کد خبر: 1221652
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار بعد از گذشت یک سال از تصویب کلیات آن در مجلس هنوز به مرحله تصویب رد صحن علنی مجلس نرسیده است.

جوان آنلاین: کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. یک فوریت این لایحه پیشتر در جلسه علنی ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تصویب شده بود.

به گزارش ایرنا، لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» از دولت دهم آغاز شد و پس از رفت و آمد‌های بسیار میان مجلس و قوه قضائیه و دولت سرانجام این لایحه اواخر سال ۹۹ به مجلس ارجاع شد.

ایجاد سامانه یکپارچه ارائه خدمات به زنان آسیب دیده، حمایت حقوقی از زنان فاقد شناسنامه و سایر اسناد هویتی، اصلاح مقررات راجع به صدور گذرنامه برای زنان و تسهیل امور زنان در قوه قضائیه از جمله مهمترین مفاد این لایحه به شمار می‌رود.

آیت‌الله رئیسی هم در روز‌هایی که ردای ریاست دستگاه قضا را بر تن داشت و چه در کسوت عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، همواره از مدافعان حقوق زنان بوده که یکی از مهم‌ترین فراز‌های آن نقش پُررنگ او در تدوین و تصویب لایحه تأمین امنیت و حفظ حقوق زنان است.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور توسعه این لایحه را در کاهش و از هم پاشیدگی خانواده‌ها موثر عنوان کرد و برخی از نمایندگان هم معتقد بودند که این لایحه زنان و دختران را از آسیب برحذر داشته و بسیاری از خلأ‌های حمایتی را برطرف کرده است و نمایندگان مخالف این لایحه هم بر این باور بودند که تعریف آسیب دیدگی در این لایحه نیامده است و برخی عبارات دارای معانی گسترده‌ای است.

سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مورد این لایحه هفتم اسفند ماه سال ۱۴۰۲ بیان داشت: لایحه امنیت زنان چنان با مفاهیم نامأنوس در حوزه زنان در مجلس تغییر کرد که برخی نهاد‌های نظارتی اعتراض کردند و لایحه از دستور کار خارج شد، اما پدرخوانده‌ها مجددا این لایحه را در دستور کار قرار دادند.

اکنون با گذشت نزدیک به یکسال از تصویب کلیات لایحه حمایت از زنان، هنوز سرنوشت این لایحه مشخص نشده و بعد از رفت و آمد‌های زیاد و کار مشترک کمیسیون تخصصی اجتماعی و سایر کمیسیون‌ها چشم‌ها منتظر بررسی جزییات این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار