کد خبر: 683141
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
زارعي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
يك كارشناس مسائل بين‌الملل معتقد است، مذاكرات به پيشرفت قابل توجهي نرسيده است و مذاكره براي مذاكره اصلي‌ترين رويكردي بوده است كه طرف‌هاي مقابل انتخاب كردند.

چشم‌انداز روشني براي مذاكرات ديده نمي‌شودجوان‌آنلاين: اصغر زارعي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به پيش‌رو بودن آخرين دور مذاكرات اظهار داشت: به رغم شش دور مذاكراتي كه در وين برگزار شد و در كنار آن آخرين دور مذاكراتي كه همزمان با نشست شصت و نهم مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك انجام شد، انتظار مي‌رفت كه در اين نشست و در حاشيه‌ي نشست مجمع عمومي سازمان ملل با گروه 1+5 و  تيم ديپلماتيك ايران در نيويورك بتوانند مذاكرات را مديريت كنند و دور هفتم مذاكرات در نيويورك به نتيجه و فرجام مشخصي برسد، اما به رغم همه تلاش‌ها هيچ نتيجه مشخصي در اين مذاكرات حاصل نشد.

 
زارعي ادامه داد: با وجود حضور نزديك به دو هفته‌اي تيم ديپلماسي ايران در نيويورك و انجام مذاكرات دو جانبه و چند جانبه و همچنين مذاكرات مستمري كه در حاشيه‌ي نشست‌هاي مختلف برگزار شد و تنها مسئله‌اي كه مطرح شد اين بود كه مذاكرات در آينده استمرار پيدا خواهد كرد.
 
 
وي افزود: بعد از بازگشت تيم ديپلماسي ايران از نيويورك و به رغم چندين دور مذاكرات كارشناسي در نقاط مختلف از جمله وين و ژنو ما شاهد هستيم پيشرفت مشخصي در مذاكرات حاصل نشده و همچنان شكاف‌ها و اختلافات بين طرفين در طول مذاكرات وجود دارد و طرفين با اظهار اميدواري بر تمديد مذاكرات براي تاريخ 24 نوامبر يا همان 4 آذر نشان مي‌دهند كه هنوز آن مشكلات اساسي و عمده‌ سر راه مذاكرات وجود دارد.
 
 
اين كارشناس مسائل بين‌الملل تصريح كرد: به رغم آنكه طرف ايراني خيلي مايل به مذاكرات و تمديد مذاكرات نيست اما طرف مقابل به دنبال اين است كه مذاكرات استمرار پيدا كند و در حال حاضر هم شاهد هستيم در برخي از خبرها آورده شده كه  مذاكراتي براي تمديد مذاكرات و در واقع ادامه مذاكرات را در ماه‌هاي آتي قرار داده است، هر چند آقاي عراقچي تاكيد كردند مذاكرات نبايد استمرار پيدا كند.
 
 
 
زارعي بيان داشت: اصرار طرف آمريكايي به ويژه براي تعليق تحريم‌ها به جاي برداشتن تحريم‌ها يكي از موضوعات اختلافي عمده‌اي بوده است كه همچنان وجود دارد و آقاي عراقچي هم اعلام كرده باقي ماندن حتي يك تحريم در توافق جامع را نمي‌پذيريم و هيچ‌گونه عقب‌گردي در كار نخواهيم داشت و در خصوص چشم‌انداز اتمام مذاكرات در موقع مقرر هم گفته كه چشم‌انداز روشني براي آن ديده نمي‌شود لذا با توجه به فضايي كه در مذاكرات طرفين وجود دارد مي‌توان گفت هيچ‌گونه پيشرفتي از مذاكرات پيش‌رو نيست.
 
 
اين كارشناس مسائل بين‌المللي ادامه داد: تمديد گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي در واقع يكي از مسائلي است كه امروز بيش از هر چيزي در رسانه‌ها و اخبار مي‌توان آن را برجسته ديد و طرف‌ 1+5 هم به نوعي بي‌ميل نيست كه در واقع اين مذاكرات را طولاني‌تر كند.
 
 
وي با اشاره به اينكه آمريكايي‌ها به دنبال اين هستند تا با طولاني كردن مذاكرات شرايط خودشان را به ايران تحميل كنند و تحريم‌ها همچنان استمرار پيدا كند تا با تشديد تحريم‌ها و فشارها بتوانند امتيازات لازم را بگيرند،‌ گفت: ادامه چنين مسير و وضعيتي براي ايران قابل قبول نيست و آمريكايي‌ها بايد مسئوليت عدم توافق را بپذيرند هر چند خانم وندي شرمن در انديشكده روابط خارجي آمريكا، ايران را به نقض تعهداتش متهم كرد.
 
 
زراعي تصريح كرد: طرف مقابل فرافكني‌هاي بسيار انجام مي‌دهند و حتي گزارش آمانو در آژانس بين‌الملل اتمي همچنان دو پهلو و ابهام‌آميز بود؛ چرا كه او اعلام كرد من نمي‌توانم بگويم هيچ‌گونه انحراف يا گرايشي براي فعاليت‌هاي هسته‌اي غير صلح‌آميز در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران كاملا ديده نمي‌شود.
 
 
وي تاكيد كرد: همه عوامل نشان مي‌دهد كه اين مذاكرات به پيشرفت قابل توجهي نرسيده است و مذاكره براي مذاكره اصلي‌ترين رويكردي بوده است كه طرف‌هاي مقابل انتخاب كردند و اين همان چيزي بود كه مقام معظم رهبري فرمودند ما به طرف مقابل اعتماد نداريم و آنها قابل اعتماد نيست. غربي‌ها به دنبال حل مسئله نيستند و بيشتر به دنبال زياده‌خواهي و تحميل خواسته‌هاي خود به ما هستند.
 
 
اين كارشناس مسائل بين‌الملل گفت: آخرين موضوع در خصوص مذاكرات، ده ساعت مذاكرات كارشناسي ايران و 1+5 را در وين شاهد بوديم كه آقاي حميد بعيدي‌نژاد، كارشناس ارشد هسته‌اي از تهران عازم وين شد و اين مذاكرات در آنجا انجام شد. به رغم اينكه گفتند مذاكرات آزادانه، سريع، جدي و بسيار مفيد بوده است اما در دور اخير هم در وين با حضور بعيدي‌نژاد، يك نتيجه و تصميم مشخصي حاصل نشده و همچنان ابهامات و پرونده هسته‌اي ايران حاكم است.
 
 
 
زارعي افزود: همان‌طور كه آقاي عراقچي اعلام كرد، اصرار طرف‌هاي مقابل آمريكايي و غربي بر تداوم تحريم‌ها و مسئله تعليق تحريم‌ها به جاي برداشته شدن كامل تحريم‌ها در واقع يكي از مشكلات اصلي است، در كنار آن بحث عدم به رسميت شناختن فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران و اختلاف بر سر تعداد سانتريفيوژ‌ها و ميزان اورانيوم‌هاي غني شده در اختيار ايران و مسائلي از اين دست لاينحل باقي‌ مانده و به عنوان اصلي‌ترين فاكتورها يا پارامترهايي كه از ابتداي مذاكرات مطرح بوده همچنان اين اختلاف و تنوع ديدگاه‌ها وجود دارد.
 
 
وي در پايان يادآور شد: افكار عمومي دنيا امروز برابر مذاكرات هسته‌اي ايران منتظر يك نتيجه مشخص از اين مذاكرات بوده كه تاكنون شاهد بوده‌ايم كه هيچ‌گونه نتيجه‌اي حاصل نشده و بسياري از خبرگزاري‌ها از تاكتيك ايران به عنوان يك روش براي حفظ فعاليت‌هاي هسته‌اي خود ياد مي‌كنند و از سوي ديگر زياده‌خواهي‌هاي آمريكا را هم به عنوان يك بن‌بست بر سر راه حل مسئله هسته‌اي ايران مطرح مي‌شود.  
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
0
0
بنظر اينجانب ازاول هم تمديد نذاكرات كار اشباهي بود ورسيدن به توافق با5+1متصورنيست.بنابراين ايران بايد بااقتدار تمام به تعهد ام پي تي ادامه دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار