کد خبر: 1223216
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
زبان غرب پس از کشتار کارکنان «آشپزخانه مرکزی جهان» باز شد
هدف قرار دادن امدادگران سازمان آشپزخانه مرکزی جهان در غزه که به کشته شدن هفت نفر از کارکنان این سازمان منجر شد، باعث شده صدا‌های انتقاد‌ها در غرب علیه رژیم صهیونیستی بلند شود
جوان آنلاین: هدف قرار دادن امدادگران سازمان آشپزخانه مرکزی جهان در غزه که به کشته شدن هفت نفر از کارکنان این سازمان منجر شد، باعث شده صدا‌های انتقاد‌ها در غرب علیه رژیم صهیونیستی بلند شود. در شرایطی که برخی گزارش‌ها از عملکرد برنامه‌ریزی شده صهیونیست‌ها در کشتن امدادگران حکایت دارد، وزیر دفاع اسبق امریکا اگرچه بر لزوم تحقیق درباره جنایت صورت گرفته تأکید دارد، اقداماتی از این دست را از صهیونیست‌ها بعید نمی‌داند. 
 
شمار شهدای غزه بنابر تازه‌ترین آماری که وزارت بهداشت فلسطین منتشر کرده، به ۳۳هزار و ۱۷۵نفر رسیده و تعداد مجروحان نیز به ۷۵هزار و ۸۸۶نفر افزایش یافته است. بیش از ۷۰ درصد قربانیان حملات ارتش رژیم صهیونیستی زنان و کودکان هستند، ضمن اینکه نزدیک به ۸ هزار نفر نیز همچنان مفقود و زیر آوار هستند و نیرو‌های امدادی به دلیل کمبود امکانات و ادامه حملات رژیم صهیونیستی، امکان دسترسی به آن‌ها را ندارند. در شرایطی که در بیش از شش ماه گذشته همواره آمار‌هایی با اعداد نگران‌کننده از جنایات صهیونیست‌ها در غزه منتشر شده است، اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در حمله هوایی به امدادگران سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی و کشته شدن کارکنان این گروه، به طور ویژه باعث شده غرب واکنش‌های انتقادی داشته باشد. اگرچه ارتش رژیم تل‌آویو ناچار شد دو تن از نیرو‌های خود را اخراج و سه نفر دیگرشان را هم توبیخ کند و با طرح این موضوع که این حمله یک اشتباه جدی بود، بر آنچه رخ داده بود، سرپوش بگذارد، اما به نظر می‌رسد که پیامد‌های کشتار اخیر همچنان دامن صهیونیست‌ها را رها نکرده است. سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی خواستار ایجاد یک کمیسیون مستقل برای تحقیق در مورد جنایت اخیر شده است. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع دوران باراک اوباما و رئیس اسبق سازمان سیا در پی این کشتار به سی. ان. ان گفت: «باید زمان صرف کنید تا مطمئن شوید اطلاعاتی که دریافت می‌کنید، در مورد اهداف دقیق هستند. اما این درباره اسرائیلی‌ها صدق نمی‌کند. بر اساس تجربه‌ای که دارم، آن‌ها معمولاً تیراندازی می‌کنند بعد سؤال می‌پرسند.» پانه‌تا همچنین ادامه داد: «جای تعجب نیست که اسرائیل به اشتباهش اعتراف می‌کند، اما سؤال اصلی اینجاست که چگونه اسرائیل رویه‌ها را برای تعقیب اهداف که از طریق ارتش تأیید می‌شوند، تغییر خواهد داد.» 
 
 اسرائیل عامل بحران انسانی
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکه ایکس نوشت: «در پی محکومیت گسترده کشتار هفت تن از کارمندان آشپزخانه مرکزی جهانی از سوی ارتش اسرائیل و افزایش فشار‌های بین‌المللی، اسرائیل کریدور‌هایی را برای کمک‌های بشردوستانه باز خواهد کرد.» وی سپس در مورد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که ماه گذشته به تصویب رسید، خواستار آتش‌بس فوری در ماه مبارک رمضان شد و در ادامه نوشت: «قطعنامه الزام‌آور ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل باید اجرایی شود.» به دنبال گسیل یک ناو نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا برای کمک به تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به دریای مدیترانه، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس هم هشدار داد که چشم‌انداز قحطی در غزه کاملاً واقعی است. همچنین آدام اسمیت از اعضای برجسته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان امریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت: «ما می‌خواهیم اسرائیل رویکرد خود را در این جنگ تغییر دهد. اسرائیل رویکردی خیلی تهاجمی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ داشته و قابل درک است. اما این به نفع آن‌ها نیست و در حال حاضر باعث ایجاد یک بحران انسانی ویرانگر در غزه شده است.»
 اسناد حمله عامدانه به امدادگران
روزنامه واشینگتن‌پست نوشت که ماه‌ها قبل از حمله ارتش اسرائیل به نیرو‌های آشپزخانه مرکزی جهانی، گروه‌های امدادی در غزه هشدار می‌دادند سیستمی که تل‌آویو در قبال تحویل کمک‌ها به غزه در پیش گرفته، مخرب است و جان امدادگران را به خطر می‌اندازد. ان‌بی‌سی‌نیوز نیز در گزارشی آورده است: «با بررسی اسناد، بیانیه‌های عمومی و مصاحبه‌ها، الگویی از حملات به امدادگران و زیرساخت‌های بشردوستانه را در ماه‌های منتهی به حمله به کارمندان آشپزخانه مرکزی به دست آوردیم. این‌ها شامل دو حادثه قبلی مربوط به آشپزخانه مرکزی، انداختن یک بمب هزار پوندی در نزدیکی ساختمانی که امدادگران کمیته بین‌المللی نجات (IRC) در آن نگهداری می‌شوند و بمباران خانه یک امدادگر برای پزشکان بدون مرز است. آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) بیش از هر آژانس دیگری حملاتی را متحمل شده است که منجر به کشته شدن ۱۷۹ نفر از کارکنان آن از ۷ اکتبر شده است. این حملات منجر به کاهش مستقیم کمک‌رسانی به مردم غزه شده است.» در این گزارش آمده است که در غزه، آژانس‌ها اغلب روزانه حرکت کاروان‌های خود را اطلاع‌رسانی می‌کنند و مختصات مهمانسرا‌ها و انبار‌های خود را ارائه می‌دهند. با این حال، آن‌ها بار‌ها مورد حمله قرار گرفتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار