کد خبر: 953364
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
گیلان از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که با برخوردار بودن از تنوع آب و هوایی، اقلیمی است که استعداد بالقوه بسیاری برای تولید انواع گیاهان و رونق کشاورزی و باغبانی دارد. بخش وسیعی از خاک گیلان مستعد پرورش انواع گل‌ها و گیاهان زینتی است.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: تولید انواع گل و گیاه و محصولات کشاورزی در تمامی طول سال و مدیریت مصرف آب و کاهش هزینه‌ها از جمله مزایای استفاده از گلخانه‌ها در استان‌های مختلف کشور است، مسئله‌ای که باعث شده تا این مهم به شدت مورد استقبال قرار گیرد. در این میان استان گیلان از جمله استان‌هایی است که توانسته با ایجاد گلخانه در زمینه تولید انواع گل، حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد و این صنعت را سودآور کند؛ موضوعی که موجب شد تا رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام کند: «در حال حاضر بیش از ۶ هزار نفر در گیلان به پرورش گل و گیاه مشغولند به طوری که این بخش یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد در ایجاد اشتغال را به خود اختصاص داده است.» این در حالی است که به گفته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی «وجود بیش از ۷ هزار هکتار فضای گلخانه‌ای اعم از باز و بسته در کشور با تولید ۶۰۰ هزار تن محصول در این فضا می‌تواند برگ برنده‌ای در زمینه رونق تولید و ارزآوری برای کشور باشد.»

گیلان از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که با برخوردار بودن از تنوع آب و هوایی، اقلیمی است که استعداد بالقوه بسیاری برای تولید انواع گیاهان و رونق کشاورزی و باغبانی دارد. بخش وسیعی از خاک گیلان مستعد پرورش انواع گل‌ها و گیاهان زینتی است و بازار بالقوه مؤثری برای این تولیدات در کشور‌های حاشیه خزر و حتی در بازار‌های دور شرق آسیا و غرب اروپا وجود دارد.

این استان با داشتن ۳۷۰ واحد گلخانه به وسعت ۳۴ هکتار و ۱۰۸ هکتار فضای غیرگلخانه‌ای دومین تولیدکننده گل و گیاه تزئینی و آپارتمانی در ایران است. این مهم موجب شده تا سالانه یک میلیون شاخه گل، ۶۶۰ هزار گلدان گل و گیاه زینتی و ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار درخت و درختچه تزئینی در مجموع به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال در گیلان تولید شود.

سودآوری تولید گل در گیلان

شرایط آب و هوایی و حاصلخیزی خاک در گیلان از مهم‌ترین نکات مثبتی است که این استان را به یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی و در برخی موارد تولید محصولات کشاورزی منحصر به فرد از جمله برنج و چای و انواع گل و گیاه تبدیل کرده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پرداختن و توسعه پرورش گل و گیاه در استان اقدامی برد-برد است چراکه هم بازار خوبی دارد و هم اشتغالزایی مناسبی ایجاد می‌کند می‌گوید: «گیلان از ظرفیت‌های بالایی برای پرورش گل و گیاهان زینتی برخوردار است به طوری که هم‌اکنون ۵۸ هکتار گلخانه زینتی در استان داریم. همچنین ۵۰۰ هکتار از اراضی به پرورش گل و گیاه در فضای باز اختصاص دارد.»

علی درجانی می‌افزاید: «سالانه در گیلان ۵/۳ میلیون گل شاخه بریده، ۳ میلیون گل گلدانی و آپارتمانی و ۲۳ میلیون اصله نهال و گل‌های درختچه‌ای زینتی تولید می‌شود.» در حال حاضر گل و گیاهان گیلان اغلب در شهرستان‌های شرق استان به خصوص شهرستان لنگرود پرورش می‌یابند که از مشتریان بسیار خوبی برخوردار است به طوری که علاوه بر مصرف در داخل استان و کشور، همسایه‌های شمالی و جنوبی جمهوری اسلامی ایران از مشتریان مهم گل و گیاهان زینتی گیلان هستند. با توجه به قیمت مناسب فروش گل و گیاهان استان رغبت برای افزایش تولید این محصولات در گیلان افزایش یافته و جوانان نیز برای رونق و افزایش تولید گل و گیاه بیش از گذشته فعالیت دارند، لذا پرداختن و توسعه پرورش گل و گیاه در گیلان اقدامی برد-برد است چراکه هم بازار خوبی دارد و هم اشتغالزایی مناسبی ایجاد می‌کند. از آنجا که یکی از مزیت‌های مهم پرورش گل و گیاه افزایش اشتغالزایی در گیلان است هر هکتار برای ۱۰ نفر ایجاد شغل می‌کند لذا این مهم موجب شده تا در حال حاضر بیش از ۶ هزار نفر در گیلان به پرورش گل و گیاه مشغول شوند و این بخش به یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال برای گیلانی‌ها تبدیل شود.

  ۷ هزار هکتار فضای گلخانه‌ای در ایران

تولید انواع گل و گیاه و محصولات کشاورزی در تمامی طول سال و مدیریت مصرف آب و کاهش هزینه‌ها از جمله مزایایی است که بیشتر بهره‌برداران در ایران را مجاب کرده که روز به روز بر فضای گلخانه‌ای برای تولیدات کشاورزی خود بیفزایند، موضوعی که به گفته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی باعث شده تا هم‌اکنون بیش از ۷ هزار هکتار فضای گلخانه‌ای اعم از باز و بسته در کشور ایجاد و در این فضا ۶۰۰ هزار تن محصول تولید شود. محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه امروز شهرستان محلات در حوزه تولید گل و گیاه به عنوان یک برند محسوب می‌شود می‌گوید: «این میزان فضای گلخانه‌ای می‌تواند بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.»

سهم ایران در بازار جهانی گل و گیاه

آخرین آمار‌ها از میزان گردش مالی صادرات گل در جهان حکایت از آن دارد که سهم ایران از این بازار ۲۰ میلیارد دلاری تنها ۲۴ میلیون دلار است. عدم آشنایی کافی به بازاریابی حرفه‌ای برای نقش‌آفرینی مطلوب در عرصه صادرات گل و گیاه زینتی، فقدان سیستم حمل و نقل مناسب برای جابه‌جایی گل‌ها، هزینه تمام شده بالای این محصول در مقایسه با کشور‌های صاحبنامِ تولید گل و استفاده از روش‌های سنتی در تولید از جمله مشکلاتی است که موجب شده تا سهم ایران در بازار‌های جهانی قابل توجه نباشد.

استاندار گیلان با تأیید این موارد و حل این مشکلات می‌گوید: «باید برای رشد و ارتقای سطح کمی و کیفی این حوزه به آموزش و کسب مهارت توجه بیشتری شود.»
مصطفی سالاری با اشاره به ایجاد تنوع در پرورش ارقام گل و گیاه، می‌افزاید: «با توجه به ظرفیت‌های موجود در این زمینه باید سهم خود را از بازار گل و گیاه به دست آوریم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار