کد خبر: 1224151
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گفت‌و‌گوی «جوان» با فرهاد عظیما انیمیشن و بازی‌ساز کشورمان
‌می‌توانیم تولیدات هنری در این مورد را به موشک‌هایی تبدیل کنیم که با هر بار تماشا احساس غرور و بزرگی را در اذهان و دل‌های مخاطب بازآفرینی کنند
مصطفی شاه‌کرمی
جوان آنلاین: فرهاد عظیما، بازی‌ساز و انیمیشن‌ساز شناخته شده کشورمان که سابقه تولید انیمیشن‌های نبرد خلیج فارس یک و دو و بازی ریونج را دارد، معتقد است باید با استفاده از ابزار هنری عملیات وعده صادق را به واقعه‌ای ماندگار و اساطیری تبدیل کرد. «جوان» در گفتگو با این هنرمند کشورمان به بررسی ابعاد تحقق چنین اتفاقی پرداخته است. 
 
 کشورمان در پاسخ به حمله تروریستی رژیم اسرائیل به سفارت ایران در پایتخت کشور سوریه یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های نظامی جهان را در پاسخ به این جنایت انجام داد. آیا می‌توانیم برای این اتفاق بزرگ پیوست هنری هم تعریف کنیم؟
همانطور که اشاره کردید کشور ما در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی پاسخ نظامی کوبنده‌ای داد، ولی با توجه به اینکه وقوع این اتفاق بزرگ از قبل پیش‌بینی می‌شد و چندین روز در صدر اخبار جهان قرار داشت و از آنجایی که چند روز قبل از آغاز آن، رژیم جعلی اسرائیل و کشور‌های حامی آن از جمله امریکا، انگلیس، فرانسه و برخی کشور‌های منطقه کاملاً آماده و مطلع بودند، ایران در مقابل دوربین رسانه‌های جهان این عملیات را انجام داد و دقیقاً به همین علت است که ترند همه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جهان شد. از طرف دیگر صدای پهپاد‌های ایران چند ساعت قبل از اینکه به اهدافشان برسند، شنیده شد و این چیز پنهانی نبود، اما وجه هنری جالب این عملیات آنجایی بود که تصاویری از لحظه عبور این پهپاد‌ها بر فراز حرم امیرالمؤمنین و سیدالشهدا (ع) منتشر شد و به تعبیر من انگار یک کسب اجازه و رخصتی داشت صورت می‌گرفت برای عملیاتی بر ضد مواضع رژیم کودک‌کش و شیطانی صهیونیست که در همه دنیا بی‌سابقه است. به نظرم یک ویژگی هنری و نمادگرایانه دیگر عملیات «وعده صادق» این بود که لامپ‌های زیر پهپاد‌ها که در حالت عادی به‌خاطر پنهانکاری و عدم جلب توجه باید خاموش باشند روشن بودند تا همه ببینند همچنان راه قدس از کربلا می‌گذرد. همه این مطالب با توجه به شعار‌هایی که در دوران دفاع مقدس سر داده می‌شد از ذهن من می‌گذشتند. به نظر من این عملیات دراماتیک‌ترین حمله‌ای بود که یک کشور توانست بدون رسانه در سطح جهان با کمترین هزینه آن را به ترند یک همه رسانه‌های مهم دنیا که اکثر آن‌ها توسط صهیونیست‌ها اداره می‌شوند، تبدیل کند. در واقع این اتفاق به لطف خدا در قالب یک کار رسانه‌ای هالیوودگونه تمیز به رخ جهانیان کشیده شد. 
 
