کد خبر: 1099039
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا با اشاره به اجرای طرح حمایت از اقشار کم‌برخوردار از طریق احداث نیروگاه‌های خورشیدی، گفت: برای احداث ۵۵۰ هزار سامانه کوچک ۵ کیلو واتی در طول پنج سال برنامه‌ریزی شده است.

 جعفر محمدنژاد  در جلسه هماهنگی این طرح در تبریز اظهارکرد: ایجاد سالانه ۱۱۰ هزار سامانه موجب تقویت معیشت ۲ میلیون نفر و اشتغال پایدار برای تعداد ۱۲۵ هزار نفر از اقشار کم برخوردار می شود.

وی با اشاره به اینکه شناسایی و معرفی مددجویان در این طرح برعهده‌ چهار نهاد دفتر امور روستایی و شورای استانداری، بسیج سازندگی، کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور است، خاطرنشان کرد: سهم استان آذربایجان‌شرقی در این طرح احداث ۲هزار سامانه کوچک ۵ کیلوواتی است.

محمدنژاد به میزان درآمد هر خانوار از سامانه ۵ کیلوواتی خورشیدی اشاره کرد و گفت: هر کیلووات نرخ‌ خرید ‌تضمینی ‌برق ‌از ‌نیروگاه‌های‌ حمایتی مبلغ ۲۲هزار ریال در نظر گرفته شده است در نتیجه میزان ‌تولید متوسط ‌سالانه‌ نیروگاه ‌۵ کیلوواتی ۹۰۰۰ کیلو وات ساعت و میانگین ‌درآمد ‌ماهیانه ‌نیروگاه ‌۵ کیلوواتی یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: به هرخانوار تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای احداث نیروگاه خورشیدی تخصیص خواهد یافت که با نرخ بهره ۴ درصد و بازپرداخت ۱۲۰ ماهه است، هر خانوار ماهانه ۶۵۰ هزار تومان با محاسبات سال جاری سود و درآمد خواهد داشت.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا در پایان یادآور شد: این هلدینگ تعهد کرده حسابی در اختیار وزارت نیرو قرار دهد و اگر به هر دلیل دستگاه‌ها به مشکل برخورده یا عمل نکردند، این هلدینگ پول آن را پرداخت کرده و به مدت ۲۰ سال این طرح را بیمه کند.

وی با بیان اینکه ایران، از لحاظ برخورداری از منابع انرژی بی‌نظیر است، یادآور شد: کشور ما از لحاظ سرجمع برخورداری از نفت و گاز در دنیا رتبه‌ اول را داراست و جزو معدود کشورهایی هستیم که به طور میانگین ۳۰۰ روز آفتابی با تابش مناسب داریم و پهنه‌های وسیعی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی وجود دارد، با وجود این منابع، چندین سال است که در زمستان کمبود گاز داریم و نیروگاه‌ها با مشکل سوخت مواجه هستند و در تابستان هم محدودیت‌هایی در تامین برق داریم.

محمدنژاد ادامه داد: بیشترین پیک مصرف برق ما در ایام گرم سال است و ۸۰ درصد تولید نیروگاه‌های خورشیدی در روزهای گرم سال اتفاق می‌افتد.

وی گفت: مشخصه نیروگاه‌های تجدیدپذیر عدم نیاز به آب، تلفات کم و سازگاری با محیط زیست و عدم آلایندگی است و باید به جای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های فسیلی به سمت نیروگاه‌های خورشیدی پیش رویم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز هم گفت: طرح حمایت از اقشار کم‌برخوردار استان از طریق احداث نیروگاه‌های خورشیدی در برق تبریز به طور جدی پیگیری خواهد شد.

عباس حسامی خاطرنشان کرد: منحنی مصرف انرژی در کشور در برخی ایام سال با مشکل مواجه است و در طول شبانه‌روز نیز در برخی ساعات مصرف به دو برابر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در ساعت‌هایی از شبانه‌روز و روزهایی از سال که در مجموع شامل ۲۵۰ ساعت در سال می‌شود با ناترازی تولید و مصرف در کشور مواجهیم، ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های مناسبی که در وزارت نیرو و شرکت توانیر طرح‌ریزی شده، امسال شاهد خاموشی در بخش خانگی نبودیم و صنایع نیز طبق برنامه، همکاری و هماهنگی مناسبی داشتند و خاموشی در این بخش نیز در مقایسه با گذشته بسیار کاهش داشته است.

حسامی اضافه کرد: در کشور ما از سال‌ها پیش استفاده از پنل‌های خورشیدی آغاز شده و اجرای طرح حمایت از اقشار کم‌درآمد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و کمک مالی به آنها در کنار توسعه‌ نیروگاه‌های خورشیدی در همین راستاست.

وی با اشاره به اینکه اولین نیروگاه خورشیدی این شرکت با ظرفیت ۳ کیلووات در شهرک رشدیه تبریز به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: برق تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه به شمار می‌آید و امیدواریم بتوانیم بیشترین جذب اعتبار و توسعه را در این بخش شاهد باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر