کد خبر: 1226144
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۴
چند سالی است موج شدید تغییرات آب و هوایی، اقلیم و گرم شدن کره زمین که شدت اثر خود را به صورت سیل در کشور ما و کشور‌های همسایه بیشتر کرده است، سیل‌های سیستان و بلوچستان، زرند کرمان و چابهار و حتی کشور‌های همسایه مانند عمان و امارات از آن جمله‌اند.

جوان آنلاین: معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی می‌گوید که طرح‌های آبخیزداری ۷۰ درصد از خسارت سیل‌های چندین هزار میلیارد تومانی مناطق جنوب کشور جلوگیری کرد.

طبق اعلام بانک جهانی هر یک دلار سرمایه‌گذاری در این بخش ۱۰ برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند بر این اساس با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان طرح‌های آبخیزداری در ایران تا ۱۲ هزار میلیاردتومان از خسارت جلوگیری می‌شود.

چند سالی است موج شدید تغییرات آب و هوایی، اقلیم و گرم شدن کره زمین که شدت اثر خود را به صورت سیل در کشور ما و کشور‌های همسایه بیشتر کرده است، سیل‌های سیستان و بلوچستان، زرند کرمان و چابهار و حتی کشور‌های همسایه مانند عمان و امارات از آن جمله‌اند.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار می‌گوید که در حدود ۲۵۰ سازه آبخیزداری حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب روان آب هدایت می‌کند.

به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر حدود ۴۱۶ سازه آبخیزداری با حجم مخزن بیش از ۶ و نیم میلیون متر مکعب در این استان وجود دارد که در این بارندگی‌های سیل آسا بیش از ۸۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شده است.

در سیل سیستان و بلوچستان میزان خسارت بیش از ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی، بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

طرح‌های آبخیزداری در اروپا معمول است اسکاتلند، فرانسه و سپس انگلیس، آلمان، سوئد و هلند از کشور‌های پیش رو هستند در خارج از قاره اروپا نیز کشور‌هایی مانند فلسطین و ایالات متحده آمریکا تغذیه مصنوعی آب زیر زمینی را با طرح‌های آبخیزداری انجام می‌دهند.

بر اساس یک مطالعه تغذیه مصنوعی با روش آبخیزداری نه تنها برای بالاآمدن ترازآب زیرزمینی اثربخش بوده، بلکه باعث بهبود کیفیت آب زیرزمینی و نمک زدایی شده است.

این کشور‌ها طرح‌های آبخیزداری را چند منظوره برای تقویت سفره‌های زیر زمینی، حفظ رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش و نیز مقابله با اثرات سیل استفاده می‌کنند.

کارشناس نیرو علی بهرامی می‌گوید که سد‌ها برای مقابله با اثرات سیل و مقابله با خشکی مناسب‌تر است، آب‌های سرگردان را جمع آوری، مانع خروج از مرز و به استفاده بخش کشاورزی و آشامیدنی در می‌آید، در کشور خشکی مانند ایران با میانگین ۲۳۳ میلی متر بارش با سدسازی آب را برای استفاده روز مبادا ذخیره می‌کنیم.

در مقابل کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده می‌گوید که سدسازی‌ها تهدیدی به محیط زیست و اکوسیستم کشور است، اما آبخیزداری تا ۷۰ درصد سرعت ناشی از سیلاب را کاهش می‌یابد و خسارت به حداقل می‌رسد تا سه برابر آب قنوات و چاه‌ها را افزایش می‌دهد و سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب به آب در دسترس کشور اضافه می‌کند.

معاون سازمان منابع طبیعی حسن وحید معتقد است که با وجود ۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۶۵۰ روستای در معرض سیل راه مقابله با خسارت، طرح‌های آبخیزداری است و گرنه امکان ساخت سد برای این‌ها وجود ندارد، آبخیزداری با افزایش رطوبت و کاهش فرسایش خاک به یک‌سوم به امنیت غذایی کمک می‌کند.

سدسازی در کنار طرح‌های آبخیزداری، محدود، مطالعه شده باشد تا تخریب محیط زیست نینجامد.

برچسب ها: سیل ، سدسازی ، آبخیزداری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار