کد خبر: 904470
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
دولت، مركز آمار و وزارت كار از كيفيت اشتغال و درآمد در ايران گزارش دهند
تكيه بر آمارهايي صرفاً كمي فارغ از اينكه نياز امروز كشور توليد انواع و اقسام آمار كيفي است، يكي از نقدهايي است كه به مراكز توليد آمار چون بانك مركزي و مركز آمار وارد است...
هادی غلامحسینی

تكيه بر آمارهايي صرفاً كمي فارغ از اينكه نياز امروز كشور توليد انواع و اقسام آمار كيفي است، يكي از نقدهايي است كه به مراكز توليد آمار چون بانك مركزي و مركز آمار وارد است؛ به‌طور نمونه در شرايطي مدعي وجود بيش از 23ميليون شاغل در كشور مي‌شويم مبناي اين آمارگيري يك ساعت كار در هفته است، بدون اينكه سخني از بيمه، ميزان دستمزد و موارد كيفي ديگر به ميان بيايد.
به گزارش «جوان» در مراكز آمار كشورهاي پيشرفته با توجه به توسعه دانش و فناوري‌هاي نوين شاهد ارائه انواع و اقسام آمارهاي كمي و كيفي در زمينه‌هاي مختلف هستيم كه اين آمارها بي‌شك مبنايي مي‌شود تا برنامه‌ريزان در تصميم‌گيري موفق باشند. متأسفانه فقر آماري در تمامي زمينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي در كشور به چشم مي‌خورد كه اين امر در تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي بي‌شك اثر منفي مي‌گذارد و مديران و برنامه‌ريزان امروز بهانه‌اي با عنوان تأثير فقر آماري در خطاي تصميم‌گيري را به طور متواتر بيان مي‌كنند و ضعف در تصميم‌گيري را به نوعي به مراكز آماري كشور ارتباط مي‌دهند. به‌طور نمونه يكي از بخش‌هايي كه سال‌ها در رابطه با آمار آن بين دولتي‌ها، كارشناسان مستقل، فعالان اقتصادي و افكار عمومي مناقشه وجود دارد، آمار اشتغال است. منتقدان بر اين باورند كه آمارهاي كنوني اشتغال صرفاً يك آمار كمي است و حال آنكه براي برنامه‌ريزي صحيح نياز به دهها آمار كيفي دقيق در حوزه اشتغال هستيم با اين حال نه در مركز آمار، نه بانك مركزي و نه وزارت كار و ساير وزارتخانه‌ها اراده‌اي براي تهيه آمار كيفي در بخش اشتغال مشاهده نمي‌شود. اگر در محاسبه نرخ اشتغال مبنا بيمه و تأمين معيشت لحاظ شود، شايد شاهد افزايش نرخ بيكاري در جامعه باشيم، ولي در شرايط كنوني مركز آمار مبناي محاسبه شاغلان را يك ساعت كار در هفته قرار مي‌دهد. نكته جالب آن است كه رئيس مركز آمار نيز خود بر تهيه آمار كمي در رابطه با اشتغال در مركز آمار اعتراف دارد. چندي پيش اميدعلي پارسا در نشست بررسي راهكار‌هاي رونق توليد، ايجاد اشتغال و كاهش نرخ بيكاري در وزارت كشور گفت: مطالعات جهت مبنا قرار گرفتن يك ساعت حداقل كار در هفته در تعريف اشتغال از سال 82 آغاز شد‌ه است و در سال 84 به طور آزمايشي انجام شد و با آغاز دولت نهم مبنا قرار گرفته است، اين طرح به دنبال شناسايي افراد بيكار و ايجاد اشتغال براي آنها به‌صورت فردي نيست، بلكه به دنبال توليد آمار و برنامه‌ريزي كلان در سطح استان‌ها و كشور است. رئيس مركز آمار ايران در ادامه به طور تلويحي بيان مي‌دارد كه كيفيت در محاسبات آمار شاغلان براي مركز آمار مبنا نيست و اين مركز به دنبال تهيه آمار با مبنايي كمي است. به گفته وي تعريف يك ساعت كار در هفته مي‌خواهد بداند چه تعداد آدم از چه حجمي كار و با چه حجمي از توليد در كشور وجود دارد تا بتوانيم براي آن برنامه‌ريزي انجام دهيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار