهنده هستند و از ما داستانک می‌خواهند. بعضی بچه‌ها روایت‌نویس هستند و برای روزنامه‌ها و نشریات داستان می‌نویسند. این‌ها در بانوی فرهنگ شناخته می‌شوند. سازمان‌ها و نهاد‌ها ما را می‌شناسند و می‌دانند که اینجا تعدادی نویسنده تربیت می‌شود. هر موقع نویسنده می‌خواهند به ما مراجعه و درخواست نویسنده می‌کنند. ما بچه‌هایی که به پختگی قلمی رسیده‌اند را معرفی می‌کنیم.»
 
 ارتباط با حوزه هنری
در پاسخ به این پرسش که ارتباط بین باشگاه ادبی بانوی فرهنگ با حوزه هنری چگونه است؟ این نویسنده توضیح می‌دهد: «ما چند سالی در فرهنگسرای انقلاب اسلامی بودیم و بعد از آن مدتی به طور مستقل فعالیت می‌کردیم. حوزه هنری با مشاهده فعالیت‌های ما پیشنهاد داد که با هم همکاری کنیم. خوشبختانه چند سالی است که زمینه همکاری فراهم شده و ما از امکانات و حمایت‌های حوزه هنری بهره‌مند شده‌ایم. ما همچنان خیلی کار‌های نکرده داریم و می‌توانیم قله‌هایی را فتح کنیم که هنوز شرایطش پیش نیامده است. ما کارمان را انجام می‌دهیم اگر حمایت‌های مالی و غیر مالی وجود داشته باشد می‌توانیم فعالیت‌مان را گسترده‌تر کنیم. مدیران حوزه هنری در چند سال اخیر خیلی زحمت کشیدند و خیلی خوب حمایت کردند و ما از آن‌ها کمال تشکر را می‌کنیم.» 
 
 بانوی مؤثر
سیزدهم و چهاردهم اسفندماه گردهمایی بانوان نویسنده در حوزه هنری برگزار شد. این گردهمایی که به مناسبت هفتمین سالگرد تأسیس باشگاه ادبی بانوی فرهنگ برگزار شد، برنامه‌های متنوعی داشت. سارا عرفانی درباره این گردهمایی توضیح می‌دهد: «ما از اول بنا گذاشته بودیم که در سالگرد تأسیس باشگاه دور هم جمع شویم و همدیگر را ببینیم و دیداری تازه کنیم. ما در تولد یک‌سالگی بانوی فرهنگ هم حدود ۱۰۰ بانوی نویسنده خانم دعوت کردیم. این دیدار‌ها باعث هم‌افزایی و رشد می‌شود و می‌توانیم بیشتر به همدیگر کمک کنیم. این اتفاق برای ما خیلی خوشایند است که بتوانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که خانم‌های نویسنده دور هم جمع شوند و همدیگر را ببینند و از حال و کار همدیگر باخبرشوند و بتوانند هم‌افزایی کنند. الان هم ما در آستانه هفت سالگی تأسیس باشگاه ادبی بانوی فرهنگ هستیم و به همین بهانه ما یک رویداد بزرگ گردهمایی نویسندگان زن را طراحی کردیم و طی دو روز برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود. تم محتوایی و رویکرد گردهمایی امسال «بانوی مؤثر» است. می‌خواهیم یک تعریفی ارائه بدهیم که بانوی مؤثر در حوزه ادبیات چه کار باید انجام دهد و چه طوری می‌تواند تأثیر‌گذار باشد. در دو سال گذشته از دو نویسنده باتجربه و پیشکسوت خانم‌ها کلر ژوبرت و نیلوفر مالک تقدیر شد و امسال از خانم گلستان جعفریان تقدیر به عمل آمد.»
 
 اشک شوق
در پایان مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ از خاطرات خوش این سال‌ها اینطور تعریف می‌کند: «هر موقع که کتاب هنرجویانم که منتشر می‌شود، اشک شوق می‌ریزم. هرگز این حس را برای کتاب‌های خودم ندارم. به دوستان هم می‌گویم من برای چاپ کتاب خودم اشک نمی‌ریزم. حس غیرقابل وصفی است اینکه رشد یک نفر را می‌بینی خیلی لذت‌بخش است. خدا را شکر می‌کنم که این بستر در بانوی فرهنگ مهیا شده است. در حال حاضر ۳۰ رمان در حال نگارش است که ان‌شاءالله در آینده منتشر می‌شود. خانم زکیه عباسی که کتاب پرواز مسکو را نوشته است هنرجوی خود من بود و انتشار کتابش خیلی شیرین است.»
برچسب ها: ادبیات ، فرهنگ ، بانوان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار