کد خبر: 513366
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
ایسنا: رابرت کلمن ریچاردسون که در سال ۱۹۹۶ جایزه نوبل فیزیک را برای کشف ابرشاره بودن اتمهای هلیوم ۳ دریافت کرده بود، در اثر حمله قلبی در گذشت.
 
دانشگاه کورنل که ریچاردسون از 1968 در آن به تدریس فیزیک پرداخته بود، مرگ وی را روز پنج‌شنبه در نیویورک در اثر عوارض ناشی از حمله قلبی که سه هفته پیش به آن دچار شده بود، اعلام کرد.
 
ریچاردسون به همراه دیوید لی، به عنوان محققان ارشد و سپس داگلاس اوشراف، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه کورنل در سال 1971 آزمایشاتی را برای بررسی ویژگیهای اتمها در کسری از یک درجه بالای صفر مطلق انجام دادند. آنها در زمان سردسازی هلیوم تا چند هزارم یک درجه از صفر مطلق توانستند ابرسیالی را بسازند که بدون اصطکاک جریان پیدا می‌کند.
 
این کشف به دانشمندان در بررسی چندین مسأله علمی از جمله تعاملات پایه کوانتونی در سطح اتمی کمک کرده و منجر به کسب جایزه نوبل برای این سه تن شد.
 
ریچاردسون در سال 1973 در واشنگتن به دنیا آمده و مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در موسسه پلی‌تکنیک ویرجینیا گرفت. وی در سال 1996 به عنوان یک محقق پسادکترا به دانشگاه کورنل رفته و دو سال بعد به عنوان دانشیار انتخاب شد.
 
ریچاردسون از سال 1998 تا 2003 به عنوان معاول اول رئیس دانشگاه کورنل برای تحقیقات فعالیت داشته و همچنین یکی از اعضای آکادمی ملی علوم بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار