کد خبر: 1222413
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گل بود به سبزه هم آراسته شد
براساس گفته‌های رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، یازدهم فروردین آخرین فرصت برای تسویه یا تعیین تکلیف بدهی‌هایی بود که تا اول ژانویه سال جدید قطعی شده بود و بعد از آن باشگاه‌ها تا پنجم اردیبهشت فرصت دارند مدارک مالی خود را بارگذاری کنند. هرچند که گفته می‌شود فرصت دوم درصورت موافقت ای‌اف‌اسی است. 
دنیا حیدری

جوان آنلاین: سرخابی‌های پایتخت مانند هر سال همچنان درگیر چالش اخذ مجوز حرفه‌ای هستند. مجوزی که هر بار درگیر دو مشکل اساسی بدهی‌های هنگفت و مالکیت مشترک است و حتی نقره‌داغ شدن (محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان آسیا) هم نتوانست آن را حل و فصل کند، به‌طوری‌که حساسیت موضوع تعیین مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باعث برگزاری جلسه فوق‌العاده صبح دیروز در وزارت ورزش و جوانان شد، جلسه‌ای که، اما باز هم اتفاق مثبتی در پی نداشت. 
براساس گفته‌های رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، یازدهم فروردین آخرین فرصت برای تسویه یا تعیین تکلیف بدهی‌هایی بود که تا اول ژانویه سال جدید قطعی شده بود و بعد از آن باشگاه‌ها تا پنجم اردیبهشت فرصت دارند مدارک مالی خود را بارگذاری کنند. هرچند که گفته می‌شود فرصت دوم درصورت موافقت ای‌اف‌اسی است. 
 
اما درست یازدهم فروردین و همزمان با آخرین فرصت باشگاه‌ها جهت تسویه‌حساب مالی با شاکیان خود، سازمان خصوصی سازی و فرابورس، براساس اعلام قبلی، سهام پرسپولیس را عرضه کرد، اما معاملات این بازار بدون فروش سهام این باشگاه به پایان رسید. اتفاقی که البته قابل پیش‌بینی بود، اما روز گذشته بود که احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در بخشی از صحبت‌های خود درباره آخرین روند واگذاری پرسپولیس اعلام کرد قرار است آگهی مزایده جدیدی منتشر شود تا از طریق شرکت‌های تابعه بانک‌های غیردولتی این اتفاق بیفتد. وزیر اقتصاد همچنین تأکید کرد قرار است مراحل تشریفات قانونی طی شود: «با توجه به اینکه مصوبه پیشین واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مورد تأیید هیئت واگذاری قرار نگرفت، منتظریم تشریفات قانونی مربوط به واگذاری این باشگاه‌ها به بانک‌های غیردولتی انجام شود تا ببینیم چه شرکت و بانک‌هایی درخواست خرید این باشگاه‌ها را دارند و بعد از آن اهلیت و شرایط قانونی بررسی می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد.»
 
مالکیت مشترک یکی از مسائلی است که در سال‌های اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) روی آن حساس شده است. مشکلی که هر بار به صورت موقت و با واگذاری‌های صوری حل و فصل می‌شود تا پرونده‌اش سال بعد هم همچنان باز باشد. در همین راستا، این‌بار بحث واگذاری این دو باشگاه به بانک‌های خصوصی مطرح شده، اما حتی بانک‌هایی که از آن‌ها نام برده شد نیز حاضر به پذیرش مالکیت پرسپولیس و استقلال نشدند تا مسئله مالکیت همچنان به قوت خود باقی بماند. حال آنکه تسنیم مدعی است ۱۱ شرکت حقیقی و حقوقی خواهان در اختیار گرفتن مالکیت پرسپولیس بودند، اما پس از صحبت‌های صورت گرفته در نهایت «هلدینگ بهساز مشارکت‌های ملت» محتمل‌ترین گزینه در اختیار گرفتن مالکیت پرسپولیس معرفی شده است. 
 
مصطفی زارعی، مسئول مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های فدراسیون در خصوص روند اخذ مجوز حرفه‌ای توسط سرخابی‌های باشگاه تأکید دارد جلسه‌ای با حضور وزیر ورزش و جوانان و تمامی معاونان وزیر، رئیس فدراسیون فوتبال و مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و کارشناسان خبره در محل وزارت ورزش برگزار شده که طی آن آخرین مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز مورد بررسی قرار گرفته و سرخابی‌های پایتخت بیش از ۸۰۰ صفحه سند و مدرک برای معیار‌های پرسنلی، ورزشی و زیرساختی این باشگاه‌ها بارگذاری کردند.». 
اما زارعی صراحتاً در صحبت‌هایش به این مهم اشاره دارد که مشکل مالکیت همچنان به قوت خود باقی است: «تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده، اما هنوز به صورت قطعی این مشکل حل نشده است. متأسفانه این موضوع برای اخذ مجوز، چالش‌های زیادی برای این باشگاه‌ها به وجود خواهد آورد و سبب ابتر ماندن تمام تلاش‌های دیگر خواهد شد. امیدوارم دستگاه‌ها و مدیران محترم حساسیت موضوع را درک کنند و در فرصت بسیار محدود باقی مانده بتوانند این مشکل را نیز مانند بقیه مشکلات مرتفع سازند.».
 
اما درست در شرایطی که همه حواس‌ها به مقوله مالکیت مشترک است، دو مسئله توجهات را به خود جلب می‌کند؛ یکی ادعای مدیرکل ورزش استان تهران در خصوص ورزشگاه‌های پرسپولیس و استقلال و دیگری شایعه حذف استقلال که صدای مسئولان این باشگاه را هم درآورده است. 
با وجود اینکه طی سال‌های گذشته و بعد از کشمکش‌های فراوان گفته شد سند ورزشگاه شهید کاظمی به نام پرسپولیس زده و ورزشگاه امام رضا (ع) هم به استقلال داده شده، روز گذشته در عین ناباوری مدیرکل ورزش استان تهران تأکید کرد که این دو ورزشگاه متعلق به سرخابی‌های پایتخت نیست: «این دو باشگاه با توجه به اینکه برای تهران هستند، نهایت مساعدت را داشته و خواهیم داشت تا دغدغه‌ای نداشته باشند. این دو ورزشگاه به نام اداره کل شده و در این تهاتر از شهرداری به ما رسیده است.» در این صورت سرخابی‌ها بابت بارگذاری مدارک زیرساخت هم به مشکل برمی‌خورند. 
از سوی دیگر در شرایطی که تصور می‌شد تنها مشکل سرخابی‌ها جهت اخذ مجوز حرفه‌ای مالکیت مشترک است، اعتمادآنلاین مدعی شد استقلال به دلیل عدم پرداخت طلبش به سانتاکلارای پرتغال حذف شده است. بدهی ۵۲۰ هزار یورویی که از زمان آجرلو برای استقلال به یادگار مانده بود. باشگاه استقلال، اما با رد این خبر تأکید کرد که تفاهمنامه‌ای با طرف پرتغالی امضا کرده که ۳۰۰ هزار یورو از مطالبات باشگاه استقلال در فیفا از سوی این نهاد پرداخت خواهند شد و مابقی نیز طی یکی، دو قسط تسویه خواهد شد. همچنین استقلال برای تضمین تأکید می‌کند سانتاکلارا می‌تواند خواهان اجرای حکم تا زمان تسویه کامل مطالبات خود شود و به این طریق مشکل این شکایت را حل و فصل کرده است. با وجود این نگرانی‌ها همچنان به قوت خود باقی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار