کد خبر: 1149109
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
نگاهی به کتاب «یاران دبیرستان» که به تازگی به بازار نشر آمده است
تاریخ دفاع مقدس همچنان بخش‌های ناگفته زیادی دارد و با کنکاش در زوایای مختلف آن به نکات و موارد جالب توجه زیادی می‌رسیم. یکی از همین موارد که تا به حال کمتر درباره‌اش صحبت به میان آمده ماجرای شهدای دبیرستان سپاه تهران معروف به مکتب امام صادق (ع) است که شهدای زیادی را تقدیم دفاع مقدس و انقلاب کرده است.
آرمان شریف

اختصاصی جوان آنلاین - تاریخ دفاع مقدس همچنان بخش‌های ناگفته زیادی دارد و با کنکاش در زوایای مختلف آن به نکات و موارد جالب توجه زیادی می‌رسیم. یکی از همین موارد که تا به حال کمتر درباره‌اش صحبت به میان آمده ماجرای شهدای دبیرستان سپاه تهران معروف به مکتب امام صادق (ع) است که شهدای زیادی را تقدیم دفاع مقدس و انقلاب کرده است.
حالا به همت علیرضا اشتری و داود عطایی‌کچویی کتاب «یاران دبیرستان» به بازار نشر آمده است. کتاب شرح حال ۱۰۱ شهید این دبیرستان است و خواننده را با زوایای اخلاقی و شخصیتی این شهدا آشنا می‌کند. همچنین کتاب وارد یکی از بخش‌های کمتر گفته شده تاریخ می‌شود و از دبیرستان سپاه تهران رمزگشایی می‌کند.
قلم روان و جذاب نویسندگان، بخش مهمی از جذابیت کتاب را رقم می‌زند. همچنین توجه نویسندگان در پرداختن به جزئیات به یکی دیگر از نقاط قوت کتاب تبدیل شده و آن را به اثری متمایز و شاخص تبدیل کرده است. نوشتن از ۱۰۱ شهید و مرور خاطرات‌شان، به خاطر تعدد نفرات و گذشت زمان کار راحتی نیست، ولی اشتری و عطایی با حفظ امانتداری به خوبی به بیان خاطرات پرداخته‌اند.
آنطور که نویسندگان در اول کتاب اشاره کرده‌اند در طول هشت سال دفاع مقدس حدود ۹۰۰ دانش‌آموز جذب مدرسه شدند که از این تعداد، ۱۰۱ نفر به فیض شهادت نائل آمدند. همچنین ۱۵۰ نفر نیز جانباز شدند و ۳۰۰ نفر نیز در عملیات‌های مختلف زخم و جراحت برداشتند تا آماری کم نظیر را برای دبیرستان سپاه رقم بزنند.
دبیرستان سپاه در اصل در سال ۱۳۶۱ در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا آغاز به کار کرد و وظیفه آموزش و تربیت فرماندهان آینده سپاه را بر عهده گرفت. این دبیرستان در سه رشته معارف اسلامی ریاضی فیزیک و تجربی آغاز به کار کرد و در هر دوره بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ دانش آموز انتخاب گزینش و بعد از آموزش‌های سخت نظامی وارد کلاس‌های آموزشی درسی شدند. هدف نخست دانش‌آموزان دبیرستان حضور در جبهه‌ها بود و بسیاری از آن‌ها برادر یا فرزند شهید بودند و بزرگترین آرزویشان رسیدن به خط مقدم جبهه‌ها بود. دبیرستان سپاه تهران راه میانبر برای رسیدن به لشکر‌های ۲۷ محمد رسول الله (ص) و ۱۰ سیدالشهدا (ع) بود تا کار حضور بچه‌ها در جبهه‌ها را آسان‌تر کند.
بیشتر از ۹۵ درصد از دانش آموزان مکتب الصادق در جبهه‌های جنگ حضور داشتند که حضور حماسی در عملیات کربلای ۵ با اعزام بیش از ۲۰۰ رزمنده و تقدیم ۳۰ شهید آسمانی اوج حضور رزمندگان دبیرستان سپاه است که منجر به شهادت ۳۰ نفر شد. یا در سال ۶۷ و پس از عملیاتی که عراق موفق شد جزیره فاو را پس بگیرد نیز تاریخ دوباره تکرار شد و اعزام ۲۰۰ دانش اموز و مربی وتقدیم بیش از ۳۰ شهید در تاریخ دفاع مقدس صحنه ماندگار‌ی را رقم زد. تمام تلاش نویسندگان کتاب جهت زنده نگاه داشتن یاد و نام شهدای جاودان دبیرستان است و باید گفت آن‌ها این کار را به نحواحسن انجام داده‌اند.
کتاب خاطرات ارزشمندی از شهدای دبیرستان سپاه را در برمی‌گیرد و خواننده را با بخش‌های مهمی از تاریخ دفاع مقدس آشنا می‌کند. «یاران دبیرستان» در ۸۸۰ صفحه و شمارگان هزار نسخه توسط نشر مرز و بوم به بازار نشر آمده و جای خالی بخش مهمی از تاریخ دفاع مقدس را پر می‌کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حمیدرضا اصفهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
1
سلام علیکم ضمن تشکر از زحمات دوستان
خیلی مشتاقم هر چه زودتر این کتاب ارزشمند را مطالعه و به دیگران توصیه کنم
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
0
به یاد دبیرستانی، که زندگی من تفکر من وجود من در اونجا شکل گرفت، یادت بخیر دبیرستان سپاه کردستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
0
0
روح همه شهدا شاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار