کد خبر: 1073304
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
سخنی با وزیر

علیرضا اسلامی نژاد-رهبر معظم انقلاب:ما در آموزش و پرورش احتیاج به تحول داریم، تحول یک کلمه است. لکن در پشت این وجود لفظی، در پشت این کلمه، یک دنیا کار نهفته است.

جناب آقای دکتر نوری

 وزیر محترم آموزش و پرورش؛

ضمن شادباش انتصاب و آرزوی توفیق، شما خوشبختانه از بدنه آموزش و پرورش و صف تاستاد را تجربه کرده اید و تجارب ارزشمندتان درحوزه بودجه به عنوان مدیرکل و حوزه فن آوری نیز با عنوان رئیس، غنیمتی ارزشمند است زیرا می تواند آسیب های اساسی بودجه ریزی  و سامانه های بی سامان وزارت را بسامان کند.

  آقای وزیر محترم؛

 پیکر نحیف دستگاه تعلیم و تربیت، دیگر تاب سیاست زدگی و کم توجهی را ندارد؛ با همت مضاعف و نگاهی جهادی، آموزش و پرورش را گفتمان غالب دولت و ملت کنید تا معلم قدر بیند و بر صدر نشیند و حال جامعه خوب شود؛ این مهم محقق نمی شود مگر با تحولی واقعی در تمام ارکان دستگاهی که سالهاست جولانگاه دائم المدیرانی شده که ضمان بقایشان؛ لابیگری، سیاسی کاری، رنگ عوض کردن، رکود سازمانی و عدم تحول بوده است.

جناب وزیر عزیز؛

 در این نوشتار خواهیم گفت چگونه با فقدان عدالت آموزشی، ساختاری و عدم اجرای سند تحول، دیوار آموزش و پرورش چنان کوتاه گشته که برخی فرصت طلبان به این دستگاه انسان ساز به عنوان صندوق رای و مکان بده و بستان های سیاسی می نگرند؟!

چرا اخبار تحصن معلمانش برای تحقق کمترین حق ۱۰ ساله شان، اجرای رتبه بندی را بشنویم؟!

چرا این آمار ترسناک ترک تحصیل را داریم؟! 

چرا بحران کمبود نیرو و استخدامهای خارج از چهارچوب داریم؟!

 چرا جانمایی غلط و بحران فضای آموزشی بیداد می کند؟!

و بسیاری دردهای دیگر که حاصل بی توجهی مدیران به اسناد بالادستی و بویژه سند فاخر تحول بنیادینی است که در دل خود؛ تحول واقعی، رتبه بندی، تربیت نیروی انسانی کارآمد، دانش آموز تمام ساحتی، مدرسه صالح و حیات طیبه و... را دارد اما سالهاست این سند شعاری شده و کسی اقدام عملی نمی کند؟!

⚠️ برخی از آسیب های موجود و راهکارهای پیشنهادی:

1-براساس آمار سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه در مقایسه با سایر کشورها در حوزه آموزش، در تخصیص بودجه عمومی کشور، سرانه دانش آموزی و حقوق معلمان تفاوتی فاحش داریم.

مثلا سنگاپور ۳۰ درصد بودجه عمومی (ایران حدود ۹ تا ۱۳ درصد)

حقوق ۷۰۰۰۰ دلار (ایران حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار)

سرانه دانش اموزی ۱۱۰۰۰ دلار (ایران ۶۰۰ تا ۱۰۰۰دلار)

تفاوت شاخص های فوق نتیجه اش؛ ذبح عدالت آموزشی و رتبه پایین در آزمونهای بین المللی می گردد.

✅ راهکار؛

سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی افزایش و رتبه بندی براساس سندتحول اجرا گردد.

2 کلکسیون مدارس دولتی، غیردولتی، هیات امنایی و... که آموزش و پرورش را طبقاتی کرده و رتبه های بالای کنکور از مدارس خاص، شاهد این مدعاست که ما عدالت آموزشی نداریم.

✅ راهکار؛

یکبار برای همیشه کلکسیون مدارس متعدد جمع و با شفافیت امور مالی مدارس، توزیع متوازن نیرو و سرانه؛ فاصله مدارس را کمتر کنیم تا بساط آموزش طبقاتی برچیده شود.

3 انواع معلمینی که در مدارس مختلف داریم؛ رسمی، پیمانی، حق التدریس، خریدخدمات، نهضتی، پیش دبستانی، برون سپاری و...گواه دیگری بر نبود عدالت استخدامی و آموزشی است. مدارس خاص در تراکم نیروهای رسمی گرفتارند و مدارس عادی در حسرت معلم  سال را به نیمه می رسانند.

✅ راهکار؛

براساس سند تحول بنیادین باید دانشگاه فرهنگیان تقویت شود تا نیروی کارآمد تربیت کنیم و با آمایش سرزمینی و توزیع درست نیروها، مانع از تراکم نیرو در مناطق برخوردار و ایجاد بحران نیرو در مناطق محروم شویم.

4⃣  حقوق، مزایایی که تفاوتش برای صف تا ستاد مثل فاصله زمین تا آسمانهاست؛ آنجا که در ستادش اضافه کار و ماموریت بیشترش، تاخیری ندارد، مدیرانش با چرخش دولتها در مدارس خارج از کشور بدون آزمون ابلاغ می گیرند و حقوقشان با دلار و یورو پرداخت می شود تا تراز زندگیشان بهم نخورد اما معلم کف مدرسه پس از سالها شرکت در آزمونهای اعزام به خارج، در حسرت این مدارس بازنشسته می شود تا دنبال پاداش بازنشستگی بدود.

✅ راهکار؛

وجود سامانه مالی و نظارتی شفاف که براساس کدپرسنلی پرداخت کند نه براساس جایگاه سازمانی و نفوذ افراد

5 هلدینگ بزرگ صندوق ذخیره که سالهاست خون فرهنگیان را مکیده و کمترین سودی نداشته است.

✅ راهکار؛

اصلاح اساسنامه صندوق و سهامدار شدن فرهنگیان و ایجاد سامانه شفاف مالی در عملکرد صندوق و دریافت سهم دولت و پرداخت سود فرهنگیان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار