کد خبر: 600347
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
روحانی در جمع روحانیون:
رئیس جمهور منتخب در جمع علما و روحانیون گفت: خود را به دعا، نصیحت و نقد دلسوزانه محتاج می‌دانم.
جوان آنلاین: دیدار علما و روحانیون با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب مردم دقایقی پیش در تالار وزارت کشور آغاز شد.

در این مراسم چهره‌هایی همچون حجج‌ اسلام موسوی رئیس سازمان حج و زیارت، سیدمهدی طباطبایی، سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز، هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری، اشرفی اصفهانی و برخی دیگر از چهره‌های کشور حضور دارند.

مصطفی محمدنجار وزیر کشور نیز رئیس‌جمهور منتخب را همراهی می‌کند.‌

مهمترین محورهای سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی به شرح ذیل است:

** حضور من در این جمع شکوهمند علما،‌ مراجع، دانشمندان دینی و ... برای سپاس‌گذاری است و همه اقشار و همه مردم در این انتخابات شکوهمند تلاش و ایثار کردند و روحانیت در حماسه سیاسی نقش بسیار بسزایی داشت، از مراجع، علما و بزرگان روحانیت گرفته تا خطبا و همه آنهایی که از تریبون‌های مختلف و منابر مردم را برای تحقق حماسه مورد تاکید رهبر انقلاب دعوت کردند.


** در آستانه ماه مقدس نزول قرآن، ماه برکت،‌رحمت و مغفرت.بی‌تردید در این ماه وعظ و خطابه رونق خاص خود را خواهد داشت. به این مناسبت فرصت سخن گفتن با روحانیون،‌علما و وعاظ محترم را غنیمت می‌شمارم.

** من خود یک طلبه هستم و به یافته‌ها و داشته‌های طلبگی خود افتخار می‌کنم. اعتماد اکثریت مردم ایران به این طلبه، آن هم در پرتو حماسه سیاسی سرنوشت‌‍سازی که مدنظر مقام معظم رهبری بود برای من مباهات و افتخار از یک‌سو و موجب سنگینی وظایفم از سوی دیگر است.
 

**خود را به دعا، نصیحت و نقد دلسوزانه محتاج می‌دانم، علیرغم همه تخریب‌ها نسبت به روحانیت در سال‌های گذشته شده است از سوی کسانی است که در قرابت و نزدیکی به دین و اهل بیت دو آتشه و سنگ دین را به سینه می‌کوبیدند.اصل روحانیت و کسانیکه در انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند مورد تخریب و حملات ناجوانمردانه قرار گرفتند.جایگاه روحانیت همواره در جامعه محفوظ است چراکه این نهاد همواره در طول تاریخ از دل ایمان و خواست مردم برآمده و همواره مردم را تکیه‌گاه خودذ قرار داده است.


** مردم در این انتخابات پاسخ دادند و خواستند بگویند که ما روحانیت را ورای مسائل سیاسی می‌بینیم وآن‌ها را اُمنا الرُسل می‌بینیم.
** مردم اساس قدرت ملی را ما را تشکیل می‌دهند و هویت روحانیت در مردمی‌بودن آن است، روحانیت باید همواره مستحضر از امور مردم و متوجه خواسته‌های آنان باشد. امروزه حساسیت این مسئله از همیشه بیشتر است و باید اعتماد متقابل برقرار باشد بین مردم و روحانیت.

** روحانیت باید سخنگوی حرمت، عزت و حقوق اساسی مردم باشد و خواست جامعه برای اصلاح، بهبود معیشت و ارتقای اخلاق و منزلت شهروندان را به حاکمان منتقل کند، ما باید پاسخگوی نیازها و پرسش‌های مردم باشیم.

** حکومت برای تامین امنیت، حفظ عظمت، زندگی و حقوق مردم است، چه بخواهیم و چه نخواهیم، کارهای ما به عنوان مسئولان نظام اسلامی کم و بیش به پای روحانیت نوشته می شود، نباید شکاف و گسستی بین حکومت، روحانیت و مردم باشد.

** ما همه انسانیم و احتمال خطا و اشتباه در اعمال و رفتارمان وجود دارد؛ این اشکالی ندارد بلکه لازم و مفید است که حکومت اسلامی هم به مردم بگوید که چه موفقیت‌هایی داشته و چه ناکامی هایی داشته است.

** جلب اعتماد مردم و تکیه بر همبستگی آنان کلید اصلی همه مشکلات خواهد بود، این مردم هستند که باید برای حل مشکلات در صحنه حضور یابند و دولت تسهیل کننده و سامان دهنده هستند و در این میان نقش علما و روحانیت بسیار تعیین کننده است.

** دولت قوی از یک جامعه قوی بر می‌خیزد امروز زمینه مشارکت مردم فراهم شده و مردم با امید به آینده در این انتخابات حضور پیدا کردند اما این مشارکت و حضور مردم هنوز در آغاز راه است. ما باید زمینه مشارکت مردم را هر روز بیشتر و زمینه تصدی گری دولت در امور جامعه و مردم را هر روز کمتر کنیم.

** دولت قوی و توانمند به معنای دولت متصدی در همه امور و محدود کننده زندگی مردم و مداخله کننده در زندگی خصوصی مردم نیست.

** کلام دولت، روحانیت و کلام و سخن همه باید قول صدیق باشد، قول صدیق کلام محکم، استوار،‌راست و درست است. اسلام صدق است. قول صدیق قول قصد است.

** البته مسائل نعیشتی مردم،‌تورم، بیکاری نه تنها دامن طبقات فقیر بلکه دامن طبقات متوسط را هم فراگرفته است، مردن باید احساس کنند سرمایه‌های مادی و معنوی آن‌ها اسراف نخواهد شد، باید افراط و تندروی کنار گذاشته شود همواره تفزاط و تفریط به ما ضربه زده است.

** مردم باید احساس آرامش و امنیت کنند، امنی فکری و ... امروزه مسائل و مشکلات فراوانی پیش روی ما است و من با آگاهی از همه امور پا به عرصه گذاشتم، هیچ دولتی در تاریخ ملت ایران با مشکلاتی که این دولت با آن مواجه است، مواجه نبوده است اما من با وجود مشکلات و بیشتر از آن امید دارم و با کمک و همکاری مردم ما مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت اما باید به دولت یازدهم فرصت داد و مردم می‌دانند تباید مشکلات را با سعه صدر تحمل کنند.

** نهاد روحانیت یک نهاد مستقل است و نباید استقلال این نهاد صدمه ببیند، این نهاد مستقل است اما می‌تواند واسطه‌ای امین میان مردم و دولت باشد.



** باید از افراط و تندروی فاصله گرفته و جامعه را طبیعی و معتدل بسازیم و از سوی دیگر سلیقه های گوناگون را هم پذیرا باشیم. در یک جامعه بزرگ نمی توان یک سلیقه را حاکم کرد بلکه باید سلایق گوناگون را بپذیریم.


**‌ خطر آن زمانی است که خدایی نکرده یک گروه خود را مساوی انقلاب، مساوی نظام و مساوی ولایت فقیه بداند و گروه مخالف را ضد دین و ضد ولایت فقیه معرفی کند، همه مشکلات از اینجا نشات می‌گیرد.


** باید از راهی که مقام معظم رهبری پیش پای ما گذاشتند، بهره ببریم. واقعیت این است که مردم را انتخاب گر ببینیم. باید حق را به مردم عرضه کرد اما انتخاب با مردم است، هیچگاه نباید روحانیت،‌حاکمیت و نظام خود را قیم مردم بداند.


** جامعه باید احساس کند که روحانیون ملجا و پناهگاه و مدافع حقوق مردم هستند. باید با صعه صدر گرایش ها را تحمل کرد. اگر اشکالاتی را در برخی گرایش ها می بینیم، با حکمت و جدال احسن با انها صحبت کنیم نه خدای ناکرده با انگ و اتهام.


** جامعه ما جامعه‌ای جوان است و جوانان ویژگی های خاصی دارند و نقش روحانیت باید جذب این جوانان باشد اگر گاهی در رفتار آن‌ها ایرادی می بینیم و اگر انحرافی هست، اصلاح کنیم و باید باور داشته باشیم که اکثریت جوانان ما بر اعتقادات خود پایند هستند، به پرسش جوان پاسخ دهیم و اگر دیدیم پرسش آن‌ها درست است اما ما جواب درستی نداریم در راه اصلاح خود گام برداریم. جوانان باید احساس حرمت کنند.ادیان دیگر هم باید احساس کنند که از نظر اسلام همه ادیان محترم هستند.


** اعتدال هم مسیر است و هم مقصد است، اعتدال بدون فکر، تحول‌خواهی، واقع‌گرایی، آزادی،‌ مدارا،‌ احترام به نظر دیگران، احترام و سعه‌صدر امکان‌پذیر نخواهد بود. باید بدانیم در این مسیر سخت با صبر و حوصله و عقلانیت و اعتدال قادر خواهیم بود مشکلات را پشت سر بگذاریم.


** از همه فرهیختگان، دلسوختگان و ... که در آستانه ماه رمضان می‌خواهم که به دولت یازدهم که در حال تشکیل است یاری رساندند. برخی با گمانه‌زنی هم خود و هم ما را خسته می‌کنند و گاهی هم توقع بی‌جا در جامعه ایجاد می‌کند و تقاضای از مردم و مبلغان این است که مطالبات را در چارچوب امکانات موجود کشور مطرح کنند و دولت یازدهم را کمک کنند و اینکه تدبیر این دولت بدون اعتماد و امید مردم راه به جایی نخواهد برد.


** مدتی است که با دوستانی بی ادعا، کار بررسی تشکیل کابینه را آغاز کرده و امیدوارم در مهلت مقرر شایسته ترین‌ها را بدون درنظر گرفتن ارتباطات حزبی معرفی کنم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار