سرویس فرهنگ و هنر جوانآنلاین: این روزها با ظهور و بروز سایتهای اشتراک گذاری ویدئو، تماشای غیرقانونی محصولات سینمایی در کشور با کاهش چشمگیری مواجه شده و مردم پای ثابت سایتهای پخش آنلاین فیلم (VOD) شده اند تا با صرف هزینهای اندک بتوانند آثار سینمای ایران و جهان را کاملا قانونی در کنار خانواده به نظاره بنشینند.
گرچه بازار سرویسهای ویدیوی اشتراکی در ایران رو به گسترش است، ولی در حال حاضر دو سایت «فیلیمو» و «نماوا» میدان دار اصلی این حوزه در جذب مخاطب بوده اند. دو سایتی که در چند سال اخیر با بهره از ناکامی صداوسیما در تولید محصولات نمایشی جذاب و البته خلاء قانون کپی رایت در بازار فیلم و سریال خارجی، فرصت رشد پیدا کرده اند.
«نماوا» و «فیلیمو» با صرف هزینههای هنگفت و همچنین اعمال تعرفهای نسبتا مقرون به صرفه، سعی کرده اند دسترسی ارزان و قابل اطمینانی برای مشترکان ایجاد کنند.
ترافیک رایگان، مهمترین مزیت برای کاربرانشاید یکی از مهمترین مزیتهای دیدن فیلم و سریال از طریق سایتهای آنلاین پخش فیلم، کاهش هزینه تماشاست. بر همین اساس نماوا و فیلیمو نیز طی چند سال اخیر سعی کردند با ثبت قرارداد با حدود ۲۴ شرکت خدمات دهنده اینترنت، بتوانند ترافیک رایگان را برای مخاطبان خود فراهم کنند.
سیاستهای تشویقی این دو شرکت نوید این را میداد که به مرور تمام شرکتهای خدمات دهنده اینترنت مشمول حجم ترافیک رایگان برای استفاده باشند، ولی در کمال تعجب طی چند روز گذشته، نماوا و فیلیمو با صدور اطلاعیهای جداگانه به مشترکان خود اعلام نمودند که از نیمه آذرماه ترافیک مصرفی برای کاربران بصورت نیم بها محاسبه خواهد شد و دیگر تماشای محتوای این دو سایت با حجم مصرفی رایگان امکان پذیر نیست.
از همین رو اپراتورهای طرف قرار داد نیز این موضوع را به مشترکان خود اعلام کردند.
نمونهای از پیام شرکت اینترنتی «مبین نت» برای کاربران خود:«مشترک گرامی؛ از تاریخ ۱۵ ام ماه جاری، ترافیک مصرفی در سایتهای نماوا و فیلیمو به صورت نیم بها محاسبه خواهد شد. در نظر داشته باشید درصورتی که قبل از این تاریخ، اشتراکی از سایتهای مذکور خریداری نموده باشید، تا زمان اتمام اشتراک حجم مصرفی سرویس شما به صورت رایگان باقی خواهد ماند.»
بازگشت به قانون به دلیل صرفه اقتصادی!
آنچه از شواهد امر بنظر میرسد این است که مدیران سایتهای مذکور تا کنون بر اساس یک سیاست تشویقی، طبق قرارداد با شرکتهای اینترنتی، حجم ترافیک مصرفی کاربرانی که در نماوا و فیلیمو اقدام به تهیه اشتراک میکردند را متقبل شده بودند و براین اساس مشترکان هیچ هزینهای برای ترافیک مصرف شده پرداخت نمیکردند. در حقیقت ما به التفاوت هزینه ترافیک مصرفی سایتهای داخلی را که طبق قانون سازمان تنظیم مقررات رادیویی بصورت نیم بها محاسبه میشود، سایتهای پخش آنلاین فیلم به شرکتهای اینترنتی پرداخت میکردند. ولی در چند وقت اخیر با توجه به استقبال مخاطبان از سایتهای پخش فیلم و افزایش ترافیک مصرفی، مدیران «نماوا» و «فیلیمو» دیگر حاضر به پرداخت هزینه ترافیک مشترکان خود نیستند و آن را به صرفه نمیدانند. ضمن اینکه متاسفانه عدم همکاری شرکتهای اینترنتی و افزایش چندباره تعرفههای ترافیک در چرایی این تصمیم بی تأثیر نبوده است.
به هرحال در روزهایی که سایتهای تماشای آنلاین فیلم و سریال با اقبال خوبی مواجه شده اند و این نوید میرفت که دیگر با گسترش خدمات VOD بساط دانلود غیر قانونی فیلمها برچیده شود، حذف یکباره ترافیک رایگان دو شرکت ارائه دهنده خدمات تماشای قانونی محصولات فرهنگی تصمیمی عجیب و دور از ذهن بود و میتوان آنرا یک عقبگرد آشکار در روند رو به رشد VODها در کشور دانست. ازاین روز صاحبان سایتهای پخش آنلاین فیلم این مهم را باید لحاظ کنند که تصمیم حذف ترافیک رایگان در نهایت به کاهش مخاطب منجر خواهد شد و لازم است سیاستگذاران امر در تصمیم خود تجدید نظر کنند.