آیا می‌توانیم با بهره‌گیری از فضای انیمیشن یا بهره‌گیری از تکنیک‌ها و ابزار‌های متنوع هنری این اتفاق بی‌نظیر را نه فقط در تاریخ عملیات‌های نظامی، بلکه در فضای هنر و رسانه هم تبدیل به اتفاقی ماندگار کنیم؟ 
واقعیت این است که زمان ساخت این انیمیشن‌ها یک چنین دورانی را در ذهنمان داشتیم و آن را برای خودمان تصور کرده بودیم و به نوعی بخش‌هایی از این عملیات بزرگ را آن انیمیشن‌ها پیش‌بینی کرده بودند. البته یک بخش دیگر آن کار‌ها مربوط به بحث فتح بیت‌المقدس است که ان‌شاءالله آن هم به دست ایرانی‌ها محقق می‌شود. به نظر من می‌شود در کنار یک کار رسانه‌ای و هنری قشنگ، این عملیات و اتفاق را به یک کار ماندگار اساطیری و افسانه‌ای تبدیل کرد تا سال‌های سال قلم‌ها در موردش قلم بزنند و نویسندگان و هنرمندان در توصیفش اثر و محتوای فاخری تولید کنند. باید توجه داشته باشیم که اسرائیلی‌ها هم رسانه‌های مهمی در دنیا دارند و اگر دیر بجنبیم به واسطه پادو‌هایشان که در فضای رسانه‌ای و مجازی فعالیت می‌کنند، ممکن است افکار عمومی مردم دنیا را تحت تأثیر قرار دهند و این پیروزی مهم و بی‌نظیر را وارونه جلوه دهند و بر علیه ما به کار گیرند. بنابراین از مسئولان و فرماندهان دلاوری که بار اصلی این عملیات بزرگ بر دوش آن‌ها بوده خواهش می‌کنیم که هرچه زودتر دست افراد و رسانه‌ها را از نظر محتوایی پر کنند تا آن‌ها با همکاری هنرمندان بتوانند اولاً عملیات رسانه‌ای دشمن را خنثی کنند و ثانیاً با تولید محتوا و آثار هنری در جهت ماندگاری و اساطیری کردن این واقعه بزرگ و بی‌نظیر تاریخی اقدامات خوبی انجام بدهند. 
 
 به نظر شما برای شروع تولید محتوا‌های هنرمندانه و رسانه‌ای بر مبنای اطلاعات موجود و منتشر شده چه باید بکنیم؟
ما در انیمیشن و فضا‌های هنری دستمان خیلی باز است و می‌توانیم المان‌های زیادی بسازیم و تولید کنیم. اگر در این سوی ماجرا حتی یک پیکسل کار هنری تولید کنیم، مطمئن باشید در آن سو از سوی متخصصان دشمن در عرصه‌های مختلف مورد ارزیابی و بررسی‌های دقیق قرار می‌گیرد. مثلاً رقم تعداد پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی که شلیک شدند یا عدد‌هایی که روی آن‌ها نوشته شدند هر کدام دارای پیام‌های خاصی هستند که می‌توانیم براساس آن‌ها محتوای هنری تولید کنیم. 
 
کمی روشن‌تر منظورتان را توضیح می‌دهید؟
ببینید مثلاً عدد ۱۱۰ که تعداد پهپاد‌های ایران بوده در علم حروف و اعداد معنا و پیام خاصی دارد یا تعداد موشک‌های کروز که گفته می‌شود ۳۶ تا بودند یا مثلاً اشاره به عدد ۱۵۸ که به آیه‌ای از قرآن در مورد یهود ارجاع می‌دهد، پیام‌های خاصی را به دشمن می‌رساند. من فکر می‌کنم علت چنین اقدامی این است که یهود در حوزه علوم اعداد و حروف و حتی سحر و جادو سابقه خیلی طولانی دارد و به شدت در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، به همین دلیل دلاورمردان کشورمان نه فقط با زبان موشک و پهپاد، بلکه با زبانی که صهیونیست‌ها در آن ادعای سرآمدی دارند به آن‌ها پیغام‌هایی را ارسال کردند و قطعاً آن‌ها معنای این اقدامات را خوب می‌فهمند. 
 
پیشنهاد شما برای به اسطوره تبدیل کردن این اتفاق در قالب هنر و رسانه چیست؟
ما در این عملیات چندصد موشک و پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردیم که حتماً هزینه آن‌ها خیلی زیاد است. هرچند موشک‌های ما به دلایل مختلف ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی آن تولید می‌شوند، ولی به هر حال من از مسئولان و مدیران می‌خواهم که هزینه یکی از این موشک‌ها را برای تولید آثار هنری و رسانه‌ای در نظر بگیرند. چه اینکه هر موشکی یک‌بار شلیک می‌شود و یک‌بار به هدف می‌نشیند، ولی ما می‌توانیم تولیدات هنری در این مورد را به موشک‌هایی تبدیل کنیم که با هر بار تماشا و نمایش مجدداً احساس غرور و بزرگی را در اذهان و دل‌های مخاطبان بازآفرینی کنند. با این کار عملیات وعده صادق تبدیل به اساطیر و افسانه و در تاریخ ماندگار می‌شود و دشمن نمی‌تواند در ذهن جوانان امروز و حتی نسل‌های بعدی آن را مجعول یا مخدوش کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
0
0
تو هم میخواهی کلاهی برایه خودت بسازی ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار