کد خبر: 943544
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند کانال مالی ویژه ایران را روز دو شنبه این هفته راه‌اندازی خواهندکرد؛ کانالی که در فرانسه ثبت و توسط آلمان اداره خواهد شد. وزیر خارجه فرانسه گفته که ایران از طریق آن خواهد توانست بخشی از پول نفت خود را به یورو دریافت و همچنین خواهد توانست نیاز‌های اساسی خود را از این سه کشور اروپایی تأمین کند. وزارت خارجه فرانسه البته همزمان، صدای خود را هم بلند کرده و گفته که اگر ایران در مذاکرات حول برنامه موشکی بالستیک کوتاه نیاید، به سختی تحریم خواهد شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز پنج شنبه اعلام کرد که در روز‌های پیش رو، مکانیسم اروپا برای مقابله با تحریم‌های امریکا برای تجارت قانونی با ایران راه‌اندازی خواهد شد. البته لودریان زمان دقیق راه‌اندازی این مکانیسم را که به SPV معروف شده، نگفته، ولی پایگاه «بلومبرگ» روز پنج شنبه به نقل از سه دیپلمات اروپایی نوشته که قرار است این کانال روز دو شنبه این هفته ثبت شود. کمیسیون اروپایی روز پنج شنبه به خبرنگاران گفت که اروپا قصد دارد «خیلی زود» این کانال ویژه موسوم به SPV را ثبت کند. «مایا کوچیانسیچ» سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مورد گفته است: «مقدمات SPV پیشرفت داشته است و در مرحله پیشرفته‌ای قرار دارد. امیدوارم که بتوانیم خیلی زود راه‌اندازی آن را اعلام کنیم. به همراه کشور‌های مسئول، در حال کار روی این مسئله هستیم.» این کانال در فرانسه ثبت و آلمان آن را اداره خواهد کرد. علاوه بر این، بریتانیا هم در مدیریت این سازوکار نقشی را بر عهده خواهد داشت. سه دیپلمات اروپایی که زمان ثبت این کانال را روز دو شنبه اعلام کرده‌اند، در عین حال در گفت‌وگو با بلومبرگ این را هم گوشزد کرده‌اند که به رغم راه‌اندازی SPV، هنوز موضوعاتی باقی مانده که باید حل شود و همین امر می‌تواند زمان ثبت این کانال را به تعویق بیندازد. این کانال در عمل یک شرکت است که وظیفه تسویه حساب میان شرکت‌های بدهکار به ایران و طلبکار از ایران را بر عهده خواهد داشت. جان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که روز پنج شنبه در جمع اعضای کمیته روابط خارجی مجلس این کشور سخن می‌گفت، اعلام کرده که این مکانیسم دور زننده تحریم‌های امریکا برای تجارت قانونی با تهران، باید در روز‌های آینده اجرایی شود. وی همچنین اعلام کرد، بر پایه این مکانیسم، ایران بخشی از پول نفت خود را به یورو دریافت خواهد کرد و همچنین خواهد توانست نیاز‌های اساسی خود را از این سه کشور اروپایی تأمین کند.
اروپاییان وعده کرده بودند که این کانال ویژه را قبل از ۱۳ آبان ماه، زمان اجرایی شدن تحریم‌های امریکا راه‌اندازی خواهندکرد، ولی این کانال دست‌کم حدود سه ماه به تأخیر افتاده و هنوز هم مشخص نیست که تا چه حد کارایی خواهد داشت. ظاهراً فرانسوی‌ها قصد دارند راه‌اندازی این کانال، برای دریافت امتیاز بیشتر از ایران استفاده کنند. روز گذشته وزارت خارجه فرانسه برای سومین مرتبه طی هفته‌های اخیر اعلام کرد اگر در مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه موشکی بالستیک آن پیشرفتی حاصل نشود، آماده اعمال تحریم‌های سخت علیه تهران هستند. وزیر امور خارجه فرانسه با اعلام این بیانیه، مدعی شد: «ما گفت‌وگو‌های بسیار سختی را با ایران آغاز کردیم. اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، آماده‌ایم تحریم‌های سختی را اعمال کنیم و خودشان هم از این مسئله آگاه هستند». لودریان با تکرار ادعا‌ها و نگرانی‌های بی‌اساس علیه فعالیت‌های موشکی ایران، افزود: «خواستار توقف تولید موشک‌های بالستیک ایران هستیم و مخصوصاً اینکه ارسال آن‌ها به گروه‌های مسلح در خاورمیانه قطع شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
0
عجبببببب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار