کد خبر: 1224124
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
انگلیس، آلمان و فرانسه که در پی حمله اخیر رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق سکوت اختیار کردند، پاسخ تنبیهی ایران به این رژیم را تاب نیاورده و آن را محکوم کردند.

جوان آنلاین:بامداد امروز (یکشنبه) ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای اعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی و از جمله حمله اخیر این رژیم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق که به شهادت هفت مستشار نظامی ایران، منجر شد، مجموعه‌ای از حملات نظامی تنبیهی را علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم انجام دادند.

به گزارش فارس، این پاسخ تنبیهی با واکنش کشور‌های مختلف روبرو شد و در این میان سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) هم در راستای حمایت از این رژیم به اقدام ایران واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس هم این حمله را محکوم کرد و گفت: «من حمله بی ملاحظه رژیم ایران به اسرائیل را به شدیدترین لحن محکوم می‌کنم. این حملات خطر تشدید تنش و بی ثباتی منطقه را به همراه دارد». وی افزود که انگلیس «به دفاع از امنیت اسرائیل و همه شرکای منطقه‌ای‌مان ادامه خواهد داد».

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان ضمن محکوم کردن حملات امروز، مدعی شد که «ایران با رفتار تهاجمی خود که به دنبال بی ثبات کردن کل منطقه است، منزوی شده و ظرفیت‌های اسرائیل نشان داده که اسرائیل قوی است و می‌تواند از خود محافظت کند.» رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون هم ضمن بی‌سابقه خواندن حمله تنبیهی ایران، آن را تهدیدی برای ثبات منطقه توصیف و آن را محکوم کرد. مواضع مقامات این کشورها، به احضار جداگانه سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه ایران آن هم در بامداد امروز انجامید.

* احضار سه سفیر به وزارت خارجه ایران
مدیرکل غرب اروپا در احضار این سه دیپلمات ضمن تقبیح رویکرد دوگانه سه کشور مذکور درخصوص حمله هوایی رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران و همزمان محکومیت اعمال حق ذاتی ایران در دفاع مشروع علیه متجاوز عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با اقدامات سازنده و موثر خود نشان داده که همواره به دنبال جلوگیری از تشدید تنش از طریق به کارگیری ظرفیت‌های ممکن بوده است.

این سه کشور، اما در پی حمله موشکی رژیم اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق سکوت اختیار کردند و حتی انگلیس و فرانسه به همراه آمریکا مانع از صدور بیانیه در محکومیت این اقدام رژیم اسرائیل در نشست شورای امنیت شدند.

در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (یکشنبه) در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم ایران گفت: دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با صدور بیانیه‌ای در محکومیت حمله به سفارت ایران در سوریه اعلام کردند و مانع از آن شدند که حتی یک بیانیه حداقلی در شورای امنیت و در محکوم کردن اقدام علیه اماکن و افراد دارای مصونیت دیپلماتیک از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شود.

وزیر امور خارجه همچنین عنوان کرد: در ۷۲ ساعت گذشته تماس‌های مختلف برخی از وزرای خارجه با اینجانب ناظر بر توصیه به ایران برای خویشتنداری و عدم دفاع مشروع و تنبیه رژیم صهیونیستی بود. به آن‌ها یادآوری کردیم که‌ای کاش در ۶ ماه گذشته چنین توصیه خویشتندارانه‌ای را به حاکمان جنگ طلب و رژیم اسرائیل ارائه می‌دادید. چگونه است به این رژیم توصیه به خویشتنداری نمی‌کنید، ولی به ایران که در چارچوب حقوق بین‌الملل برای دفاع از ماموریت‌های شناخته شده دیپلماتیک و مصونیت اماکن دیپلماتیک قصد دفاع مشروع از خود را دارد، توصیه به خویشتنداری می‌کنید؟

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار