کد خبر: 1221721
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی پیشرفت طرح‌های شاخص این بخش را مناسب ارزیابی کرد و از تامین مالی آن در فاز دوم اجرا خبر داد.

جوان آنلاین: صفدر نیازی شهرکی در رابطه با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام اظهار داشت: حدود ۳۰۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام به بهره‌برداران تحویل داده‌شده و زیر کشت رفته است.

به گزارش ایرنا، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای فاز دوم این طرح دو چالش داشتیم که یکی منابع مالی طرح و دیگری مطالعات طرح بود که مطالعات آن توسط شرکت جهاد نصر در حال انجام و ۱۰۰ هزار هکتار از آن مطالعه شده است. سازمان برنامه بودجه ۸۰ هزار هکتار از این طرح را اولویت اول اعلام کرد تا مطالعات آن تکمیل و به مرحله اجرا برسد.

وی با بیان اینکه این پروژه حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که شامل تأمین آب و شبکه آبیاری می‌شود و از دو طریق در حال پیگیری آن هستیم، اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۲ مقررشده بود سهم دولت از صنایع نیشکر و سایر صنایع جانبی که حدود ۳۰ همت ارزش‌گذاری شده بود، به فروش برود و به این پروژه اختصاص یابد که در حال پیگیری است.

نیازی شهرکی اضافه کرد: روش دیگر تأمین بودجه از طریق فاینانس است که در سفر ریاست جمهوری به چین، چندین طرح برای فاینانس مورد قبول شرکت چینی قرار گرفت که در این بین دو پروژه آب‌وخاک پذیرفته شد و یکی از این دو پروژه، ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام بود و همچنان پیگیر یک میلیارد دلار فاینانس هستیم.

وی همچنین نسبت به اجرای بخشی از این پروژه در سال ۱۴۰۳با تخصیص منابع اعتباری، ابراز امیدواری کرد.

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص طرح شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی غرب و شمال غرب کشور گفت: این طرح ۲۲۷ هزار هکتار بود که ۱۲۷ هزار هکتار از آن در سنوات قبل مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ۱۰۰ هزار هکتار از این طرح به‌جامانده است که در سال ۱۴۰۲ با دستور مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ملی به این طرح اختصاص یافت که ۷ هزار میلیارد تومان آن سهم وزارت جهاد کشاورزی و ۳۱ هزار میلیارد تومان آن سهم وزارت نیرو برای تخصیص آب کشاورزی است.

وی ادامه داد: یک‌صد هزار هکتار باقیمانده این پروژه در حال انجام است و در استان‌های مختلف به‌خوبی پیش می‌رود؛ امیدواریم این پروژه تا مهر سال ۱۴۰۳ آماده افتتاح و بهره‌برداری شود که منوط به آب‌رسانی وزارت نیرو به این طرح است.

نیازی‌شهرکی با بیان وجود ۴۱ هزار کیلومتر قنات در کشور، گفت: اقدامات بسیاری برای احیای قنوات نیاز داریم؛ امسال قرار بود ۵۱۸ میلیارد تومان برای احیای قنوات اختصاص یابد که تاکنون ۱۶۸ میلیارد تومان دریافت شده است و مقررشده به‌زودی مبلغ دیگری هم تخصیص یابد. طبق برنامه باید ۴۰۰ کیلومتر قنات را مرمت و بازسازی کنیم که به دلیل عدم جذب اعتبارات عملکرد بالایی نداشته‌ایم و حدود یک‌سوم آن اجرایی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان موافقت‌نامه با سازمان برنامه‌وبودجه داشتیم که ۶۲۹ میلیارد تومان از آن را اختصاص داده‌اند که بخش بالایی از آن اسناد خزانه است. از این میزان هم تنها ۱۷.۵ درصد اعتبار تخصیص داده‌شده است. این در حالی است که این حوزه برای اجرای تمام طرح‌های خود به هزار میلیارد تومان اعتبار و بودجه نیازمند است.

وی با بیان اینکه ما در برنامه هفتم مکلف به اجرای سالانه ۳۵۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری، حدود صد هزار هکتار اجرای شبکه‌ها و... هستیم، گفت: برای سال آینده برنامه داریم آبیاری هوشمند را در اراضی کشاورزی اجرایی کنیم که تمام نیاز‌های گیاه و خاک را موردبررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

نیازی شهرکی افزود: یکی از چالش‌های ما در بخش کشاورزی، تغییرات اقلیمی و افزایش دما است که پروژه‌ای را تعریف کرده‌ایم تا ببینیم در ایران کشاورزی از تغییر اقلیم چه صدماتی خواهد خورد و برای آن برنامه‌ریزی کنیم که یک پروژه مطالعاتی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار