کد خبر: 953803
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۳
با استفاده از کشت‌گاه خورشیدی می‌توان علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز وتصفیه کردن و شیرین‌سازی فاضلاب و پساب‌ها در خشک کردن میوه‌ها نیز از آن بهره برد
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: کاهش منابع آبی زیرزمینی، درکنار خشکسالی در برخی استان‌های کشور ایجاب می‌کند تا با کمک فناوری‌های نوین بالاترین بهره را از آب‌های تولیدشده ناشی از پساب و فاصلاب برد. در این میان تابش خورشید در بیشتر طول سال در برخی استان‌ها سبب شده است با استفاده از فناوری خورشیدی علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز، بتوان در شیرین و تصفیه کردن فاضلاب و پساب‌ها و حتی خشک کردن میوه‌ها نیز از آن بهره برد. شرایط ایده‌آل سیستان و بلوچستان برای استفاده از این فناوری موجب شد تا روز گذشته استاندار سیستان و بلوچستان در آیین کلنگ‌زنی طرح کارآفرینی کشت‌گاه خورشیدی «ارگانیا» در روستای حاجی‌آباد زاهدان اعلام کند: «هدف از افتتاح این پروژه ارائه الگوی مبتنی بر صنایع زیستی و ارگانیک است که باید این طرح‌ها در تمامی نقاط استان ترویج یابد، زیرا مردم ایران و به خصوص استان استحقاق استفاده از بهترین محصولات را دارند.»

قرارگرفتن سیستان و بلوچستان در منطقه‌ای گرم‌وخشک موجب شده است این استان از لحاظ منابع آبی با مشکلات ریز و درشتی مواجه شود، با این حال تابش حداکثری نور خورشید در کنار آفتابی بودن تمامی این استان در طول سال بهترین شرایط را برای استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی الکتریسیته فراهم کرده است. این درحالی است که علاوه بر تولید این نوع از انرژی می‌توان از آن برای شیرین کردن و تصفیه پساب‌ها و از همه مهم‌تر فاضلاب‌ها استفاده کرد و حتی برای خشک کردن میوه‌های تولیدی و جلوگیری از تخریب آن‌ها مناسب است.

ایجاد نخستین کشت‌گاه خورشیدی «ارگانیا» در زاهدان

از آنجا که سیستان و بلوچستان در زمینه تولیدات کشاورزی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، بنابراین با استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه می‌تواند کمک خوبی در زمینه رونق کشاورزی در منطقه باشد. استاندار سیستان و بلوچستان در آیین کلنگ‌زنی و افتتاح طرح کارآفرینی کشت‌گاه خورشیدی ارگانیا در روستای حاجی‌آباد زاهدان در خصوص مزایای اجرا و استفاده از این طرح در روستا گفت: «هدف از افتتاح این پروژه ارائه الگوی مبتنی بر صنایع زیستی و ارگانیک است و از آنجایی که بخش عمده‌ای از جمعیت استان نیاز به الگوبرداری از پروژه‌های محرک و اثرگذار دارند، باید این طرح‌ها در تمامی نقاط استان ترویج یابد، زیرا مردم ایران و به خصوص استان استحقاق استفاده از بهترین محصولات را دارند.» احمد علی موهبتی افزود: «این طرح قرار است با الگو‌های متفاوت در سه نقطه از استان اجرا شود که اولین الگو در شهرستان زاهدان با همکاری ستاد سواحل مکران، پارک علم و فناوری و مجری طرح کلنگ‌زنی شد.» وی با اشاره به این موضوع که اجرای این طرح و محصولات حاصل از آن باعث تضمین بازار می‌شود، ادامه داد: «اگر این طرح‌ها شکل بگیرد باعث رونق بازار، کسب و کار، افزایش انگیزه روستاییان و تضمین بازار خواهد شد.» به گفته کارشناسان علاوه بر استفاده از این انرژی برای تولید برق می‌توان از آن برای شیرین کردن و تصفیه پساب‌ها و از همه مهم‌تر فاضلاب‌ها استفاده کرد، این درحالی است که اجرای این طرح‌ها جز آفتاب و آب به زیرساخت دیگری نیاز ندارد و باعث توسعه طرح‌های مختلف فعال در طول سال می‌شود، بنابراین می‌توان این مهم را در تمامی مناطق استان توسعه و تعمیم داد.

استفاده از کشت‌گاه خورشیدی ارگانیا در گلستان

مدیریت مصرف انرژی و منابع تجدیدناپذیر همواره مورد توجه کارشناسان بوده است، لذا این مهم موجب شده است روش‌هایی که به این کار کمک می‌کند مورد توجه قرار گیرد. از آنجایی که کشت‌گاه خورشیدی انرژی خود را از پنل‌های خورشیدی تأمین می‌کند، بنابراین از آن می‌توان برای شیرین کردن آب، تصفیه فاضلاب و پساب‌ها و خشک کردن میوه‌ها استفاده کرد؛ موضوعی که در برخی استان‌ها به خوبی از آن می‌توان بهره برد. اردیبهشت ماه سال گذشته بود که کشت‌گاه خورشیدی ارگانیا در روستای دوزالوم گنبدکاووس افتتاح شد. در آن زمان اعلام شد با اجرای این پروژه در فاز اول با اعتباری نزدیک به ۷میلیارد تومان برای ۱۲۰ نفر اشتغالزایی می‌شود.

مدیرعامل این پروژه در این خصوص با اشاره به اینکه فاز دوم آن چهار ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: «کشت‌گاه خورشیدی دوزالوم انرژی خود را از پنل‌های خورشیدی تأمین می‌کند و شامل آب شیرین‌کن خورشیدی، تصفیه‌خانه فاضلاب خورشیدی، خشک کن‌های خورشیدی و مولد‌های آفتابگرد خورشیدی است.» این درحالی است که بخش خشک‌کن خورشیدی ظرفیت تولید ۱۹۴تن میوه خشک مانند سیب، کیوی و توت فرنگی را در سال داراست و کشور قطر از مهم‌ترین خریداران این میوه‌هاست. در این مرحله که با هزینه ۶۷ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۲۰ نفر افتتاح می‌شود، ۱۳۰ دستگاه خشک‌کن میوه خورشیدی ساخته و نصب شده است.
حمید احراری افزود: «علاوه بر تولید میوه خشک که از ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن میوه‌تر به دست می‌آید، برخی فرآورده‌های دیگر مانند سرکه سیب و انواع مربا‌های ارگانیگ با استفاده از مواد نگهدارنده طبیعی از جمله عسل نیز تولید می‌شود.»

به گفته وی، مرحله نخست این مجموعه در زمینی به مساحت ۲۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع احداث شده و مرحله دوم این مجموعه که تولید برق خورشیدی به مقدار ۲۰۰ کیلووات است در زمینی به مساحت ۴۲ هزار متر مربع با هزینه ۲۵ میلیارد ریال در چهار ماه آینده احداث می‌شود.
همچنین نصب دستگاه آب شیرین‌کن خورشیدی به مقدار ۲ هزار لیتر و یک تصفیه‌خانه خورشیدی با ظرفیت ۱۵ هزار لیتر از دیگر طرح‌های فاز اول این مجموعه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار